Handicaprådet
Handicaprådet rådgiver kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap.
Handicaprådet
- Arbejder ud fra FN's standardregler om lige muligheder for handicappede
- Arbejder også ud fra FN's Handicapkonvention
- Rådgiver Kommunalbestyrelsen i handicappolitiske spørgsmål og kan behandle alle lokalpolitiske spørgsmål, som vedrører mennesker med handicap
- Kan tage spørgsmål af mere generel karakter op til drøftelse og komme med forslag til såvel politiske som administrative initiativer
- Kan tage kontakt til andre, herunder andre handicapråd og Det Centrale Handicapråd med henblik på at få belyst særlige temaer
Kommunalbestyrelsen
- Skal informere rådet om udviklingen i kommunen vedrørende alle de områder, der angår rådets arbejde og
- Høre Handicaprådet om alle sager, som har betydning for mennesker med handicap
Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold, herunder personalesager eller konkrete klagesager.
Der er 12 medlemmer af Handicaprådet.
Rådet er sammensat af 6 medlemmer fra handicaporganisationerne i Frederiksberg Kommune:
- 5 medlemmer fra Danske Handicaporganisationer, Frederiksberg (DH-Frederiksberg) og
- 1 medlem fra Parasport Frederiksberg
og 6 medlemmer der repræsenterer Kommunalbestyrelsen:
- 3 medlemmer fra Kommunalbestyrelsen og
- 3 medlemmer fra forvaltningen
Rådet er sammensat, så medlemmerne repræsenterer forskellige handicapgrupper og forskellige områder i kommunen, herunder både voksne og børn med handicap.
Fra handicaporganisationer på Frederiksberg
Formand Susanne Tarp Telefon: 3871 8320 / 4038 5157 |
Medlem Jørgen Danielsen Telefon: 2140 2883 |
Medlem Bo German Thomsen Telefon 6161 4044 |
Medlem Bolette Østberg Telefon: 2343 6843 |
Medlem Sven Heinemeier Rasmussen Telefon: 2055 8526 |
Medlem Mansoor Siddiqi Telefon: 4084 2457 |
Fra Frederiksberg Kommunalbestyrelse
Næstformand Mette Bang Larsen Telefon: 2898 2774 |
Medlem Merete Winther Hildebrandt Telefon: 2898 2108 |
Medlem Sine Heltberg Telefon: 2972 9656 |
Fra Frederiksberg Kommunes forvaltning
Medlem Flemming Nielsen Telefon: 3821 3005 / 2898 3005 |
|
Medlem Torben Kelm Danielsen
Telefon: 2898 4220 |
|
Medlem Kristina Mikkelsen Telefon: 2677 6598 |
Mødeplan 2024
- mandag 4. november kl. 12
- mandag 9. december kl. 12
Mødeplan 2025
- mandag 27. januar kl. 12:30
- mandag 10. marts kl. 12
- mandag 7. april kl. 12:30
- mandag 5. maj kl. 12
- mandag 16. juni kl. 12
- mandag 11. august kl. 12
- mandag 22. september kl. 12
- mandag 3. november kl. 12
- mandag 15. december kl. 12
Referater fra møder 2023 og 2024
Handicaprådets årsberetninger handler om rådets arbejde i løbet af året.
Årsberetning 2023
Hvis du mangler et tilbud eller er utilfreds med noget inden for Handicaprådets område, kan du henvende dig til:
Formand
Susanne Tarp
Vagtelvej 51, 2. th.
2000 Frederiksberg
Telefon: 4038 5157
susanne.tarp@mail.dk
eller
Handicaprådets sekretariat
Rådssekretariatet, stuen, værelse 129
Frederiksberg Rådhus
2000 Frederiksberg
Telefon: 3821 2113
handicapraad@frederiksberg.dk
Skriv kort om sagen. Rådet vil da drøfte og vurdere, om sagen skal tages op over for kommunen, og i bekræftende fald hvordan det gøres mest hensigtsmæssigt.
Handicaprådet kan ikke behandle spørgsmål om enkeltpersoners forhold, for eksempel personalesager eller personlige sager.
HUSK følgende handicaphensyn ved alle møder:
- Hjælpere og førerhunde er velkomne
- God, men ikke blændende belysning
- Teleslynge tilknyttet mikrofon
- Tegnsprogstolke
- Handicapparkeringspladser nær hovedindgang
- Elevator. Niveaufri adgang, ingen trin, ej heller til talerstol
- PowerPoints med stor skrift, korte og klare, højst 6 linjer på hver
- Effektiv udluftning og ingen lugtende rengøringsmidler
Yderligere forslag til god mødestil med mennesker med handicap opdelt i handicaps:
1. Synsnedsættelse
Svagsynede og blinde har navnlig brug for:
- God ikke blændende belysning
- At skriftlig information suppleres med tilsvarende mundtlige oplysninger
- At fremsendelse af skriftlig information udformes i Word og ikke pdf format
- At der foretages en præsentationsrunde af mødedeltagere
- God belysning, herunder tydelig velbelyst skiltning
- Brug af kontrastfarver i slides
- Lov til at medbringe førerhund
2. Hørehandicap
Der bør sondres mellem mennesker med hørenedsættelse (med høreapparat) og døve, som benytter tegnsprog.
Hørehæmmede har navnlig brug for:
- Mikrofon, der er tilsluttet teleslynge i lokalet
- God visuel orientering
- God belysning af hensyn til mundaflæsning
Døve har behov for tegnsprogstolkning, normalt 2 tolke, som skiftes til at tolke hvert kvarter.
3. Bevægelseshandicap
Bevægelseshandicappede omfatter kørestolsbrugere og dårligt gående, som eventuelt benytter stok (stokke), rollator eller andre ganghjælpemidler.
Bevægelseshandicappede har behov for lokaler, der er let tilgængelige (uden trapper, trin eller andre niveauspring) gerne med elevator.
Bevægelseshandicappede har tillige brug for:
- Brede døre og god plads
- Borde uden sarg (bred bordkant)
- Elevator
- Handicapparkeringsplads nær indgang
4. Psykisk udviklingshæmning
Udviklingshæmmede har navnlig brug for:
- Korte og klare tekster
- God belysning
- Kun ét budskab ad gangen
- Brug for billeder, farver og symboler, som støtter teksten
5. Allergi
Allergikere har navnlig brug for:
- Effektiv udluftning/god ventilation
- Grundig rengøring
- Ingen lugtende rengøringsmidler
Af hensyn til andre grupper anbefales det i mødeindkaldelsen eller programmet at skrive:
- ”Mennesker med funktionsnedsættelse bedes selv henvende sig og gøre opmærksom på deres særlige behov, så vi efter bedste evne får mulighed for at tage hensyn hertil. Ledsager eller hjælper er altid velkomne.”
Og det anbefales altid at skrive:
- Når du skal til møde med kommunen, har du ret til have en bisidder med. Du bestemmer selv, hvem det skal være.
Du kan læse mere på kommunes hjemmeside.
Her kan du læse om retningslinjerne for samarbejdet:
Kontakt
Handicaprådet
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1, 4. sal , værelse 32
2000 Frederiksberg
Telefontid
Mandag - torsdag klokken 10-15
Fredag klokken 10-13
Personlig henvendelse
Mandag - torsdag klokken 10-15
Fredag klokken 10-13