Gå til hovedindhold

Fritagelse fra Digital Post

Du har mulighed for at blive fritaget fra at modtage Digital Post, hvis du opfylder en række begrundelser for fritagelse.

Indhold

    Søg om fritagelse fra digital post (PDF)

    Betingelserne for, at du kan opnå fritagelse er, at du skal opfylde mindst én af følgende begrundelser for fritagelse:

    • Du er permanent udrejst af Danmark
    • Du er ikke længere registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark
    • Du har praktiske vanskeligheder ved at skaffe MitID
    • Du har en fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer dig i at anvende Digital Post.
    • Du behersker ikke dansk, hvilket gør det svært at anvende Digital Post
    • Du er bosiddende i et område, hvor der ikke er mulighed for at etablere internetforbindelse på min. 512 kbit/s downstream-hastighed
    • Du har ikke adgang til computer i dit hjem eller opholdssted

    Du skal møde personligt op i Borgerservice for at anmode om fritagelse til Digital Post - her skal du udfylde en ansøgningsblanket.

    Du kan også printe og udfylde blanketten hjemmefra, som du finder ved at trykke på den røde selvbetjeningsknap med teksten "søg om fritagelse om digital post".

    Hvis du ikke kan møde op personligt i Borgerservice, så kan du give fuldmagt til en anden. Du finder fuldmagten "Fuldmagt til anmodning om fritagelse fra Digital Post" i linkboksen nederst på siden.

    Husk legitimation såsom sundhedskort, kørekort eller pas.

    Du kan give fuldmagt til, at en anden person anmoder om fritagelse på dine vegne. Fuldmagtshaver skal møde personligt op i Borgerservice.

    Hvis anmodningen sker via en fuldmagtshaver, skal du udfylde noget af blanketten før det personlige fremmøde. Blanketten finder i linkboksen, som du finder nederst på siden.

    Du har mulighed for at give andre læseadgang til din digitale postkasse. Du kan selv give læseadgang til andre på borger.dk under digital post, men du kan også få hjælp til det ved personligt fremmøde i Borgerservice.

    Husk billedlegitimation (pas eller kørekort – hvis du ikke har pas eller kørekort, så kontakt Borgerservice på forhånd for at høre hvilken legitimation, du i stedet skal medbringe) og cpr-nummer på de personer, du vil give adgang.

    Hvis du giver andre læseadgang, modtager du fortsat post i din digitale postkasse, men personen med læseadgang kan hjælpe dig med at læse og organisere posten.

    Hvis du ikke selv kan møde op i Borgerservice, kan du give fuldmagt til, at den person, der skal have læseadgangen, kan anmode på dine vegne. Til det skal du bruge en blanket, som du finder i linkboksen.

    Visse typer post sendes til Digital Post med hjemmel i særlig lovgivning. Det gælder for eksempel SU-lovgivningen eller lønsedler til ansatte i staten. Sådanne posttyper er ikke omfattet af fritagelsen.

    Du har to muligheder, hvis du ønsker at ophæve din fritagelse fra digital post: 

    1. Du kan logge på Min Side på borger.dk og tilmelde dig digital post fra offentlige myndigheder. En aktiv tilmelding vil automatisk ophæve en fritagelse.
    2. Du kan møde personligt op i Borgerservice og udfylde en blanket. Herefter ophæver sagsbehandleren din fritagelse, og giver dig information om, hvad ophævelsen indebærer.

    Du kan ophæve en fritagelse fra digital post for en person, du er værge for, og samtidig få læseadgang til personens digitale postkasse.

    For at ansøge om ophævelse af fritagelsen skal du indsende en blanket, som du finder under "Links" til Borgerservice via din digitale postkasse eller sende/aflevere den som brevpost til adressen:

    Frederiksberg Rådhus
    Borgerservice
    Smallegade 1
    2000 Frederiksberg

    Yderligere information

    Kontakt

    Borgerservice

    Frederiksberg Rådhus 1. sal
    Smallegade 1, benyt vestindgangen (ved parkeringspladsen)
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag – torsdag kl. 9-15
    Fredag kl. 9-13

    Åbningstider (bestil tid, inden du møder op)

    Mandag kl. 9-17
    Tirsdag - fredag kl. 9-13

    Telefon: 3821 2121