Borgmester Godskesens Plads, Pladsen ved Carl Feilbergs Vej og de omkringliggende veje
Projektet for Borgmester Godskesens Plads og de omkringliggende veje er en del af Frederiksbergs Kommunes strategi om at gøre Frederiksberg mere robust over for klimaforandringer. Projekterne skal tilbageholdes og forsinkes regnvand i området ved større regnhændelser. Derved aflastes områdets kloaksystem, så risikoen for at kloakvand oversvømmer veje og andre arealer mindskes.
Borgmester Godskesens Plads
I projektet arbejdes der med et større forsinkelsesvolumen i parken ved Borgmester Godskesens Plads. Der arbejdes med en løsning, hvor regnvandet både håndteres under jorden og på overfladen. Det er foreslået, at der laves en terrænbearbejdning af plænen i den østlige del af parken i respekt for parkens klassiske stil. Plænen skråner let fra legepladsen til den østlige del af plænen, hvor plænen til sidst flader ud. I den østlige del af plænen laves en trappe, som både giver adgang til plænearealet, men også kan bruges til at sidde på. Langs den skrående plæne vil der blive plantet buske, stauder og løgplanter, som kan bidrage til større biodiversiteten i området. Derudover er der forslået en ny sti i den vestlige del af parken, for at aktivere og give adgang til den del af parken. Skulpturen ”Dansen” flyttes, så den kan opleves fra den nye sti og derved får en mere markant placering i parken. De eksisterende funktioner, såsom legepladsen der er i parken i dag, fastholdes.
Pladsen ved Carl Feilbergs Vej
På den trekantede plads ved Carl Feilbergs Vej arbejdes der med at etablerer et anlæg under jorden til håndtering af regnvand fra området omkring pladsen. Selve pladsen foreslås planlægges indrettet med en varieret bundbeplantning i kanterne og med mulighed for at der kan plantes flere træer på pladsen. Derudover arbejdes der med at pladsen indrettes så den indbyder til ophold med mulighed for at hvile sig på bænke.
De omliggende veje
I krydset Carl Feilbergs Vej/Hattensens Allé planlægges det, at anlægge et underjordisk anlæg, som kan tage regnvand fra Hattensens Allé. Systemet kobles sammen med systemet der anlægges i pladsen ved Carl Feilbergs Vej. Derved vil regnvand fra Hattensen Allé, Carl Feilbergs Vej og Laurids Bings Allé kunne håndteres i det samlede system, og aflaste kloakken i dette område.
Der nedlægges ikke bilparkeringspladser i forbindelse med projekterne.
Projektforslaget for Borgmester Godskesens Plads blev godkendt på Miljø- og Trafikudvalget den 16. september 2024. Du kan se sagen og planen for projektet under pkt. 127 her:
Miljø- og Trafikudvalget, referat den 16. september 2024
Projektforslaget for Hattensens Allé m.fl. inkl. Pladsen ved Carl Feilbergs Vej blev godkendt på Miljø- og Trafikudvalget den 28. oktober 2024. Du Kan se sagen og planen for projektet under pkt. 159 her:
Miljø- og Trafikudvalget, referat den 28. oktober 2024
Tidsplan
Den foreløbige tidsplan for projekterne er:
April 2025 til januar 2026 - Borgmester Godskesen Plads, parkarealer
Juli 2025 til December 2026 - Vejene og pladsen ved Carl Feilbergs Vej
Spørgsmål til projekterne
Hvis du har spørgsmål til projekterne, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Borgmester Godskesens Plads i emnefeltet
Tak for jeres opmærksomhed og interesse for projekterne.
Peter Bangs Vej
Frederiksberg Kommune anlægger et klimatilpasningsprojekt til håndtering af de stigende mængder regnvand på Peter Bangs Vej fra kommunegrænsen i vest til Dalgas Boulevard i øst.
Tidsplan for anlæg
Det samlede anlægsarbejde foregår fra august 2024 til oktober 2025.
Etaperne udføres efter denne tidsplan:
- Etape 1 (Sydlige side, kommunegrænsen - Sønderjyllands Allé): august - oktober 2024
- Etape 2 (Sydlige side, Sønderjyllands Allé - Glahns Allé): oktober - start december 2024
- Etape 3 (Sydlige side, Glahns Allé - Dalgas Boulevard): januar - april 2025
- Etape 4 (Nordlige side, Glahns Allé - Dalgas Boulevard): april - juni 2025
- Etape 5 (Nordlige side, Sønderjyllands Allé - Glahns Allé): juni - august 2025
- Etape 6 (Nordlige side, kommunegrænsen - Sønderjyllands Allé): august - oktober 2025
- Etape 7 (restarbejder, primært midterhelle v. Netto): oktober 2025
Slidlag (det øverste glatte lag asfalt) udlægges på kørebane og cykelsti i weekender i sommeren 2026.
Bemærk at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.
Det kan dagligt forekomme arbejde i tidsrummet 07.00 – 18.00 i hverdage.
Projektet
I projektet etableres ca. 3.700 m3 regnvandskassetter under asfalten til at tilbageholde regnvand under større regnhændelser som skybrud.
Kassetterne placeres under parkeringsbåndet for at minimere de trafikale gener af projektet og undgå at flytte de eksisterende ledninger.
Det er desværre ikke muligt at bevare de 53 vejtræer på strækningen, da de står i parkeringsbåndene, hvor der regnvandskassetterne etableres. Til gengæld plantes 68 nye vejtræer som får bedre vækstbetingelser, da der i projektet etableres større plantebede end de nuværende.
Ud over regnvandskassetterne og plantebede anlægges parkeringsbåndet på hver side af vejen med udstigningsarealer. Derved forbedres trafiksikkerheden for cyklister, som også får en mere regulær cykelsti på 2,5 meters bredde. Desuden etableres fremskudte busperroner med læskærme.
Der nedlægges 36 bilparkeringspladser på Peter Bangs Vej i forbindelse med projektet, mens der som delvis erstatning etableres seks bilparkeringspladser i en radius af 400 m fra projektet.