Borgmester Godskesens Plads og de omkringliggende veje
Projektet for Borgmester Godskesens Plads og de omkringliggende veje er en del af Frederiksbergs Kommunes strategi om at gøre Frederiksberg mere robust over for klimaforandringer. Projekterne skal tilbageholdes og forsinkes regnvand i området ved større regnhændelser. Derved aflastes områdets kloaksystem, så risikoen for at kloakvand oversvømmer veje og andre arealer mindskes.
Borgmester Godskesens Plads
I projektet arbejdes der med et større forsinkelsesvolumen i parken ved Borgmester Godskesens Plads. Der arbejdes med en løsning, hvor regnvandet både håndteres under jorden og på overfladen. Det er foreslået, at der laves en terrænbearbejdning af plænen i den østlige del af parken i respekt for parkens klassiske stil. Plænen skråner let fra legepladsen til den østlige del af plænen, hvor plænen til sidst flader ud. I den østlige del af plænen laves en trappe, som både giver adgang til plænearealet, men også kan bruges til at sidde på. Langs den skrående plæne vil der blive plantet buske, stauder og løgplanter, som kan bidrage til større biodiversiteten i området. Derudover er der forslået en ny sti i den vestlige del af parken, for at aktivere og give adgang til den del af parken. Skulpturen ”Dansen” flyttes, så den kan opleves fra den nye sti og derved får en mere markant placering i parken. De eksisterende funktioner, såsom legepladsen der er i parken i dag, fastholdes.
Pladsen ved Carl Feilbergs Vej
På den trekantede plads ved Carl Feilbergs Vej arbejdes der med at etablerer et anlæg under jorden til håndtering af regnvand fra området omkring pladsen. Selve pladsen foreslås planlægges indrettet med en varieret bundbeplantning i kanterne og med mulighed for at der kan plantes flere træer på pladsen. Derudover arbejdes der med at pladsen indrettes så den indbyder til ophold med mulighed for at hvile sig på bænke.
De omliggende veje
I krydset Carl Feilbergs Vej/Hattensens Allé planlægges det, at anlægge et underjordisk anlæg, som kan tage regnvand fra Hattensens Allé. Systemet kobles sammen med systemet der anlægges i pladsen ved Carl Feilbergs Vej. Derved vil regnvand fra Hattensen Allé, Carl Feilbergs Vej og Laurids Bings Allé kunne håndteres i det samlede system, og aflaste kloakken i dette område.
Tidsplan
Den foreløbige tidsplan for projekterne er som følger:
April 2025 til januar 2026 - Borgmester Godskesen Plads, parkarealer
Juli 2025 til December 2026 - Vejene og pladsen ved Carl Feilbergs Vej
Borgermøde
Der er planlagt et borgermøde omkring projekterne den 30. maj 2024 kl. 17.30-19 på Diakonissestiftelsen – Peter Bangs Vej 5b, 2000 Frederiksberg.
Tilmelding til borgermødet skal ske på trafik@frederiksberg.dk, da der en begrænsning af mulige deltagere på grund af lokalets størrelse.
Betty Nansens Allé
Tidsplan for anlæg
Uge 35, 2024 - Projektet forventes afsluttet
Udskudte delarbejde der efterfølgende udføres:
Uge 33 til 36, 2024 – Frederiksberg Forsyning laver strømpeforing af hovedledningen i Betty Nansens Allé
Uge 35 og 36, 2024 – Mindre afsluttende arbejder udføres
Uge 39 – Asfalt færdiggøres med ny overflade
Efteråret 2024 – Beplantning etableres
Det kan dagligt forekomme arbejde i tidsrummet 07.00 – 18.00. Der er ikke planlagt weekend-, aften- eller natarbejde, men skulle det blive nødvendigt, vil vi orientere om dette på forhånd.
Projektet
Det færdige anlæg kommer til at kunne forsinke 1100 m3 regnvand og er med til at sikre området mod oversvømmelser, når der er skybrud.
Regnvandet forsinkes i vejbede og underjordiske lukkede magasiner. Vejbede anlægges i vejens nordlige side på strækningen mellem Skellet til Betty Nansens Allé nr. 53. Ud over at forsinke regnvand er vejbedene også med til at gøre vejen grønnere og virker hastighedsnedsættende på biltrafikken ved at indsnævre vejbanen til en bredde på 6 meter.
På vejarealet ud for Lindehaven anlægges der en hævet trafikflade og grønne bede. Arealet anlægges i en sammenhæng med de nyanlagte byrum mellem bygningerne i området og forbinder fortovet i den nordlige side til indgangen ved Lindehaven. Her etableres bede med træer og stauder, bænkepladser og to pladser til parkering af handicapbil efter beskrivelsen for arealerne i Lokalplan 222 for plejeboliger på Betty Nansens Allé 16. De grønne arealer skaber en visuel- og grøn forbindelse på tværs af Betty Nansens Allé. Den hævede flade skaber et opmærksomhedspunkt for trafikanter ved krydsningen for gående i syd- og nordlig retning ved Lindehaven.
Der nedlægges ikke bilparkeringspladser i forbindelse med projektet.
Projektforslaget for Betty Nansens Allé blev godkendt på Miljø- og Trafikudvalget den 19.09.2022. Du kan se sagen og planen for projektet under pkt. 157 her:
Betty Nansens Allé - anlæg af skybrudsprojekt og vejareal nord for Lindehaven
Biltrafik i anlægsperioden
Anlægsfasen er opdelt i etaper og tager hensyn til, at biltrafikken kan opretholdes i én vejbane. Der kan forekomme af- eller pålæsning af materiel i et kort tidsrum, hvor det ikke er muligt at passere. Entreprenøren, der anlægger projektet, vil vise hensyn, så der kun er en kort ventetid for kunne passere.
Dele af bilparkeringspladerne i den sydlige side af vejen vil være spærret, når der arbejdes på de forskellige etaper.
Ved vejarealet nord for Lindehaven kan der forekomme delvise lukninger for gennemkørsel. I tilfælde heraf kontakter Frederiksberg Kommune kontaktpersonerne for de nærliggende ejendomme for en afklaring om afhentning af renovation samt adgang for brand- og redningskørsel.
Spørgsmål til projektet
Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Betty Nansens Alle i emnefeltet.
Tak for jeres opmærksomhed og interesse for projektet.
Peter Bangs Vej
Frederiksberg Kommune anlægger et klimatilpasningsprojekt til håndtering af de stigende mængder regnvand på Peter Bangs Vej fra kommunegrænsen i vest til Dalgas Boulevard i øst.
Tidsplan for anlæg
Det samlede anlægsarbejde foregår fra august 2024 til oktober 2025.
Etaperne udføres efter denne tidsplan:
- Etape 1 (Sydlige side, kommunegrænsen - Sønderjyllands Allé): august - oktober 2024
- Etape 2 (Sydlige side, Sønderjyllands Allé - Glahns Allé): oktober - start december 2024
- Etape 3 (Sydlige side, Glahns Allé - Dalgas Boulevard): januar - april 2025
- Etape 4 (Nordlige side, Glahns Allé - Dalgas Boulevard): april - juni 2025
- Etape 5 (Nordlige side, Sønderjyllands Allé - Glahns Allé): juni - august 2025
- Etape 6 (Nordlige side, kommunegrænsen - Sønderjyllands Allé): august - oktober 2025
- Etape 7 (restarbejder, primært midterhelle v. Netto): oktober 2025
Slidlag (det øverste glatte lag asfalt) udlægges på kørebane og cykelsti i weekender i sommeren 2026.
Bemærk at tidsplanen ved et anlægsprojekt kan rykke sig ved uforudseelige hændelser.
Det kan dagligt forekomme arbejde i tidsrummet 07.00 – 18.00 i hverdage.
Projektet
I projektet etableres ca. 3.700 m3 regnvandskassetter under asfalten til at tilbageholde regnvand under større regnhændelser som skybrud.
Kassetterne placeres under parkeringsbåndet for at minimere de trafikale gener af projektet og undgå at flytte de eksisterende ledninger.
Det er desværre ikke muligt at bevare de 53 vejtræer på strækningen, da de står i parkeringsbåndene, hvor der regnvandskassetterne etableres. Til gengæld plantes 68 nye vejtræer som får bedre vækstbetingelser, da der i projektet etableres større plantebede end de nuværende.
Ud over regnvandskassetterne og plantebede anlægges parkeringsbåndet på hver side af vejen med udstigningsarealer. Derved forbedres trafiksikkerheden for cyklister, som også får en mere regulær cykelsti på 2,5 meters bredde. Desuden etableres fremskudte busperroner med læskærme.
Der nedlægges 36 bilparkeringspladser på Peter Bangs Vej i forbindelse med projektet, mens der som delvis erstatning etableres seks bilparkeringspladser i en radius af 400 m fra projektet.
Fuglebakkekvarteret
Klimatilpasningsprojektet i Fuglebakkekvarteret er en del af en helhedsorienteret indsats for tilbageholdelse af skybrudsvand og hverdagsregn i kvarteret.
Kort over klimatilpasningsprojektet i Fuglebakkekvarteret
Projektet opdeles i to delområder bestemt af, hvor vandet skal håndteres. Delområde 1 omfatter følgende veje syd for Mariendalsvej: Fuglebakkevej, Solsortevej, Drosselvej, Egernvej. Delområde 2 omfatter: Vagtelvej og Godthåbsvænget.
I delområde 1 skal der forsinkes cirka 500 m3 vand, inden det ledes videre til klimatilpasningsløsningen i Egernvej Anlægget. Egernvej Anlægget er indrettet til at modtage vand fra de lokale veje.
I delområde 2 skal der ledes der cirka 200 m3 vand fra Vagtelvej til Godthåbsvænget. Herfra ledes vandet videre mod det grønne areal ved Grøndals Å.
De endelige detaljer i projekterne er ikke fastlagt endnu. Det sker i den kommende projektering af projekterne, hvor projekterne løsninger og detaljer fastlægges.
Projektforslaget for Peter Bangs Vej blev godkendt på Miljø- og Trafikudvalget den 06.11.2023. Du kan se sagen og planen for projektet under pkt. 186 her:
Miljø- og Trafikudvalget 2022-25 - Udvalgsværelse 1 (frederiksberg.dk).
Biltrafik i anlægsperioden
Trafikken holdes dobbeltrettet i den første halvdel af projektet (etape 1-3), mens der arbejdes på den sydlige side. I anden halvdel af projektet arbejdes på nordsiden (etape 4-6). I den del af projektet er det nødvendigt at ensrette dele af Peter Bangs Vej. Der vil blive informeret nærmere herom, når vi nærmer os de etaper.
Etape 1: På grund af de snævre forhold er der svingforbud mod venstre fra udkørslerne til Peter Bangs Vej på Henning Matzens Vej og A.D. Jørgensens Vej. Busstoppestedet for bus 72 ved Sønderjyllands Allé er midlertidigt nedlagt.
Spørgsmål til projektet
Hvis du har spørgsmål til projektet, er du meget velkommen til at sende en mail til trafik@frederiksberg.dk. Skriv Peter Bangs Vej i emnefeltet.
Sankt Jørgens Sø - udsat til afklaring om Bispeengbuen
Frederiksberg Kommune arbejder sammen med Københavns Kommune om at se på mulighederne for at bruge Skt. Jørgens Sø i skybrudssikringen af Frederiksberg og Nørrebro. Lige nu undersøger vi, hvordan søerne kan bruges som forsinkelsesbassin. Grundlæggende handler det om at finde løsninger, som kan mindske risikoen for at blandt andet Vodroffsvej og området omkring bliver oversvømmet i fremtiden.
Vi undersøger kun de skybrudstekniske muligheder, og hvilke ændringer i byrummet, de kræver. Senere vil vi se på formgivning, og hvordan man ellers kan bruge områderne, når der ikke er skybrud. Vi vil nemlig gerne lave skybrudsløsninger, der skaber merværdi for området.
Vi har sammen med Københavns Kommune udviklet tre scenarier til denne forundersøgelse af, hvordan man kan bruge Skt. Jørgens Sø som skybrudsbassin.
Politisk behandling af forundersøgelsen
By- og Miljøudvalget besluttede i januar 2019 at udskyde beslutningen om Skt. Jørgens Sø til undersøgelsen om en mulig nedrivning af Bispeengbuen er færdig. Grunden til dette er, at de to områder hænger sammen vandteknisk. En del af det vand, som efter planen skal løbe ind i Skt. Jørgens Sø, kommer fra Bispeengbuen. Hvis det bliver muligt at tilbageholde mere vand ved Bispeengbuen, så har det betydning for, hvor meget vand, der løber til søen.
Vi regner med, at undersøgelsen om Bispeengbuen er færdig inden udgangen af 2019. Derefter skal de to politiske udvalg i København og på Frederiksberg drøfte, om de ønsker, at Skt. Jørgens Sø skal bruges i skybrudssikringen af byen.
Pkt. 33 Orientering om udskydelse af Skybrudsprojektet Skt. Jørgens Sø
By- og Miljøudvalget blev orienteret den 12. marts 2018 i pkt. 79:
Pkt. 79 Orientering om status for forberedelser inden opstart af skybrudsprojektet Skt. Jørgens Sø
På By- og Miljøudvalgsmødet den 4. juni 2018 under pkt. 205 Meddelelser
På By- og Miljøudvalgsmødet den 13. august 2018 under pkt. 238 Meddelelser
Det er vigtigt at understrege, at der på nuværende tidspunkt er tale om idéer og forundersøgelser, der skal teste idéerne. Der er ikke lavet et konkret projekt, som du kan give høringssvar på. Når der bliver lavet et konkret projekt om skybrudssikring, som er vedtaget på Frederiksberg og i København, så vil alle interesserede blive involveret flere gange gennem en VVM-proces (vurdering af virkning på miljøet).