Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse
Trafik

Fortsat mindre pres på Frederiksbergs parkeringspladser end tidligere

De seneste års indsats for at gøre det lettere at finde p-plads for Frederiksbergs borgere og gæster med ærinde i byen bærer frugt. Det viser nye tal for 2024.

11. feb. 2025

Indhold

    Det er generelt blevet lettere at finde en p-plads på Frederiksberg de seneste år, hvor Frederiksberg Kommune har skærpet reglerne for at undgå, at især gæster, som ikke har noget ærinde i byen, bruger p-pladserne. 

    En ny opgørelse fra 2024 viser, at byen har holdt fast i det store fald i belægningsgraden på p-pladserne, der er sket siden 2021, og presset på p-pladserne i den østlige del af byen, der er mest belastet, endda er faldet igen. Også indsatsen mod langtidsparkering kan ses i statistikken, særligt for belægningsgraden i p-kældrene. Det glæder borgmester Michael Vindfeldt (S): 

    ”I en tid, hvor kommunen omkring os nedlægger parkeringspladser og gør dem, der er tilbage, helt ekstremt dyre, er det en kæmpe opgave at regulere området, så vi tilgodeser vores egne borgere og de gæster, der har et ærinde i byens forretninger. Jeg er meget tilfreds med, at vores indsatser ser ud til at virke, og vi kommer fortsat til at følge området meget nøje fremover, for presset udefra bliver desværre næppe mindre i de kommende år. Jeg er ikke sat i verden for at levere parkeringspladser til københavnere men til Frederiksbergs borgere og deres gæster,” siger han.

    Blandt de væsentligste indsatser er afskaffelse af to timers reglen, hvor man kunne parkere de første to timer gratis, samt 7-dages parkering i byens parkeringskældre for at undgå langtidsparkering. 

    De nyeste tal viser også, at der registreres færre biler på Frederiksberg, og det lægger formand for Frederiksberg Kommunes Miljø og Trafik udvalg Jan E. Jørgensen (V) stor vægt på, samtidig med at han understreger vigtigheden af gode p-forhold: 

    ”Frederiksberg forsøger at gå forrest, når det handler om alternativer til bilen ved at skabe gode forhold for gående, cyklister og naturligvis en velfungerende kollektiv trafik. Det ser ud til at virke, og det er naturligvis godt. Men de mange familier, som har brug for en bil, skal naturligvis også tilgodeses, så vi fortsætter indsatsen for at skabe ordentlige parkeringsforhold for os der bor og arbejder i byen – og for vores gæster,” siger han.