Mobilitet på Frederiksberg frem mod 2030
Kommunalbestyrelsen har besluttet en mobilitetspolitik for Frederiksberg.
Mobilitetspolitikken indeholder en vision, et trafikhierarki og målsætninger for mobiliteten på Frederiksberg frem mod 2030 og handler om mobilitet for både borgere og brugere af byen.
Visionen sætter den overordnede retning for mobiliteten på Frederiksberg:
- Alle har adgang til god mobilitet, og trængslen er reduceret
- Det er nemt, trygt og sikkert for alle borgere og brugere at komme rundt i og igennem byen
- Der er mere plads og bedre forhold for cyklister, fodgængere og byliv
- Der er mere metro, der er omstillet til miljørigtige busser, og BRT-løsninger er undersøgt
- Som bilist er det mest attraktivt at vælge delebiler og samkørsel, og elbil ved behov for individuel bil
Trafikhierarkiet prioriterer gang, cykling og kollektiv trafik over el-løbehjul, delebiler og samkørsel samt individuelle (el)biler.
Mobilitetspolitikkens målsætninger er opdelt i tre fokusområder:
- Det skal være nemt, trygt og sikkert at færdes i trafikken
- Der skal være bedre forhold for og mere plads til fodgængere, cyklister og kollektiv trafik
- Biler skal fylde mindre i gadebilledet