Slut med at lade skærmene styre skoledagen på Frederiksberg
Frederiksberg Kommune får en ny model for gode skærmvaner i skoler, SFO'er og klubber. Frederiksbergmodellen består af 10 konkrete bud på anbefalinger, som er blevet udviklet i tæt dialog med forældre, elevråd, skolebestyrelser og skoleledelser.
Ambitionen er klar. Frederiksberg vil være foregangskommune i Danmark, når det kommer til at skabe sunde skærmvaner blandt børn og unge. Mobiler ryger ud af skoler, SFO og klub og skærme skal kun bruges i skoler og fritidsliv, når det er voksenstyret og fagligt og pædagogisk funderet. Ellers ikke.
Borgmester Michael Vindfeldt (S) er glad for, at Frederiksberg nu strammer op og tager ansvar for at skabe sunde digitale vaner i byens skoler, SFO'er og klubber.
”Med den nye Frederiksbergmodel for mindre skærmbrug og mere fysisk fællesskab sender en enig kommunalbestyrelse et tydeligt politisk signal om, at mobiler og skærme skal spille en væsentlig mindre rolle i vores skoler, SFO’er og klubber. I stedet skal vi have meget større fokus på at styrke nærværet og de fysiske fællesskaber, som alle børn og unge har brug for”, siger han.
Undervisningsudvalget har godkendt Frederiksbergmodellen, og udvalgsformand Ruben Kidde (RV) glæder sig over, at et enigt udvalg bakker op:
”Det er vigtigt at børn og unge bliver digitalt dannede og kan finde ud af at begå sig i en digital verden. Men det er et fælles ansvar at skabe fornuftige rammer og sørge for, at skærmene ikke tager overhånd og fylder for meget i vores skoler, SFO og klubber. Derfor er jeg virkelig glad for, at Undervisningsudvalget står sammen om at skabe mindre skærmbrug og mere livsglæde”, siger han.
Næstformand for Undervisningsudvalget Laura Lindahl (C) var blandt initiativtagerne til at stille forslag om Frederiksbergmodellen og er også tilfreds:
”Det her kommer forhåbentlig til at rykke Frederiksberg helt op i en anden liga i forhold til at få strammet op på skærmbrug. Vores børn og unge vil komme til at opleve mindre skærmbrug og mere fysisk fællesskab”, siger hun.
Om Frederiksbergmodellen
Frederiksbergmodellen blev udviklet i efteråret 2024 i tæt dialog med blandt andre forældre, elevråd, skolebestyrelser og skoleledelser. Samarbejdet har resulteret i 10 bud på anbefalinger til skolerne om bl.a. at indføre mobilfri skole og fritidstilbud, at skærme kun bruges, når det er fagligt funderet, understøtte digital dannelse og sørge for effektive firewalls mv. - samt seks anbefalinger til forældrene om bl.a. brug af smartphones og SoMe, som kan drøftes på forældremøder. Frederiksbergs skoler og skolebestyrelser implementerer Frederiksbergmodellen i løbet af 2025 til gavn for børnenes trivsel og udvikling.
En integreret del af Frederiksbergmodellen er endvidere seks anbefalinger til forældre om bl.a. at vente længst muligt med at give deres børn en smartphone, og gerne ikke før 8. klasse, samt en opmærksomhed på at den lovgivningsmæssige aldersgrænse for at komme på sociale medier uden forældresamtykke er 15 år.
Du kan læse mere Frederiksbergmodellen for skærmbrug her.