Om klager og henvendelser
På denne side får du en guide til, hvordan du klager over eller til Frederiksberg Kommune, hvis du er utilfreds med en afgørelse, som vi har truffet.
Hvis du har fået en skriftlig afgørelse fra kommunen, vil du kunne læse i afgørelsen, om der kan klages - og til hvem, hvordan og inden for hvilken frist.
Kommunen har som forvaltningsmyndighed pligt til ved skriftlige afgørelser, som kan påklages til anden myndighed at vejlede dig i at klage efter forvaltningslovens § 25, hvis du ikke har fået fuldt medhold.
Nedenfor under de forskellige områder i kommunen, kan du finde de almindeligst forekommende services - og en oversigt over hvilke afdelinger, de tilhører. Du finder desuden alle kontaktoplysninger på kontaktsiden.
Drejer det sig ikke om en afgørelse fra kommunen, men er du utilfreds med kommunens service, eller har du en god ide, vi kan bruge, så kontakt rådhuset via brev/mail til nedenstående postkasser eller telefonisk på 3821 2121.
Hvor skal klagen sendes hen?
Du kan sende din klage enten pr. sikker digital post eller brev. Du kan finde kontaktoplysningerne på Frederiksbergs Kontaktside under kategorien "Kommunen".
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
Kommunaldirektøren
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Sekretariatet
- Presse
- Information/servicemeddelelser
- Brugerundersøgelser
- Mål og indikatorer
- Proceskonsulentbistand
- Afgørelse vedrørende erstatning
- Forhold vedrørende kommunalbestyrelsen: møder, foretræde og lignende
- Borgmester og kommunaldirektør
HR
- Controlling
- Arbejdsmiljø
- Personalejura
- Personaleudvikling
Økonomi og Udbud
- Budget og Regnskab
- Bogholderi og Institutionsservice
- Finans og Kontoplan
Frederiksberg Rådhusservice
- Arrangementer på rådhuset
- Serviceskranker ved rådhusets indgange
- Rådhuspladsen
- Klokkespil
- Rådhusur
It og Digitalisering
- Strategi, sikkerhed
- Digitaliseringsprojekter
- Support, drift, It-administration
Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.
Send sikker digital post til By-, Kultur- og Miljøstaben
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
By, Kultur og Miljø
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Nedenfor er oversigter over de almindeligst forekommende services:
Vej, Park og Miljø
- Færdselsarealer
- Graffiti
- Gravetilladelser
- Grønne arealer
- Loppetorv
- Parkeringsregler
- Rotteforekomster
- Affaldsafhentning
- Vejarealer (råden over)
- P-afgifter
By, Byggeri og Ejendomme
- Byggesager
- Fremsendte regninger
- Beboelsesejendomme (kommunens)
- Husleje
- Indvendig vedligeholdelseskonti
- Til- og fraflytningssyn
Stadsarkivet
- Publikumsbetjening på læsesal
- Besvarelse af forespørgsler
Kultur- og Fritidsafdelingen
- Biblioteker
- Fritids- og idrætstilbud
- Kulturelle arrangementer
- Svømmehal
Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.
Send sikker digital post til Børne- og Ungeområdet
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
Børn og Unge
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Nedenfor er angivet en oversigt over de almindeligst forekommende services:
- Anbringelser udenfor hjemmet
- Børn med handicap
- Dagtilbud
- Folkeskoler
- Klubber
- Pladsanvisning
- SFO’er
- Sundhedspleje
- Tandpleje
Du kan sende din klage enten pr. sikker digital post eller brev.
Send sikker digital post til Borgerservice
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
Borgerservice
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Nedenfor er angivet en oversigt over de almindeligst forekommende services:
- Ejendomsskat
- Folkeregister (flytning, indrejse)
- Kørekort
- Opkrævning
- Pas
- Sygesikring
- Vielser
- Valg
Klager vedr. ejendomsvurdering skal rettes til SKAT.
Ankestyrelsen fører efter reglerne i den kommunale styrelseslov et lovlighedstilsyn med Frederiksberg Kommune. Tilsynet er dog kun kompetent til at behandle en klage, når der ikke er nogen særskilt klageinstans, der kan realitetsbehandle klagen.
Folketingets ombudsmand udøver kontrol med den offentlige forvaltning og påser bl.a., at Frederiksberg Kommune handler lovligt og i overensstemmelse med god forvaltningsskik. Folketingets Ombudsmand er ikke en egentlig klageinstans, men kan på eget initiativ eller på grundlag af en klage undersøge en sag nærmere.
Frederiksberg Kommunes borgerrådgiver er en neutral og uafhængig person ansat af kommunalbestyrelsen, som kan rådgive og vejlede dig i forhold til klagemuligheder og regler for sagsbehandling inden for områder, som Frederiksberg Kommune er ansvarlig for.
Læs mere om borgerrådgiveren via linket nederst på siden.
Kontakt
Jura
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 4. sal, værelse 27
2000 Frederiksberg
Telefontid
Mandag - fredag klokken 10-15
Fredag klokken 10-13
Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.
Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:
Social- , Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Nedenfor er oversigter over de almindeligst forekommende services samt kontaktoplysninger:
Jobcenter
Du kan finde Jobcenterets kontaktoplysninger på Frederiksbergs Kontaktside under kategorien "Job og ledighed".
Ydelsescenter
Du kan finde Ydelsescenterets (Kontanthjælp, Pension og Sygedagpenge (udbetaling)) kontaktoplysninger på Frederiksbergs Kontaktside under kategorien "Job og ledighed".
Socialafdelingen
Du kan finde Socialafdelingens kontaktoplysninger på Frederiksbergs Kontaktside under kategorien "Social og sundhed".
Sundheds- og Omsorgsafdelingen
Du kan finde Sundheds- og Omsorgsafdelingens kontaktoplysninger på Frederiksbergs Kontaktside under kategorien "Social og sundhed".