Gå til hovedindhold

Om klager og henvendelser

På denne side får du en guide til, hvordan du klager over eller til Frederiksberg Kommune, hvis du er utilfreds med en afgørelse, som vi har truffet.

Indhold

    Hvis du har fået en skriftlig afgørelse fra kommunen, vil du kunne læse i afgørelsen, om der kan klages - og til hvem, hvordan og inden for hvilken frist.

    Kommunen har som forvaltningsmyndighed pligt til ved skriftlige afgørelser, som kan påklages til anden myndighed at vejlede dig i at klage efter forvaltningslovens § 25, hvis du ikke har fået fuldt medhold.

    Nedenfor under de forskellige områder i kommunen, kan du finde de almindeligst forekommende services - og en oversigt over hvilke afdelinger, de tilhører. Du finder desuden alle kontaktoplysninger på kontaktsiden.

    Drejer det sig ikke om en afgørelse fra kommunen, men er du utilfreds med kommunens service, eller har du en god ide, vi kan bruge, så kontakt rådhuset via brev/mail til nedenstående postkasser eller telefonisk på 3821 2121.

    Hvor skal klagen sendes hen?

    Du kan sende din klage enten pr. sikker digital post eller brev. Du kan finde kontaktoplysningerne på Frederiksbergs Kontaktside under kategorien "Kommunen".

    Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:

    Kommunaldirektøren
    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1
    2000 Frederiksberg

    Sekretariatet

    • Presse
    • Information/servicemeddelelser
    • Brugerundersøgelser
    • Mål og indikatorer
    • Proceskonsulentbistand
    • Afgørelse vedrørende erstatning
    • Forhold vedrørende kommunalbestyrelsen: møder, foretræde og lignende
    • Borgmester og kommunaldirektør

    HR

    • Controlling
    • Arbejdsmiljø
    • Personalejura
    • Personaleudvikling

    Økonomi og Udbud

    • Budget og Regnskab
    • Bogholderi og Institutionsservice
    • Finans og Kontoplan

    Frederiksberg Rådhusservice

    • Arrangementer på rådhuset
    • Serviceskranker ved rådhusets indgange
    • Rådhuspladsen
    • Klokkespil
    • Rådhusur

    It og Digitalisering

    • Strategi, sikkerhed
    • Digitaliseringsprojekter
    • Support, drift, It-administration

    Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.

    Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:

    Social- , Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet
    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1
    2000 Frederiksberg

    Nedenfor er oversigter over de almindeligst forekommende services samt kontaktoplysninger:

    Jobcenter

    • Arbejdsmarkedsområdet
    • Dagpenge
    • Kontanthjælp

    Du kan finde Jobcenterets kontaktoplysninger på Frederiksbergs Kontaktside under kategorien "Job og ledighed".

    Ydelsescenter

    • Udbetaling af sygedagpenge, kontanthjælp, revalidering, ledighedsydelse, enkeltydelse og fleksydelse.
    • Afgørelse af sager om førtidspension

    Du kan finde Ydelsescenterets (Kontanthjælp, Pension og Sygedagpenge (udbetaling)) kontaktoplysninger på Frederiksbergs Kontaktside under kategorien "Job og ledighed".

    Socialafdelingen

    • Handicapområdet
    • Socialpsykiatriområdet
    • Hjemløseområdet
    • Integration og boligsocialt arbejde
    • Frivillighedsområdet

    Du kan finde Socialafdelingens kontaktoplysninger på Frederiksbergs Kontaktside under kategorien "Social og sundhed".

    Sundheds- og Omsorgsafdelingen

    • Dagcentre
    • Daghjem
    • Forebyggelse
    • Genoptræning
    • Hjemmehjælp
    • Hjælpemidler
    • Plejehjem
    • Visitation

    Kontakt Sundhedscenter

    Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev. 

    Send sikker digital post til By-, Kultur- og Miljøstaben

    Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:

    By, Kultur og Miljø
    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1
    2000 Frederiksberg

    Nedenfor er oversigter over de almindeligst forekommende services:

    Vej, Park og Miljø

    • Færdselsarealer
    • Graffiti
    • Gravetilladelser
    • Grønne arealer
    • Loppetorv
    • Parkeringsregler
    • Rotteforekomster
    • Affaldsafhentning
    • Vejarealer (råden over)
    • P-afgifter 

    By, Byggeri og Ejendomme 

    • Byggesager
    • Fremsendte regninger
    • Beboelsesejendomme (kommunens)
    • Husleje
    • Indvendig vedligeholdelseskonti
    • Til- og fraflytningssyn

    Stadsarkivet

    • Publikumsbetjening på læsesal
    • Besvarelse af forespørgsler

    Kultur- og Fritidsafdelingen

    • Biblioteker
    • Fritids- og idrætstilbud
    • Kulturelle arrangementer
    • Svømmehal

    Klager sendes enten pr. sikker digital post eller brev.

    Send sikker digital post til Børne- og Ungeområdet

    Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:

    Børn og Unge
    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1
    2000 Frederiksberg

    Nedenfor er angivet en oversigt over de almindeligst forekommende services:

    • Anbringelser udenfor hjemmet
    • Børn med handicap
    • Dagtilbud
    • Folkeskoler
    • Klubber
    • Pladsanvisning
    • SFO’er
    • Sundhedspleje
    • Tandpleje

    Du kan sende din klage enten pr. sikker digital post eller brev.

    Send sikker digital post til Borgerservice

    Hvis du ønsker at sende din klage med post, bruges postadressen:

    Borgerservice
    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1
    2000 Frederiksberg

    Nedenfor er angivet en oversigt over de almindeligst forekommende services:

    • Ejendomsskat
    • Folkeregister (flytning, indrejse)
    • Kørekort
    • Opkrævning
    • Pas
    • Sygesikring
    • Vielser
    • Valg

    Klager vedr. ejendomsvurdering skal rettes til SKAT.

    Ankestyrelsen fører efter reglerne i den kommunale styrelseslov et lovlighedstilsyn med Frederiksberg Kommune. Tilsynet er dog kun kompetent til at behandle en klage, når der ikke er nogen særskilt klageinstans, der kan realitetsbehandle klagen.

    Folketingets ombudsmand udøver kontrol med den offentlige forvaltning og påser bl.a., at Frederiksberg Kommune handler lovligt og i overensstemmelse med god forvaltningsskik. Folketingets Ombudsmand er ikke en egentlig klageinstans, men kan på eget initiativ eller på grundlag af en klage undersøge en sag nærmere.

    Frederiksberg Kommunes borgerrådgiver er en neutral og uafhængig person ansat af kommunalbestyrelsen, som kan rådgive og vejlede dig i forhold til klagemuligheder og regler for sagsbehandling inden for områder, som Frederiksberg Kommune er ansvarlig for.

    Læs mere om borgerrådgiveren via linket nederst på siden.

    Links

    Kontakt

    Jura

    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 4. sal, værelse 27
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag - fredag klokken 10-15
    Fredag klokken 10-13

    Telefon: 3821 4236