Gå til hovedindhold

Høringssvar

Læs alle høringssvar til Cykelstier på Jens Jessens Vej


Indhold

    Indsendt af Peter Winther

    Adresse Rådmand Steins Alle 20, 5-505
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato man, 28/08/2023
    Andre oplysninger
    Alle underskrivende personers kontaktoplysninger oplyses på forespørgsel.
    Svarnummer * 26


    Vedlagt sendes HØRINGSSVAR på vegne af knap 700 lejligheder i VENSKABSHUSENE og Sophie Amalie Gården (på/ved Rådmand Steins Allé og Marielystvej (syd)).

     

    Høringssvar 28. august 2023.pdf

     Høringssvar 28. august 2023 BILAG.jpg

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 25

    Jeg tilslutter mig kommentarerne i høringssvar 21.

    Øvrige kommentarer;
    - Johan Ottosens Vej: nuværende krukker bevares for at hindre
    gennemkørsel
    - lavest mulige bredde på cykelsti
    - overvejelse af dobbeltrettet opmalet cykelsti
    - cykelsti føres igennem til skolerne (hvad med Hoffmeyers Vej?)
    - regulering af parkeringstakster for ikke-Frederiksberg biler
    - etablering af parkeringspladser mellem træerne på Troels Lunds Vej
    - kun af- og påstigning f.s.v. angår busser til hallerne
    - og parkering af busser skal henvises til arealet ved KB Hallen

     

    Indsendt af Frederiksberg Seniorråd, Frederiksberg Rådhus

    Adresse Smallegade 1
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato man, 28/08/2023
    Svarnummer * 24


    Vedhæftet Frederiksberg Seniorrådets høringssvar.

    Seniorrådets høringssvar vedrørende cykelstier på Jens Jessens Vej.pdf

     

    Indsendt af Jette Gotsche, Cyklistforbundet på Frederiksberg

    Adresse Vagtelvej 15, 3. tv, 2000 Frederiksberg
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato man, 28/08/2023
    Svarnummer * 23

    Se vedlagte fil

    2023 Cykelsti på Jens Jessens Vej.pdf

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 22

    Jeg stemmer for forslag 1, dog vil jeg foreslå, at der kun er beboerparkering på de 92 nye p-pladser.
    Så må udefrakommende finde nogen andre p-pladser. I forvejen er det svært at finde p-plads, når der er arrangementer i KB-hallen, Flintholms Kirke og Frederiksberg Hallerne, med mere, men hvorfor skal beboerne lide under det. Vi har faktisk parkeringsproblemer hver weekend og ofte i hverdagene. Desuden bor der rigtig mange ældre, der er afhængige af deres biler på Jens Jessens Vej og O. V. Kettings Alle. Alle ved at I kunne fordoble p-pladserne i netop det område. Man kunne også overveje, at man måtte parkere i længere tid på p-pladserne på Peter Bangs Vej. Det ville også løse noget af problemet.
    Måske man kunne overveje nogen flere parkeringspladser nede ved plejehjemmene, Troels Lunds Vej og så videre.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 21

    Forslagene bør ikke gennemføres, da de:

    -reducerer antallet af Parkeringspladser
    -Reducerer fortovenes størrelse
    -Fjerner alt det grønne fra haverne på østsiden
    -Nødvendiggør en ny opgravning af Jens Jessens Vej, hvor der lige er brugt mange skattekroner på at lave nye regnvandsafløb.
    Den intensive brug af haller og fodboldbaner kræver flere P-pladser og ikke færre!
    Fortovene skal ikke laves smallere, da der er meget trafik på dem - også med kørestole og gangstativer på hjul.
    Det vil være en hån mod skatteborgerne at grave vejen op igen for at flytte de nye regnvandsafløb.
    Endeligt vil det være træls for beboerne, at alle buske og træer ud mod vejen vil forsvinde på "det grønne Frederiksberg"

    Alternativer:
    Alternativ 1: Reducer farten til 30 km eller 20 km og lad Jens Jessens Vej være som den er. Fasthold den nuværende løsning på Johan Ottosens Vej med de 2 store krukker, der lukker vejen for biler, men giver P-pladser på begge sider.

    Alternativ 2: Lav Jens Jessens Vej ensrettet fra O.V. Kjettinges Alle og ned til Troels-Lunds Vej. Reducer farten til 30 eller 20 km. Lav malede cykelstier i begge sider og lad kantsten, regnvandsafløb og fortov forblive som det er. Fasthold de nuværende parkeringspladser, men flyt dem ud fra kantstenen. Der bliver plads til det hele ved at "ofre" en af de to vejbaner.
    Lad Johan Ottosens Vej forblive som den er med de to krukker.

    I øvrigt forekommer hele argumentationen for cykelstier at være uden reelt indhold, når der ikke etableres cykelstier på Troels-Lunds Vejen , hvor skolerne ligger.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 20

    Jeg mener, at man skal etablere flest mulig parkeringspladser på Jens Jessens Vej, så der skubbes så få biler videre til de omkringliggende veje som muligt. De smalle villaveje i kvarteret er ikke velegnede til meget trafik og mange parkerede biler. Det ikke mindst fordi udenbys bilister ikke kender parkeringsreglerne på Frederiksberg og undlader at parkere med to hjul på fortovet. Det giver man uhensigtsmæssige situationer. Hvis kommunen ville skilte med det!
    Der findes ikke et forslag med skråparkering på Jens Jessens Vej, hvilket jeg mener der burde, skråparkering er mere sikkert end vinkelret parkering. For den der skal ud fra en parkeringsplads er det lettere at se, om der kommer nogen kørende. Det er hurtigere at komme ind og ud, så det ikke er til så meget gene for trafikken. Endelig er det lettere at på øje på en ledig plads. Forslaget om længde parkering mener jeg ikke er godt, dels giver det færre pladser, men det tager lang tid for en bil at komme ind og ud af en længde parkering, det giver meget stop i trafikken.
    Jeg ville ønske at man var mere visionære når man skal bygge Jens Jessens Vej om. Man kunne overdække alle parkeringspladserne på siden mod Frederiksberg hallen. Taget kunne bruges til solceller og træningsareal f.eks. udendørs fitness og løbebane. Der mangler trænings faciliteter ikke mindst løbefaciliteter til hallens brugere.
    Til slut en undring over, at man lige har haft gravet Jens Jessens Vej op, nu skal man så til det igen. Hvorfor er det ikke gjort i samme omgang?

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 19

    Vedr. cykelstier på Jens Jessens Vej: Jeg vil pege på løsning 1.

     

    Indsendt af Frederiksberg Handicapråd, v/formand Susanne Tarp, Frederiksberg Rådhus

    Adresse Smallegade 1
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg C
    Land Danmark
    Dato man, 14/08/2023
    Svarnummer * 18

    Vedhæftet Frederiksberg Handicaprådets høringssvar.

    Handicaprådets høringssvar vedrørende cykelstier på Jens Jessens Vej.pdf

     

    Indsendt af Julean Jens Michlas Nielsen

    Adresse Marielystvej 52
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato tir, 08/08/2023
    Svarnummer * 17

    Cykelstier tænker jeg fylder meget på Jens Jessens vej og så er der jo Marielystvej, Hoffmeyers vej, Rådmans Steins Alle og Troels-Lunds vej. Hvad med dem? De er vel lige så cykelbelastede formoder jeg.
    Alle disse veje viser sig at indramme et intenst område med boliger, kirke, plejehjem, idrætsaktiviteter, skole og gymnasie..
    Var det ikke noget med at indramme det område som en zone, og begrænse trafikken i stedet? Og kun gøre det til kun ærinde kørsel?
    Og det er der nok af. Catering til institutionerne, SAG og Frederiksgårdens restauranter. Handicapkørsel. Flyttebiler, og håndværkeres køretøjer etc.
    Busser til boldbanerne osv.
    Området har været voldsomt belastet med larmende entreprenørkørsel, og er det desværre stadig, og samtidig med har børn, unge og ældre bevæget sig frem og tilbage i et stor blandet kaos.
    For mig er det træls at Marielystvej er blevet så parkeringsintensivt nu, og stadig alle de larmende tunge køretøjer.
    Men er nye cykelstier ikke endnu et larmende og tunge køretøjer projekt i området langt tid fremover?

    Hvad med når entreprenør maskinerne er færdige, at gøre området til kun tilladt for ærindekørsel til 30 km/t? For der vil der stadig være rigtig meget ærindekørsel.
    Men i stedet for dyre cykelstier på meget smalle veje,
    så lave en løsning for hele dette børne, unge og ældre intensive område.

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 16

    Det er en rigtig god ide med cykelsti på Jens Jessens Vej, som jeg fuldt ud billiger. Færre parkeringspladser bliver en udfordring, særligt når der er gudstjeneste i den katolske kirke og når der er sportsbegivenheder i hallerne mv. Jeg vil foreslå, at der kommer en aflæsningsplads ved JJV 3 eller JJV 4, hvor man kan holde max 15 minutter for at læsse af og på. Det kan både være til gavn for beboerne og 7 -11 på hjørnet.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 15

    Det er dejligt, at der skal etableres cykelstier på Jens Jessensvej. Målet med projektet er at øge trygheden og trafiksikkerheden, så flere vælger at cykle.

    Cykling er generelt på tilbagegang og det gælder formentlig også på Frederiksberg. Der skal gøres en stor indsats for at vende den udvikling. I vores lille bitte kommune er det svært at finde en lokalitet, der ligger mere end 4 km fra Frederiksberg Hallerne, det meste ligger meget tættere på. Det burde derfor være oplagt, at man cykler til sport og til skole også sammen med sine børn!

    Det bør derfor være klart, at det er de bløde trafikanter, der skal prioriteres på Jens Jessensvej både af hensyn til skolerne og af hensyn til sportsfaciliteterne. Prioriteringen bør komme til udtryk i ordentlige fortove og ordentlige cykelstier på bekostning af parkeringspladser.

    Projektforslag 2 er således langt det bedste. Det skal imidlertid suppleres med en eller anden form for kampagne for cykling, yderligere begrænsning af parkeringsmulighederne eller en indsats mod ulovlig parkering. Eller noget af det hele. Gode cykelvaner skal grundlægges i barndommen og forældrene skal være forbilleder. Både af hensyn til folkesundheden og til klimaet.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 14

    Projektforslag #2 er at foretrække, da færdselssikkerhed for bløde trafikanter bør være den primære prioritet. Men løsningen bør kombineres med at lukke Johan Ottosens Vej for indkørsel fra Jens Jessens Vej. Dette vil forøge antallet af p-pladser på Jens Jessens Vej med 5-6 p-pladser langs Jens Jessens Vej, hvor der i dag er indkørsel til Johan Ottosens Vej. For projektforslag # 1 har det ingen betydning at lukke Johan Ottosens Vej. Nettotabet af p-pladser i forhold til projektforslag #1 reduceres dermed kraftigt. Den yderligere fordel ved denne løsning er at Johan Ottosens Vej ikke længere kan benyttes som vendeplads for bilister. Dette skaber i dag talrige farlige situationer med bløde trafikanter og andre bilister og der er fine muligheder for at vende bilen omkring på/afsætningsområdet foran hallen uden gene eller fare for bløde trafikanter.

    På Johan Ottosens Vej vil det muligvis reducere antallet af p-pladser med en enkelt, hvis den lukkes mod Jens Jessens Vej. Hvis der er plads til at lave en enkelt p-plads i bunden af Johan Ottosens Vej mod Jens Jessens Vej uden gene for beboerne, vil antallet af p-pladser på Johan Ottosens Vej være uændret.

    Enkelte beboerere på Johan Ottosens Vej vil skulle tåle ikke at kunne benytte Jens Jessens Vej som tilkørsel, men vil have adgang via Marielystvej.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 13

    Forslag 1 virker som det mest optimale. Vær opmærksom på ud/indkørslen til Jens Jessens Vej 10A både er sikker for cyklister, fodgængere, buspasssagerer og de køretøjer, der skal ind og ud derfra.

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 12

    Skrå parkering med flest mulige p pladser og indsnævring af fortovet

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 11

    Ønsker bredest muligt fortove og cykelstier

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 10

    Rart at der kommer cykelstier på strækningen, håber at I også vil kigge på de andre veje som er indrettet med vinkelrette parkeringspladser hvor cyklisterne ikke er beskyttet af en cykelsti f.eks. Marielystvej (som også er skolevej hvor cyklisterne kører lige bag ved vinkelrette parkeringspladser - hverken cyklister eller bilister har en chance for at se hinanden).

    Forslag 1: På en cykelstien som kun er 2 meter bred, kan 2 cykler have svært ved at overhale hinanden. Vinkelret parkering med kun 6 meter manøverareal bagved vil kræve at parkeringspladsernes bredde skal øges, hvis det skal være muligt at komme ud/ind af parkeringbåsene. Parkeringen kræver at bilisterne holder tilbage i begge retninger (hele kørebanen) når en bil skal ind/ud af den vinkelrette parkering. Ved vinkelret parkering går fronten af bilen oftes ind over cykelstien og derfor skal cykelstien bredde øges ved vinkelret parkering. På siden i mod hallen må det forventes at mange cyklister skal stoppe og stå af hvilke også taler for en øget bredde på den strækning.
    Denne løsning virker til at alle trafikanterne får for lidt plads, som minimum skal bredden på de vinkelrette parkeringspladserne øges så det er muligt at komme ud/ind i en manøvre (så det ikke kræver en trepunktsvending). Så falder antallet af parkeringspladser og løsningerne ligner mere hinanden i antallet af pladser.

    Forslag 2: denne løsning giver et mere roligt trafikløsning, da bilerne kan blive i deres egen kørebane for at parkere. Cykelstiernes bredde tillader overhaling samt plads til at kunne stoppe, stå af og trække over fortovet.

     

    Indsendt af Villy Andersen, Seniorbofællesskabet Sophie Amalie Gården.(Beboervalgt bestyrelsesmedlem)

    Adresse Marielystvej 54
    Postnummer: 2000
    By Frederioksberg
    Land Danmark
    Dato man, 24/07/2023
    Svarnummer * 9

    Det er udmærket at give cyklisterne bedre og mere sikre kørselsforhold, men det er bekymrende, at begge forslag vil give færre parkeringspladser. Der er i forvejen trafikkaos ved store arrangementer med ulovlig parkering og vanskelig kørselsforhold for bus 72. Den ulovlige parkering omfatter også de private parkeringspladser i området. Find en løsning på parkeringsspørgsmålet.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 8

    Min datters ulykke på Jens Jessens vej har formentlig sat gang i denne proces.
    En bildør åbner op i hende imens hun cykler fra FIF Atletik på Frederiksberg Stadium.
    Hun slap med småskrammer og en stor forskrækkelse. Men politiet kom efter kun 10 min. Frederiksberg kommune skal begynde at tænke mere på børns generelle færden. Der er eks. ingen overgang på Sønderjyllands Alle’ - ved Stadium. Busser og biler kører her ALT FOR STÆRKT her. Farten på Jens Jessens vej skal sættes ned fra 40 km/t. Hvorfor er dette ikke planen?
    Der vil jo komme flere små cyklister når cykelstien er lavet.
    Og selvfølgelig skal cykelstien fortsætte til Johannesskolen og Søndermarksskolen.
    Her går over tusinde børn i skole og personale - forældre færdes også her to gange dagligt.
    Jeg synes Frederiksberg Kommune skulle udvise omsorg til borgerne ved at danne trygge rammer i trafikken.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 7

    Dejligt med cykelstier. Stemmer for forslag 1, da der skal være så mange p-pladser som muligt, da der er brug for alle pladser både hverdage eftermiddage/aften og i weekenderne. Håber at der i forbindelse med selve udførelse af arbejdet, tages højde for det arbejde der også skal udføres på en lang strækning af Peter Bangs Vej i slutn. af 2023 og hele 2024, så vi beboere har mulighed for, at komme til/fra området og vores bopæl, selvom at der arbejdes omkring os.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 6

    Jeg synes kun, at det er positivt, at der bliver etableret cykelsti idet mange børn tit cykler til og fra også boldbanerne, som ligger på vejen. Det er en glæde at se, at Frederiksberg fortsat arbejder for, at man kan færdes trygt i trafikken - også på cykel.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 5

    Jeg synes det er godt, at der etableres cykelsti på Jens Jessens Vej. hvordan det skal gøres er en anden sag. Jeg er ligeglad om bilerne skal parkere på den ene eller den anden måde. Helst så jeg den, hvor der er færrest, som kan parkere på vejen, men på den anden side sker der jo meget i hallen og på boldbanerne, og der kommer mange mennesker, og sikkert mange i bil.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 4

    Jeg samstemmer med høringssvar #2:
    Det er et super godt initiativ - der er mange bløde trafikanter omkring idrætsanlægget og til/fra skolerne i området.
    Jeg vil derfor også anbefale, at cykelstien bliver ført videre til de to skoler. Der er ofte en del biltrafik om morgenen hen til skolerne, hvor forældre ikke altid tager højde for, at andre børn cykler til skole, når de kører deres egne børn i bil med for høj fart.
    Der er ved større begivenheder behov for mange p-pladser til biler, og jeg vil derfor anbefale forslag nr. 1 - også taget i betragtning, at parallelparkering er en stor udfordring for mange, og jeg tror ikke, at pladsen vil blive udnyttet maksimalt ved længdeparkeringen i forslag nr. 2.

     

    Indsendt af Anonym John. A. Tønnes

    Adresse Marielystvej 13
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato tor, 13/07/2023
    Svarnummer * 3

    Fint med cykelsti i begge retninger. Forslag 1 med flest p-pladser er bedst, da der er et stort og reelt dagligt behov for flest mulige p-pladser i området grundet det høje aktivitetsniveau i hallerne og på banerne.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 2

    Rigtig godt initiativ med cykelsti og tak for at vi bliver hørt. Eneste undren jeg har er hvorfor cykelstien ikke forlænges hele vejen til skolerne så børnene ikke skal køre med bilerne den sidste strækning?. Der er generelt meget trafik ved sportsbegivenheder i kvarteret - også fra folk som ikke er lokale og derfor ikke ankommer på cykel. Så umiddelbart tænker jeg løsning 1 med flere parkeringspladser nok bedst opfylder behovet.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 1

    Synes det er en god idé med cykelsti på Jens Jessens Vej, da der meget trafik både af biler og børn til Frederiksberg Hallerne.

    Synes bedst om forslag 2