Gå til hovedindhold
Andet

Klimatilpasning på Peter Bangs Vej etape 2 – fra Dalgas Boulevard til A.D. Jørgensens Vej

Høringen er afsluttet.

Baggrund og formål

Frederiksberg Kommune er i gang med at tilpasse Frederiksberg til at kunne modstå klimaforandringerne, og i den forbindelse anlægger Frederiksberg Kommune i den kommende tid et projekt på Peter Bangs Vej, som er en del af skybrudstilpasningen på det vestlige Frederiksberg.

Projektets formål er at reducere skadevoldende oversvømmelser på terræn ved skybrud. Skybrudsprojektet vil sikre, at vandet under skybrud opsamles, så der ikke samler sig store mængder regnvand opblandet med spildevand på terræn, især i området omkring K.B. Hallen og under jernbanebroen ved Peter Bangs Vej station.

Projektet er etape 2 af 2, hvor den første etape fra Lindevangs Allé til Dalgas Boulevard blev udført i 2019-20, og hvor den nuværende etape strækker sig fra Dalgas Boulevard til A.D. Jørgensens Vej. Forslag A (beskrives nærmere nedenfor) er en videreførelse af etape 1 af Peter Bangs vej og vil komme til at ligne byrummet på etape 1. Herudover kan projektet justeres jf. forslag B og C, som beskrives nærmere nedenfor.

Med denne høring inviteres beboere og erhvervsliv langs strækningen m.fl. til at give deres kommentarer til projektet senest den 23. oktober 2023.

Tidligere dialog og høring

Frederiksberg Kommune har forud for denne høring afholdt et lokalt møde den 19. april 2023 med deltagelse af ca. 80 beboere og erhvervsdrivende på strækningen. Her informerede forvaltningen om projektet og fik en række kommentarer til projektmaterialet, som efterfølgende er blevet tilpasset så vidt muligt.

Da strækningen, som udgør etape 2, i endnu højere grad end etape 1 en handelsgade, er der yderligere  den 20. juni 2023 afholdt et møde med erhvervslivet, hvor selve anlægsarbejdet blev gennemgået, og en følgegruppe til projektet, bestående af lokale erhvervsdrivende samt repræsentanter for erhvervsforeninger, blev etableret.

På baggrund af kommentarer fra erhvervslivet på mødet er projektet blevet tilpasset på følgende måde:

- Erhvervslivet gav udtryk for et ønske om, at en eventuel ensretning i anlægsperioden foregår i vestlig retning, dvs. fra Dalgas Boulevard mod A.D. Jørgensens Vej.

- Erhvervslivet gav udtryk for et ønske om, at der arbejdes videre med muligheden for, at anlægsarbejdet kan sættes på pause under julehandlen for at tage hensyn til butikkernes omsætning i denne periode. Dette forsøges så vidt muligt indarbejdet i anlægsfasen og bliver undersøgt nærmere i næste fase.

- Fra erhvervslivets side er der udtrykt ønske om at konvertere parkeringspladser til korttidsparkering under anlægsfasen. Dette imødekommes i projektets detailprojektering.

- Erhvervslivet ønsker, at projektet faseopdeles, således at anlægsarbejdet udføres i mindre faser ad gangen. Dette er indarbejdet i anlægsfasens tilrettelæggelse som beskrevet nedenfor i afsnittet om anlægsperioden.

- Derudover har erhvervslivet ønsket at få mulighed for at kommentere på konkurrenceparametre ifbm. entrepriseudbud, og forvaltningen er indstillet på at gøre tidsplanen til et væsentligt parameter for valg af entreprenør samt på anden vis at forsøge at optimere tidsplanen løbende f.eks. ved brug af incitamenter.

Det er aftalt, at følgegruppen følger anlægsprojektet under udarbejdelse af detailprojektet samt i anlægsperioden. Næste møde med erhvervslivet forventes afholdt i efteråret 2023, og i anlægsperioden planlægges ”åben skurvogn”-arrangementer, så både beboere og erhvervsdrivende har mulighed for en direkte dialog med kommunens projektledere og repræsentanter fra entreprenøren.

Kommentarerne fra denne høring samt kommentarerne fra følgegruppen vil blive forelagt for Miljø- og Trafikudvalget forventeligt den 6. november 2023.

Information om projektforslagene

Forslag A

I dette forslag videreføres vejen og kommer til at ligne det, der er etableret på etape 1 af Peter Bangs Vej, hvor der tilføres et grønt byrum i form af træer og grønne bede og øget trafiksikkerhed. Forslaget til projektets udformning i forslag A fremgår af vedhæftede oversigtstegninger (bilag 1a-e).

Vejbanen vil fortsat være 3,25m men opleves visuelt indsnævret, mens cykelstien vil blive 2,5m bred uden de indsnævringer, som i dag forekommer ved træer mv.

Ved de eksisterende busstoppesteder for bus 9A etableres fremskudte busperroner med læskærme og fortovsfliser, så ventende buspassagerer har mulighed for læ og siddeplads.
Mellem de langsgående parkeringsbåse og cykelstien kommer der udstigningsareal i armeringssten. Udstigningsarealet øger trafiksikkerheden for cyklister, som kan være i en meget udsat position, hvis en bildør pludselig bliver åbnet.

Under vejen, primært i parkeringsbåndet, nedgraves regnvandskassetter, som planlægges at kunne rumme op mod 3.200 m3 regnvand fra nærområdet.

Konsekvenser for træer og beplantning

På strækningen er der i dag 53 træer. For at få plads til regnvandskassetterne mellem eksisterende ledninger og samtidig kunne lave projektet uden at lukke vejen under anlægsarbejdet, er det nødvendigt at placere kassetterne i området mellem cykelsti og vejbane. Da det er der, de eksisterende træer står,  betyder det, at de eksisterende træer fjernes og der etableres i alt 68 nye træer, så der i fremtiden vil være 15 træer flere end i dag.
Ud over træerne vil der komme plantebede med grønne planter og blomster på ca. 1.500 m2 og grønne udstigningsarealer i græsarmering på ca. 1.000 m2.

Konsekvenser for parkering

På strækningen er der i dag 153 parkeringspladser. Da der i dette forslag etableres grønne bede og flere træer end i dag, vil der som konsekvens blive færre parkeringspladser end i dag. I projektforslaget vil der være 36 parkeringspladser færre i det nye projekt, dvs. i alt 117 parkeringspladser på strækningen, når projektet står færdigt. Dertil etableres dog seks pladser i nærområdet som erstatningspladser, så der i alt nedlægges 30 pladser. Muligheden for at etablere flere tidsbegrænsede parkeringspladser for at kompensere erhvervslivet for de nedlagte parkeringspladser vil blive undersøgt i næste fase af projekteringen.

Anlægsperioden

Anlægsarbejdet planlægges opdelt i seks etaper, tre på vejens nordlige side og tre på den sydlige side. Etaperne forventes hver at vare omkring otte uger. Dertil er der indledende og afsluttende arbejder, og i alt forventes et anlægsarbejde på omkring 60 arbejdsuger, dvs. omkring 1 år og 3 måneder inkl. ferie- og helligdage. 

Der vil blive arbejdet i vejbane og cykelsti, mens fortovet vil forblive urørt de fleste steder. Det vil være muligt for fodgængere og cyklister at bevæge sig i begge retninger under hele anlægsarbejdet. Biltrafikken forventes at kunne bevares dobbeltrettet i omkring halvdelen af anlægsperioden. Den sidste halvdel af perioden vil biltrafikken blive ensrettet i retning væk fra byen, altså fra øst mod vest.

Renovation vil blive afhentet under hele anlægsarbejdet, og der vil naturligvis være adgang for brand- og redningskøretøjer til alle bygninger.

Tværsnittet i anlægsperioden fremgår af vedhæftede tværsnitstegning (bilag 2).

Alternative forslag

Miljø- og Trafikudvalget har besluttet, at der ud over det beskrevne forslag A sendes to alternative forslag i høring – forslag B og C, hvor der nedlægges færre parkeringspladser. Disse beskrives kort nedenfor, idet der ikke p.t. er udarbejdet projektforslag for disse alternativer. 

Forslag B 

Forslaget indebærer færre nedlagte parkeringspladser, samt færre træer og begrønning. Her nedlægges ca. 18 parkeringspladser, mens der etableres seks erstatningspladser i nærområdet, så der i alt nedlægges 12 parkeringspladser på strækningen. Det vil medføre en del ændringer i projektet, bl.a. vil der være forringede oversigtsforhold for svingende biler til og fra sidevejene, ca. 10 færre træer og dertil mindre grønne bede samt markant smallere udstigningsarealer. I dette forslag  bevares der flere parkeringspladser end i forslag A.

Forslag C

Forslag C indebærer, at det tilstræbes, at der ikke nedlægges parkeringspladser i forbindelse med projektet. I dette forslag vil Peter Bangs Vej efter anlægget i store træk forblive som den er i dag. På grund af skybrudssikringen er der stadig behov for, at træerne på strækningen fjernes. Der vil være mulighed for få eller ingen plantebede og færre nye træer i forhold til de øvrige forslag. Der vil i dette forslag være forringede oversigtsforhold for svingende biler til og fra sidevejene, og det vil ikke være muligt at etablere udstigningsarealer eller fremskudte busperroner. I dette forslag bibeholdes parkeringspladserne på strækningen så vidt muligt.

Det hydrauliske projekt vil i alle tre forslag kunne håndtere sammen mængde vand og give samme niveau af beskyttelse mod oversvømmelse uanset forslaget. De øvrige vilkår omkring anlægsfasen som beskrevet under forslag A er de samme for alle tre forslag.

Videre politisk proces

Alle kommentarer fra denne høring vil blive vedlagt sagen, når projektet igen skal til politisk behandling i Miljø- og Trafikudvalget, hvilket forvaltningen forventer sker 6. november 2023.

Anlægsopstart planlægges til april 2024 og forventes afsluttet omkring august 2025. Den endelige anlægstidsplan vil blive meldt ud til beboere og erhvervsliv på strækningen før projektet går i jorden.

Hvis Miljø- og Trafikudvalget vedtager et af de alternative forslag benævnt forslag B og forslag C, vil anlægsopstart blive forsinket med nogle måneder grundet omprojektering.

Dokumenter

Kontakt

Trafik og Byrum - Vej, Park og Miljø

Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg

Telefontid

Mandag, onsdag og torsdag klokken 9-14
Tirsdag klokken 10-14
Fredag klokken 9-13

Personlig henvendelse

Kun efter forudgående aftale

Telefon: 3821 4292

For borgere: Send sikker digital post til Vej, Park og Miljø

For virksomheder: Send sikker digital post til Vej, Park og Miljø