Gå til hovedindhold

Høringssvar

Læs alle høringssvar til Kommuneplantillæg 4: Grøn omstilling

Indhold

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 8

    Kender I strussen, der tror den er usynlig, hvis den gemmer hovedet i sandet?

    Sådan er det også med den lovgivning, der kræver et vist antal parkeringspladser pr. lejlighed. Flere og flere biler på vejene, hvilket også betyder, at man gemmer de mange biler i underjordiske parkeringshuse.

    Fordi mange borgere nu kører med Metro, så bliver der jo plads til endnu flere biler på vejene. Bygning af disse underjordiske parkeringspladser udleder megen CO2 og gør det muligt at “skjule” en del af bilerne.

    Taler vi om, hvad mulige underjordiske parkeringspladser på den kommende Hospitalsgrunden betyder for klimaregnskabet ?

    Ser man på den nye “ have/ park “, eller hvad man skal kalde nybyggeriet bag ved Rådhuset, så er der megen beton. Ja, betonhuse i flere etager, gråt i gråt.

    Og så tæt på politikerne, hvor man netop med mund og skriv vil begrænse CO2.

    Hvorfor bygger man ikker husene over jorden bag Rådhuset i træ? Så ville det passe til EL opladningshuset?

    Jeg er bare lidt forvirret og ved ikke, hvad jeg som person skal gøre for at begrænse mere betonbyggeri. Der er arkitekt-verdenskongres i København ret snart. Her prøver man at se på sunde huse, der ikke smadrer vores klima med store CO2 mængder.

    Jeg synes at man på Frederiksberg taler med 2 tunger, når man på den ene side vil begrænse CO2, men på den anden side bygger betonkældre til biler.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 7

    Begrænsning af CO2.

    Hvis CO2 skal reduceres betragteligt, så skal der helt andre ting i spil:

    bump, chikaner, ensretning og vejlukning, samt nedsat fart, så det bliver FOR besværligt at være billist

    bilfri søndage - så leg og rulleskøjteløb bliver en mulighed på de bil-tomme gader

    Mere politi, der kan kontrollere, om nye regler bliver overholdt

    Udenbys billister skal betale for time ét, for at parkere på Frederiksberg og så vidt muligt slet ikke parkere på Frederiksberg

    Gennemkørende lastbiler skal begrænses

    En voldsom kamp for at få Metro fra Ny Ellebjerg til Bispebjerg Hospital, så Sdr. og Ndr. Fasanvej kan blive bilfri

    Gamle brændeoven skal skrottes nu

    Træbyggeri over jorden bag Rådhuset- alt for megen beton - man undres!!!

    Små, forsigtige, blide tiltag duer ikke længere

    Klimakrisen viser sit sande ansigt.
    Vi bør være bange, når der måske ikke er mere drikkevand på sigt
    eller skybrud
    eller mega storme

    Det er vigtigt, at hver eneste borger på Frederiksberg gør sit til at begrænsde CO2 udslip.

    Svært at vide, om de klimamål , som kommunen har sat er realistiske?

    Det kommer nok til at gøre ondt på os alle.

    Vi er nogle stykker der gerne så, at biblioteket spillede en større rolle i netop debat om CO2.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 6

    Cowi skriver i sin vurdering af drikkevand:
    ”En stor del af kommunens areal er beliggende i OSD-område, herunder også de udpegede byudviklingsområder. I de udpegede byudviklingsområder planlægges der ikke for grundvandstruende aktiviteter. Planforslaget vurderes således ikke at have en påvirkning på grundvandsforhold og drikkevandsinteresser.”
    Jeg savner en holdning til drikkevandets kvalitet, f.eks. PFAS.
    Cowi skriver om påvirkning af luften:
    ”Frederiksberg Kommune vil gennemføre forsøg med nulemissionszoner (zoner forbeholdt elkøretøjer) og udfase ældre forurenende brændeovne, når ny statslig lovgivning giver mulighed for begge dele. Da lovgivningerne ikke er trådt i kraft endnu, så vurderes påvirkningerne ikke nærmere på dette overordnede niveau. Planforslaget giver ikke mulighed for andre anlæg eller aktiviteter, der påvirker luftforholdene. Samlet set har planforslaget ingen påvirkning på luftforhold.”
    Jeg læser andet steds at hovedårsagen til skadelige partikler i luften kommer fra brændeovne. Bør man ikke forbyde brændeovne helt? Også nyere brændeovne udleder mange partikler. Efter min mening er brændeovne ikke forenelige med et storbyliv.
    Frederiksberg kommune skal være CO2 neutralt i 2030. Frederiksberg kommune må være den kommune i Danmark, hvor det er lettest at blive CO2 neutral, da der stort set ikke er anden CO2 udledende aktivitet på Frederiksberg end byggeri og forsyning. Al anden aktivitet for frederiksbergborgerne belaster primært andre kommuner i Danmark eller andre lande i verden. Frederiksbergborgernes klimaaftryk er sandsynligvis blandt de højeste i Danmark. Bør en kommuneplan ikke forholde sig til denne problemstilling?

     

    Indsendt af Frederiksberg Seniorråd, Frederiksberg Rådhus

    Adresse Smallegade 1
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato fre, 16/06/2023
    Svarnummer * 5

    Vedlagt som fil Frederiksberg Seniorråds høringssvar.

    Høringssvar - Grøn omstilling juni 2023.pdf

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 4

    Kommentarer til Forslag til tillæg nr. 4 til kommuneplan 2021

    Bestyrelsen i FBLF har læst forslaget til temarevisionen for Grøn omstilling. Bestyrelsen vil gerne fremsætte en stor kritik af forslaget til kommuneplantillæg nr. 4, idet det ikke er læsbart. Hele tillægget beskriver alene de forestående ændringer i kommuneplanen på trods af, at kommune-plantillægget ikke er endeligt vedtaget. Nedenstående er et par eksempler på teksten i kommuneplantillæg nr. 4:

    ”Forslag til ændringer i Hovedstruktur……… og redegørelsestekster….. findes på høringsportalen”

    ”Forslag til ændringer i temarevisionen er overvejende opdateringer i henhold til vedtagne planer, politikker og strategier samt kommunens klimaarbejde generelt, herunder:……..”

    ”CO2 neutralt Frederiksberg
    Forslag til ændringer vedrørende temaet ”Co2 neutralt Frederiksberg” er overvejende opdateringer, præciseringer og nuanceringer af hovedstruktur og Rammer og retningslinjer i henhold til Frederiksberg Kommunens Klimaplan DK2020………”

    ”Klimatilpasning
    Forslag til ændringer vedrørende temaet ”Co2 neutralt Frederiksberg” er overvejende opdateringer, præciseringer og nuanceringer af hovedstruktur og Rammer og retningslinjer i henhold til Frederiksberg Kommunens gældende planer og arbejde på klimatilpasningsområdet…”

    Sådan fortsætter afsnittene i tillæg nr. 4 med samme indledende ordlyd hvad angår de øvrige overskrifter: Mobilitet, Ressourcer og affald, Biodiversitet og bynatur samt Miljø – Vand luft, støj, jord.

    Kortmaterialet fremgår ikke af temarevisionen, men kræver endnu et klik på høringsportalen på et selvstændigt dokument.

    Herudover er der bl.a. et bilag på 74 sider om forslag til ændringer af Hovedstruktur, Rammer og Retningslinjer.

    Det kunne skabe indtryk af, at kommunalbestyrelsen ikke ønsker borgerdialog om dette emne. Bestyrelsen stiller sig uforstående overfor denne fremgangsmåde, da for-offentlighedsfasen med et udkast til tillæg nr. 4 til Grøn omstilling bestod af et enkelt dokument, hvor det var muligt at tage stilling til kommunalbestyrelsens holdning til Grøn omstilling.

    Bestyrelsen i FBLF opfordrer til, at der foretages en fornyet høring af et revideret Forslag til tillæg nr. 4 til kommuneplanen, som det er muligt at tage stilling til.

    Ovenstående rejser spørgsmålet om, hvorvidt Forslag til kommuneplantillæg nr. 4 med tilhørende bilag, overholder planlovens § 23d, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen skal forestå oplysningsvirksomhed med henblik på at fremkalde en offentlig debat om planrevisionens målsætning og nærmere indhold i forbindelse med offentliggørelse af forslag til ændringer af kommuneplanen.

    Med venlig hilsen
    FBLF v/
    Ditte Thye

     

    Indsendt af Frederiksberg Handicapråd , Frederiksberg Rådhus

    Adresse Smallegade 1
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato fre, 16/06/2023
    Svarnummer * 3

    Handicaprådet har gennemgået materialet til denne høring og har kun nogle få kommentarer.

    Vi vil afgive separat høringssvar på Mobilitetspolitikken, som også er omtalt i materialet.

    • For borgere med handicap er der ikke rigtigt nogle specielle behov i forhold til miljøet. Jo renere miljø jo bedre for alle.

    • Tiltagene på området må på ingen måde være til gene for tilgængeligheden i kommunen.

    • Der skal gives omhyggelig og let tilgængelig information til borgerne, især de involverede borgere inden udførelsen af ny tiltag i et område. Ved større projekter kan noget så gammeldags som husstandsomdeling af brochurer være en god idé.

    Mange venlige hilsner
    På vegne af Frederiksberg Kommunes Handicapråd
    Susanne Tarp
    formand

     

    Indsendt af Anonym Niels Hartung Nielsen, Danmarks Naturfredningsforening, Frederiksberg Afdeling

    Adresse Vesterbrogade 186 3tv,
    Postnummer: 1800
    By Frederiksberg C
    Land Danmark
    Dato man, 12/06/2023
    Svarnummer * 2
    Hermed Danmarks Naturfredningsforening, Frederiksberg Afdelings høringssvar angående temarevision ”Kommuneplantillæg 4: Grøn omstilling”. Se vedhæftede PDF dokument.

    DNF høringssvar Kommuneplantillæg 4 Grøn omstilling.pdf

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 1

    Fokus på grøn omstilling kan ikke gå hurtigt nok.
    Lad Frederiksberg kommune blande det grønne med det blå, som også er planen.

    Det er knastørt lige nu.
    Vi ved ikke, hvornår regnen kommer - hvis den kommer?

    Maj måned 2023 er den tørreste måned i mange, mange år.

    Tør vi afholde bål midsommeraften?

    Kloge hoveder siger, at vi kommer til at opleve mere tørke i Danmark fremover.

    PUHA

    Hvornår begynder de ældre, svage at dø af varme?

    Lad os få flere træer, der kan give skygge.
    Lad os få mere synligt vand - Ladegårds-åen skal ses igen.

    Den grønne tænkemåde skal på skoleskemaerne fra børnehaveklasse.

    Hver enkelt Frederiksbergborger skal se og forstå faren ved klimaændringerne.

    Kommunen skal på banen med mere dybtgående og fremadrettet handlinger- og hurtigt.
    Det haster.

    Så fint med ændringer i kommunens grønne planer i takt med at problemerne vokser - det gør de nok løbende fra nu af.

    SÅ - tak for disse ændringer i de grønne planer !!

    Men er det nok / bør tempoet sættes op?