Høringssvar
Læs alle høringssvar til Forslag til Frederiksberg Bystrategi 2024.
Indsendt af Bodil Birke
Adresse Dalgas Have 76, 3. th, 2000 Frederiksberg
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato fre, 26/01/2024
Svarnummer * 29
Som 80 årig pensionist vil jeg gerne besøge Frederiksbergs skønne parker, selv handle ind. Ja være aktiv i hverdagen.
jeg mangler et offentligt toilet i Lindevangsparken, som er meget besøgt af både børnefamilier og pensionister hele året.
Der mangler et toilet ved den store legeplads. Et festival toilet kan være en løsning. Til der kan byges et helårs toilet
De offentlige toiletter har brug for tilsyn, så de er pæne og rene, de skal også kunne bruges af ældre damer og små børn
Trafikken er en hård nyser som ældre
Hvis der var mere opsyn med trafikken, så cykler havde lys på og kørte over for grønt og ikke for rødt og Knallerter kom ud på kørerbanen.
Trafikken på Frederiksberg er ret barsk for en gammel kone. mange biler kører over for rødt.
Kunne kommunen formidle mere kontrol og politi til stede?
Når der bygges på Hospitalsgrunden vil jeg også gøre opmærksom på, flere offentlige toiletter. Mangler de, så bliver der nød toilet i krogene.
Snerydning har denne vinter været meget ringe. Der er en lovgivning, der siger rydning kl. 7 til 22. Det gælder alle fortove, ved offentlige institutioner og private grundejere.
Kunne kommunen fører tilsyn og med bødeudskrivning. Det er i alles interesse, at få ryddet sne, så alle også den ældrebefolkning bevarer førligheden og undgår brækkede arme og ben
Bispebjerg Hospital er nu lokalhospital for borgerne på Frederiksberg. Det er nærmest umuligt at komme der ud med offentlig transport. Taxa er for dyrt for mange pensionister.
Der burde oprettes den bus fra en af Metrostationerne til Bispebjerg Hospitals interne busholdeplads, der kører rundt på hele Hospitalet.
Indsendt af anonym
Svarnummer * 28
Nye regler for knallerter samt færre parkeringspladser til seniorbofællesskaber.
Svært at forholde sig til den grønne by, når mad-bude får lov til at forurene byen med knallerter, der larmer og stinker, samt er til fare på cykelstierne.
De skal
1
væk fra cykelstierne
2
erstattes af EL cykler
Det er totalt til grin, at priserne på kollektiv trafik stiger og stiger.
Det fremmer ikke den kollektive ånd, men derimod ønsker om flere biler på vejene.
Regler om parkering af biler i forbindelse med seniorbofællesskaber bør ændres således, at der skal være færre tvungne parkeringspladser i forbindelse med den type byggeri, ligesom det gælder for kollegiebyggeri.
Parkering i baghaver/ baggårde af seniorbyggeri giver mindre plads til grønne fællesarealer - altså dels til fællesskab og dels til det grønne look.
Der bør skabes et nyt lovgrundlag, der giver mulighed for færre tvungne parkeringspladser i forbindelse med seniorfællesskaber.
Indsendt af Jens Toudal, Trafikselskabet Movia
Adresse Trafikselskabet Movia, Gammel Køge Landevej 3, DK-2500, Valby
Postnummer: 2500
By Valby
Land Danmark
Dato fre, 26/01/2024
Svarnummer * 27
Se vedlagte høringssvar fra Movia
Movias høringssvar til Frederiksberg Bystrategi.pdf
Indsendt af Jette Gotsche, Cyklistforbundet på Frederiksberg
Adresse Vagtelvej 15, 3. tv, 2000 Frederiksberg
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato fre, 26/01/2024
Svarnummer * 26
Se vedlagte fil.
Bemærkninger til Frederiksberg bystrategi 2024.pdf
Indsendt af Niels Johan Juhl-Nielsen
Adresse Rolfs Plads 10, 1. sal, tv.
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato fre, 26/01/2024
Andre oplysninger
Supplement til de kommercielle katedraler
Svarnummer * 25
Supplement til de kommercielle katedraler.
Frederiksberg Kommune fortjener ros for Bystrategi 2024. Den giver et godt overblik over de tanker, der er gjort om det gode liv i den grønne, blandede by.
Men mere og andet skal også til. Det er vel mere og mere anerkendt, at den infrastruktur der i kommunen er skabt over årene og som har resulteret i den kommune vi kender i dag, ikke nødvendigvis er den infrastruktur der er behov for, når vi kikker ind i fremtiden.
De kommende år vil også blive en udfordring for Frederiksberg Kommune og der vil blive behov for at give rum for dannelse af nye fællesskaber der kan udvise stor kreativitet. Det bør kommunen betænke i en byplanstrategi. Har vi nu også indrettet vores kommune således, at borgerne har de møde- og aktivitetsfaciliteter der lokalt vil blive behov for i fremtiden? Måske skal der lidt inspiration til indhentet fra udlandet.
På Betty Nansens Plads er udviklet et kvartersområde, der har Medborgercentret Nordens Plads som et naturligt centrum. Medborgercentret danner allerede i dag en naturlig ramme om mange sociale aktiviteter i området, ligesom det også i bystrategien er tilkendegivet, at der i de kommende år vil blive taget hånd om en videre udvikling af området.
Frederiksberg Kommune er i forvejen meget tæt bebygget, men tilsvarende som med Medborgercentret Nordens Plads bør der på måske 4-5 lokaliteter i kommune fokuseres på at byplanstrategien kommer til at indeholde medborgercentre med møde- og aktivitetsfaciliteter.
Skal kommunen også i fremtiden leve op til ”det gode liv i den grønne, blandede by”, så bør en kommune som Frederiksberg i højere grad kunne prioritere sociale mødesteder uden for ”de kommercielle katedraler”. Til understøtning af bl.a. ”den store omstilling”.
Supplement til de kommercielle katedraler.pdf
Indsendt af Frederiksberg Handicapråd
Adresse Smallegade 1
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato fre, 26/01/2024
Svarnummer * 24
Se vedhæftede
Handicaprådets høringssvar vedrørende forslag til Frederiksberg Bystrategi 2024.pdf
Indsendt af Frederiksberg Handicapråd
Adresse Smallegade 1
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato fre, 26/01/2024
Svarnummer * 23
Se vedhæftede
Indsendt af Kirsten Grønlund Andersen, Kirsten Andersen
Adresse Brøndsteds Alle 6
Postnummer: 1803
By Frederiksberg C
Land Danmark
Dato fre, 26/01/2024
Svarnummer * 22
Der er forskellige ting, som får et ord med på vejen:
1. Planen for Frederiksberg Bakke: Hvis det indebærer en såkaldt plads på toppen af bakken udfor Frederiksberg Slot så er det en ringe løsning. Det vil skabe kø og kaos ved indfart til Vesterbrogade. Hvis man bor i området, ved man hvordan det er allerede nu, så en yderligere forsmalning, blokering eller lign. vil være håbløs.
2. Idrætsanlægget på Pile Allé: Vi har hårdt brug for alt det grønne vi kan få og der er bøgelabyrinten en del. Hvis man som det har været foreslået lader Boldklubben udvide sit anlæg ud til Pile Alle, kommer det de få til gode - dem der er medlem af klubben. Labyrinten er for alle og bliver brugt af alle.
4: Flere boliger: Kan kun tilslutte mig ønsket om flere almene lejeboliger i kommunen. Det kan være med til at bringe noget dynamik ind i boligfordelingen, hvis det bliver muligt, f.eks. at flytte fra en stor lejlighed til noget mindre og mere moderne når man bliver ældre. Som det er nu, skal man næsten forlade kommunen for at finde noget overkommeligt. Og det skal være blandet - vi har ikke brug for at dele folk op i ældre, børnefamilier, unge osv. hvis vi vil bevare en kommune hvor der er alle slags.
4. Nybyggeri: I har hørt det før - ikke noget Carlsberg-byen hverken på hospitalsgrunden eller andre steder. Måske bliver vi nødt til at gå på kompromis med nogle ting, men ikke kvalitet, lys og luft. Som vi så på byvandring den 20. er det muligt at bygge i samklang med det der er samtidigt med at verden ændrer sig. Lyt til folk - det er dem der skal bo i det som bliver bygget - ikke arkitekterne eller de såkaldte udviklere.
Indsendt af Søren Brønchenburg, privat
Adresse Sankt Nikolaj Vej 5d, 3. sal
Postnummer: 1953
By Frederiksberg C.
Land Danmark
Dato fre, 26/01/2024
Svarnummer * 21
Høringssvar i vedhæftet fil.
Høringssvar bystrategi 260124.pdf
Indsendt af Niels Hartung Nielsen
Adresse Vesterbrogade 186 3.tv.
Postnummer: 1800
By Frederiksberg C
Land Danmark
Dato tor, 25/01/2024
Svarnummer * 20
Hermed Danmarks Naturfredningsforening, Frederiksberg Afdelings høringssvar angående forslag til ” Frederiksberg Bystrategi 2024”. Se vedhæftede PDF dokument
DNF høringssvar til Frederiksberg Bystrategi 2024.pdf
Indsendt af Frederiksberg Seniorråd
Adresse Smallegade 1
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato tor, 25/01/2024
Svarnummer * 19
Se vedhæftede
Seniorrådets høringssvar vedrørende Frederiksberg Bystrategi 2024.pdf
Indsendt af Medlem af seniorBo-frederiksberg
Adresse Frederiksberg
Postnummer: 2000
By F
Land Danmark
Dato tor, 25/01/2024
Svarnummer * 18
Den blandede by på Hospitalsgrunden skal også have ældre / seniorer som beboere.
Inden for det sidste årti er andelen af personer over 65 år steget fra 15,6 procent til 19,9 procent, og i 2040 er forventningen, at 65-årige og derover udgør en 1/4 af befolkningen (Danmarks Statistik).
Hvis andelen af seniorer og ældre i fremtiden skal bo i alment bolig byggeri, som den gør i dag, vil det kræve 45.000 flere almene boliger til målgruppen i 2030 og knap 76.000 flere i 2040( citat fra Byens ejendomme)
Så kære kommune.
Vi er nogle, der gerne vil bo sammen med 50+, men uden hjemmeboende børn - både i alment boliger men også i andelsboliger. (Den blandede by ).
Vi ønsker bæredygtigt kvalitetsbyggeri med lang levetid.
Vi er nogle Frederiksberg borgere, der tror på, at seniorbofællesskaber vil kunne løse nogle af de problemer, som mængden af ældre samt længere levetid skaber.
Men vi kan ikke vente 10 -15 år.
Vi er en voksende gruppe seniorer, der har forelsket os i de ledige arealer på Hospitalsgrunden - parkeringsplads samt udendørs opbevarings depot - . Her vil man kunne starte et seniorfællesskabs byggeri som nybyg 1. januar 2027.
Da vi jo ikke kan leve i uendelighed, vil der være andre ældre, der kan overtage vores boliger, når vi dør. Nogle vil også frigive store huse og lejligheder, når de flytter i seniorbofælleskab, som så kan overtages af børnefamilier
Vi føler os overbevidste om, at vi kan være med til at give noget tilbage til de andre beboere på Hospitalsgrunden. Vi vil tage ansvar for omgivelser og medmennesker, som mange af os har gjort gennem hele livet.
Så ordet " fællesskab" skal ses som overskrift til seniorbo-fællesskaber samt til de omkring liggende beboelser og aktiviteter.
I fælleskab for fællesskab. Så vi tænker i flere mål på samme tid.
Kommunen har allerede lyttet til ønsker om seniorbofællesskaber. Tak.
Men med det stigende antal ældre bliver denne boform nød til at udbredes til et langt større antal borgere.
Glem ikke, at vi er ca. 120 borgere, der mødes jævnligt for at diskutere seniorbofællesskaber og hvordan vi skal forpligte hinanden.
Vi ved fra andre dele af landet, at når først der er tegninger og de færdige boliger tager form, så overstiger ventelisterne meget hurtigt antal boliger.
Vi ser frem til rejsegilde 2028.
Indsendt af anonym
Svarnummer * 17
Blandede bolcher!
1)
På rundtur i Frederiksberg kommune, kan man fokusere på forskellige " mindre problematikker."
Ved Forum station er der et skilt, der siger, at man ikke må fodre fugle.
Hvorfor må man fodre fugle på Solbjerg plads?
Her kan man finde 20 fiskehejre på taget af CBS sammen med store flokke måger?
Skilte med fodring af fugle forbudt ønskes!
Man vil gerne have udendørs servering, men det er ulækkert, at der kommer mange nærgående måger, når man spiser.
Sæt låg på skraldespande, når de skal fornyes.
2)
Lav reklame på de steder, hvor man har lavet opsamlings-steder for regnvand.
Meget væsenligt.
Vi har brug for flere opsamlingssteder.
Fint at man kan se, hvad skattekronerne går til.
Det er jo svært at kikke ned i jorden.
3)
Man vil gerne have flere borgere til at cykle.
Fint - hvis der ikke var cykelkaos ved Axel Møllers Have og at der var lys i de blå fodgænger-skilte samme sted også om dagen.
Og hvad med at de gule blik fungerede - begge to??
Mere fokus på ordentlighed i det åbne rum.
4)
Når man skal tænke på biblioteket på Danasvej, kunne man måske få nogle ideer fra biblioteket/ medborgerhus ved Nordens plads.
5)
Begrønning af området ved Domus Vista.
6)
Begrønning af den Grønne Sti / gangsti i området fra CBS til Fasanvej St." Vild med vilje."
7)
Ekstra trin til gavn for ældre samt unge med barnevogne / klapvogne på vej op til Hoved biblioteket.
8)
En borger-konkurence, hvor man kan komme med ideer til små forbedringer / ændringer i kommunen.
Indsendt af anonym
Svarnummer * 16
Til afsnit om ”Vidensby med udsyn”
GODT MED MERE DIALOG
Det er klart, at et så stort foretagende som CBS – p.t. med 20.000 studerende og 1.600 ansatte – har en central rolle ved udformningen af bystrategien.
Det synes imidlertid som om, at man endnu blot er kommet dertil, at man vil ”undersøge mulighederne for videns udveksling … i forbindelse med konkrete byudviklingsprojekter”. Det lyder dog lovende, og det er forståeligt, at der knytter sig store forventninger til en dialog med kommunens største virksomhed, som også på den måde vil kunne give noget tilbage til byen som ”vidensby”.
Det vil så måske også føre til en større forståelse blandt de fastboende på Frederiksberg med hensyn til vægtningen af studieboligbyggeri fremfor familieboliger ”placeret i hele byen, så de studerende i endnu højere grad bliver en integreret del af og bidrager til byens liv og fællesskaber”.
Indsendt af Stefanie Høy Brink, Københavns Museum
Adresse Stormgade 20
Postnummer: 1555
By København V
Land Danmark
Dato tir, 23/01/2024
Svarnummer * 15
Se venligst vedhæftede høringssvar fra Københavns Museum.
Indsendt af Copenhagen Business School, Copenhagen Business School Handelshøjskolen
Adresse Solbjerg Plads 3
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato man, 22/01/2024
Svarnummer * 14
CBS har med interesse læst bystrategien. CBS har ingen kommentarer. Vi finder, at strategien falder godt i tråd med universitetets mål og virke, og vil se frem til videre videndeling, dialog og mulighed for at nå fælles mål.
Indsendt af Foreningen for Bygnings-og Landskabskultur på Frederiksberg
Adresse Pile Alle 43 st.th.
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato man, 22/01/2024
Svarnummer * 13
Foreningen for Bygnings-og Landskabskultur på Frederiksberg (FBLF) har med stor interesse læst Frederiksberg Bystrategi 2024.
FBLF hæfter sig især ved vision for ”Byen i byen”, idet den betoner, at de særlige Frederiksbergske kvaliteter og særlige identitet skal fastholdes og styrkes, når byen udvikles og forbedres, så Frederiksberg til stadighed er et attraktivt sted at bo, virke og besøge.
Målsætningen i henhold til bystrategien er, at udviklingen fremover bl.a. baseres på stedets karakteristika og forudsætninger samt den lokale sammenhæng og identitet.
Målet i henhold til bystrategien nås ved at udvise omhu og respekt for Frederiksbergs egenarter, kulturværdier og bymæssige kvaliteter, når kommunalbestyrelsen tilføjer nyt eller laver om på byen.
FBLF foreslår, at det fremgår af bystrategien, at det især er de værdifulde kulturmiljøer og bevaringsværdige bygninger der skal værnes om.
Beskrivelsen af de 25 kulturmiljøer i kommuneplanen er overført fra den ene kommuneplan til den næste, så beskrivelsen har ikke ændres sig i de ti år som FBLF har eksisteret. FBLF vurderer at beskrivelsen af det enkelte kulturmiljø i kommuneplanen ofte indeholder flere værdifulde kulturmiljøer.
Det fremgår af planloven at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for at sikre de ”kulturhistoriske bevaringsværdier, herunder beliggenheden af værdifulde kulturmiljøer og andre væsentlige kulturhistoriske bevaringsværdier”, citat fra planlovens § 11a nr. 15.
FBLF foreslår derfor at de 25 kulturmiljøer gennemgås og at de særlig værdifulde kulturmiljøer beskrives så præcist, at det er muligt for borgerne at forstå vigtigheden af sikringen af disse kulturmiljøer. FBLF vil gerne bistå kommunen med dette arbejde.
Med venlig hilsen
FBLF v/
Ditte Thye
Indsendt af anonym
Svarnummer * 12
En meget stor tak til de embedsmænd og politikere, der gjorde det muligt at opleve dele af "Det gode liv" i den grønne, blandede by - både lørdag og søndag formiddag og eftermiddag.
Måske oplever man ting, man ikke har set før, måske ses noget gammelkendt fra nye synsvinkler. Muligvis ser man noget i en bydel, som let kan overføres til en anden del af byen.
Måske bliver f.eks. det store arbejde, man har gjort med vandopsamling så soleklart, når man tænker på det fremtidige klima.
Muligheden for at kunne stille spørgsmål til fagpersoner - og dem var der mange - gør det til en levende dialog.
Det handler om borgerindragelse på en jordnær måde. Og så var de 2 dages rundtur i kommunen jo kun en appetitvækker til at komme med skriftlige input til " bliv hørt".
Der er jo ingen, der siger, at man ikke også må komme med kritiske spørgsmål.
Træt i benene, men rig på indtryk og glad for at bo på Frederiksberg. Så også en tak til de borgere man fulgtes med og kunne udveksle erfaringer med.
TAK
Indsendt af anonym
Svarnummer * 11
Det er en fin planstrategi med nogle gode principper, om at Frederiksberg går forrest. Jeg synes dog ikke, at den adresserer et af de områder, hvor Frederiksberg kommune går bagerst, nemlig hvad angår sports-/idrætsfaciliteter. Frederiksberg halter voldsomt bagefter med ordentlige idrætsfaciliteter til børn og unge. Kun overgået af København i hele landet. Der er fx. ca. 900 børn og unge på venteliste til at spille basket ball i Falcon. På Frederiksberg spiller børn på 6 år fodbold udendørs hele året (uden sikker adgang til et toilet). Det sker ikke i Jylland. Børn og unge vil meget gerne gå til fodbold, håndbold, basket ball, gymnastik, dans eller svømning i de mange klubber, der er på Frederiksberg. Der er bare helt utrolig kamp om pladserne på holdene, fordi der slet ikke er pladser nok, og den kamp taber børn fra ressourcesvage familier. Kommunen behøver ikke bruge sine sparsomme ressourcer på at reklamere fx. for at få flere piger til at gå til fodbold.
Kommunen skal bare sørge for, at faciliteterne er tilstrækkelige og ordentlige.
Det kan ikke løses ved indgå samarbejde med andre kommuner, som der står i strategien - hvem er det? København som er landets dårligst placerede ift. idrætsfaciliteter pr. indbygger.
Det starter med planlægning for flere og ordentlige idrætsfaciliteter, dvs. haller, hvor man kan dyrke de forskellige sportsgrene og foreningslivet. Drop et boligbyggeri og planlæg for en idrætshal. Det behøver ikke være fancy, blot en hal med en håndboldbane/4-5 badmintonbaner etc. med ordentlige omklædningsrum med bad og toiletter.
Hvorfor er det vigtigt nu? Fordi sport og samvær i klubberne modvirker mistrivsel, giver selvtillid og gode oplevelser for børn og unge. Det er der for alvor brug for at bekæmpe ensomhed og mistrivsel blandt børn og unge, som desværre er fremherskende i disse år.
Indsendt af anonym
Svarnummer * 10
der er behov for alle former for sportsfaciliteter ,- både udendørs og indendørs.
Indsendt af anonym
Svarnummer * 9
SNE, FALDULYKKER og de PRIVATE GRUNDEJERES MANGLENDE SNERYDNING!
Kommunen skriver, at det er borgerne og byens aktører, som er eksperter i det liv, der leves i byen.
Der tales om handling og ansvar.
På de private veje er det kun den "private del" af Tesdorfsvej, der er ryddet for sne. Det er yderst farligt som fodgænger at benytte især de private veje i snevejr.
Hvordan kan en såkaldt ansvarlig kommune se igennem fingrene med, at så mange grundejere til byens nok dyreste huse, lader hånt om borgerpligt med at rydde fortov og halvdelen af kørebanen for sne.
Måske ved kommunen ikke, hvad faldulykker koster samfundet og den enkelte, der kommer til skade?
Hvad med at omdanne de private veje til offentlige veje, hvis loven tillader dette? Eller pålægge disse vejlaug at købe sig til snerydning, hvis loven tillader dette??
Desværre er der også mange andre ejendomsansvarlige, der ikke fejer sne og gruser fortorve.
Kommunen rengør cykelstier for sne, men for fodgængere rengør man f.eks ikke fortov, der fører ud til bus 2A ved Axel Møllers Have ST.
Måske kan vi fremover se mere sne om vinteren - hvem ved?
Gennem dialog, involvering og samarbejde!!
Hvem gør hvad for at der tages ansvar for omgivelser og medmennesker - også i snevejr?
Indsendt af Nicolas Magnussen
Adresse H Schneeklothsvej 19
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato ons, 10/01/2024
Svarnummer * 8
Når der skrives at man vil "gøre byen grønnere ved at etablere flere træer og bynatur lokalt samt at forstærke kvaliteten af eksisterende grønne områder og biodiversiteten", håber jeg at en del af denne plan kunne være at lade de små områder, der de sidste år er blevet etableret gro noget vildere og sundere.
Et eksempel på et sådant område er på hjørnet af Tesdorpfsvej ud mod Bernhard Bangs Allé. Her virker det til at man mest af alt har valgt nogle lettere tilfældige planter. Der gror bl.a. 1-2 sukkulentarter, som jeg da i hvert fald ikke regner med hører til i Danmark. Derudover virker densiteten af biomasse på områder som det nævnte til at være ret lav i forhold til målet med sådanne projekter. Jeg håber der i hvert fald ligger en velovervejet beslutning bag de nuværende plantedele arter og kommer til at være det samme i lignende fremtidige områder, da det i min optik er vigtigt at det er arter, som i forvejen trives sammen, der bliver plantet, så områderne kan opnå en sund størrelse og gøre en reel forskel for biodiversiteten, f.eks. ved også at øge insekters muligheder for føde.
Insekterne bør her måske endda yderligere tilgodeses med initiativer som insekthoteller. Disse kunne deles ud til borgere, hænges op af kommunen selv eller laves på workshops (f.eks. som fuglehusene jeg selv husker at have lavet så barn til juletræsophugning i Lindevangsparken. En mulighed ville for eksempel være at lave en insekthotel workshop til FRB-dagene eller lignende). En guide til hvordan insekthoteller skal placeres og evt. vedligeholdes er vigtig at medgive, hvis man skulle vælge en af løsningerne, som involverer borgerne.
Et andet forbedringspunkt for kommunen i forhold til grønne områder er bekæmpelse af invasive arter. Et eksempel er sildig gyldenris, som bl.a. er set på P. G. Ramms Allé på højre side når man kommer fra rundkørslen. Kommunen selv har ikke umiddelbart gjort noget ved det, på trods af at medarbejdere fra kommunen har passet områderne. Jeg selv har beklageligvis glemt at indrapportere planterne. En god start på arbejde med dette ville være grundigt at oplære medarbejdere, som passer områderne i de mest almindelige invasive arter, så disse kan bekæmpes fra kommunens side.
Et sidste tiltag jeg havde håbet at se ville være mindre græs og mere artsdiversitet i parkerne. Plænerne i Grøndalsparken er her et godt eksempel på steder hvor noget af græsset kunne rives op til fordel for danske hjemmehørende arter. Plænerne bliver sjældent fuldt udnyttet til rekreation og de er så store og så mange at nogle af dem eller nogle områder af dem nemt kunne bruges til at øge biodiversiteten. Dette ses også i andre kommuner, f.eks. i Brøndby Kommune mellem Brøndby Strand Centrum og Brøndby Strand Kirke.
Indsendt af anonym
Svarnummer * 7
På side 6 står der som formål, at der skal arbejdes på at "Fremme nye former for boliger og boformer, der understøtter fællesskaber." Jeg håber ikke det betyder, at kommunen vil godtage de nye, ulovlige såkaldte bofællesskaber, der hedder Life X, der er en omgåelse af lejeloven. LifeX lejer lejelejligheder til beboelse og omdanner dem til "deleøkonomiske og bæredygtige bofællesskaber", hvilket I huslejenævnet er blevet korrekset til blot at være almindelige klubværelser. Hvis en beboelseslejlighed skal omdannes til klubværelser skal kommunalbestyrelsen give tilladelse til det og det har Frederiksbergs kommunalbestyrelse ikke givet. LifeX tager Kr 12.800 for 1 stk værelse. De kalder dét at bo fem personer i én lejlighed for bæredygtigt, da der bor flere under samme tag. De kalder det "grøn omstilling" at der bor mange i samme lejlighed fremfor at hver person har sin egen lejlighed. I virkeligheden er der tale om profitmaksimering og åger: Det er både grådigt og ulovligt at tage KR 12.800 for et værelse. Når bystrategien og kommuneplanen skal vedtages bør det være uden mulighed for at virksomheder som LifeX kan eksistere i Frederiksberg Kommune. Hvis LifeX bliver lovliggjort kommer bliver alle lejemål omdannet til LifeX-lejemål, fordi det giver udlejer en indtægt på Kr 65.000 per måned per lejlighed, og så kan almindelige borgere ikke finde en bolig i byen længere. Hvis en hel ejendom med f.eks. 82 lejemål efterhånden får fem personer i alle lejligheder, ligner det mere og mere gamle dages overbefolkede lejekaserner. Når der tales om alternative boformer og bofællesskaber skal det gælde nybyggede seniorboliger, ikke allerede eksisterende beboelseslejemål til familier.
Indsendt af Mick Scholtka, CBS Students
Adresse Solbjerg Plads 3
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato tir, 09/01/2024
Svarnummer * 6
Høringssvar vedr. Forslag til Frederiksberg Bystrategi 2024
CBS Students har med interesse læst Forslag til Frederiksberg Bystrategi 2024. CBS Students har følgende kommentarer.
CBS Students er generelt meget positivt over for, at en studenterorganisation i Frederiksberg Kommune bliver hørt i udarbejdelse af Kommuneplanstrategien. Vi vil opfordre til, at forslag med relevans for elev- og studenterorganisationer såsom CBS Students altid bliver hørt og er på høringslisterne. Endvidere mener CBS Students, at Frederiksberg Kommune skal indtænke studerende samt elev- og studenterorganisationer såsom CBS Students i kommunale arbejdsgrupper mm., hvor eksterne aktører bliver inviteret ind. Vi studerende vil meget gerne være med til at videreudvikle Frederiksberg, og vi mener, at studerendes stemmer giver afgørende perspektiver.
Kommentarer til de enkelte afsnit:
Grøn og klimavenlig by
CBS Students er meget positive over for de grønne stier, der går på tværs af byen, som skaber mulighed for at transportere sig væk fra farerne i den øvrige trafik samt larm og luftforurening. Det ønsker CBS Students mere af. I den forbindelse kunne Frederiksberg Kommune indtænke mere biodiversitet langs cykelstierne.
Studerendes pressede økonomiske situation afføder, at mange studerende vælger at bruge cyklen. CBS Students mener dog, at Frederiksberg Kommune fortsat skal udvikle cykelmulighederne og cykelparkeringen, hvilket gør sig gældende i form af manglen på en cykelstier på fx. Frederiksberg Allé. Derudover er der et tiltagene trængsel på cykelstierne med fremkomsten af ladcykler, som gør trafikken mere usikker. Derudover ser CBS Students, at luftforurening på de store vej såsom Ågade eller Roskildevej har en betydning for cyklisterne, der færdes på disse veje. CBS Students mener, at det er problematisk, at studerende bliver ramt disproportionalt meget af luftforurening på disse veje, da de er nødsaget til at cykle grundet økonomiske forhold.
CBS har et stort opland, når det kommer til studerende, også på tværs af grænsen. Derfor mener CBS Students, at transporten skal tænkes på tværs af kommunale og nationale grænser, hvorfor forslaget bør indtænke transporten på tværs af Sjælland og det sydlige Sverige - Greater Copenhagen Area. Ydermere vil CBS Students gøre opmærksom på, at grunden prisstigningerne på boligmarkedet og SU'en der ikke følger med, at studerende bliver presset ud af Frederiksberg. Det skaber også en nødvendighed for, at studerende nemt kan transportere sig til og fra deres uddannelsesinstitution på Frederiksberg.
Vidensby med Udsyn
Først og fremmest mener CBS Students, at det er vigtigt, at Frederiksberg Kommune signalerer sin støtte til uddannelse og forskning. For at underbygge dette fokus bør Frederiksberg Kommune tage inspiration fra Studiebyspolitikken i Københavns Kommune. CBS Students ser mange fordele i at engagere uddannelsesinstitutionerne, elever og studerende samt det lokale erhvervsliv i arbejdet med uddannelses-, beskæftigelses- og boligpolitik i kommunen på lige fod som i København. Derudover bør Frederiksberg Kommune invitere kultur- og foreningslivet på uddannelsesinstitutionerne med ind, når kultur- og fritidslivet i kommunen skal udvikles, så kommunen ikke ender med at udvikle initiativer, som unge reelt set ikke har interesse i.
Bystrategien lægger op til at fremme privat og alment studieboligbyggeri. Det er CBS Student meget enig i, og vi vil gøre kraftigt opmærksom på, at manglen på betalelige mindre boliger på Frederiksberg stadig er gældende. Kommunen råder over ca. 3.500 ungdomsboliger (herunder almene samt private ungdomsboliger), hvilket kun giver 12 % af de 30.000 studerende i kommunen et sted at bo. Det mener CBS Students er det problem, som Frederiksberg Kommune bliver nødt til at reagere på. CBS Students foreslår, at kommunen rådfører sig med studenterorganisationerne, herunder CBS Students, på Frederiksberg omkring studerendes boligbehov. Deraf kan der i fællesskab findes retningslinjer for bedre ungdomsboligbyggerier i kommunen.
CBS Students mener, at det er problematisk, at studerende, der vælger eller bliver nødsaget, grundet boligpriserne, til at flytte sammen i boligfællesskaber mister retten til boligstøtte, da de danner en større husstand. Det skaber et endnu større økonomisk pres på studerende, at studerende ikke har adgang til boligstøtte, da studerende i et boligfællesskab ikke vil dele de samme økonomiske forhold som en typisk familie.
Mange studerende på CBS er internationale studerende, der kommer til CBS for et semester eller en hel uddannelse. De oplever i stigende grad, at de bliver udsat for bolighajer, der udnytter deres manglende forståelse for det danske boligmarked. Derfor mener CBS Students, at internationale studerende skal have adgang til uvildig juridisk vejledning omkring deres boligforhold. Dette burde kommunen i evt. samarbejde med andre aktører stille til rådighed. Det sikrer en god oplevelse af København og bidrager til en bedre international rekruttering.
Slutteligt mener CBS Students, at strategien i højere grad skal afspejle mere bæredygtige måder at bygge på. Her vil vi sætte fokus på omdannelse af gamle bygninger frem for nyopførelse. Et eksisterende fundament og mure vil sænke klimabelastningen af byggeriet og sænke prisen for boligen. Dermed sikrer vi billigere og mere klimavenlige boliger.
Med venlig hilsen
Mick Scholtka
Organisationskonsulent
CBS Students
Høringssvar Frederiksberg Kommune.pdf
Indsendt af anonym
Svarnummer * 5
Det er svært at være uenig i at der bliver lagt så stor vægt på grønne og bæredygtige løsninger, men når vi når til at "tænke flere formål sammen", "tværgående samarbejder", "gode oplevelser" og et "varieret byliv" savner jeg en stillingtagen til og en strategi for også at bruge kunst som en del af løsningen. Ikke bare som forslag fra borgerne og foreningslivet selv, men som en af prioriteterne indarbejdet fra begyndelsen på et hvert nyt tiltag, for at kunsten kan være med til at understøtte netop det tværgående samarbejde, de gode oplevelser, det varierede byliv og at et hvert nyt projekt har flere formål, der skal tænkes sammen.
Indsendt af anonym
Svarnummer * 4
" Offentlige bygninger skal være rammen om fremtidens sundhedservice til borgerne. "
Så hvad skal Sundhedsstrædet rumme i fremtiden?
Det bør man snarest inddrage borgerne i.
Morgendagens måde at forholde sig til sundhed og sygdom på, vil være meget anderledes, end den er i dag.
Mange flere ældre / mangel på varme hænder / medicinske fremskrift, der er dyre/ ringe økonomi.
Sundhed er ikke kun fravær fra sygdom.
Vi bør fokusere på livskvalitet og forebyggelse af sygdom. At hjælpe og støtte hinanden, at være frivillige, således at de almindelige borgere = civilsamfundet får en anderledes og mere synlig rolle.
Forholdet til den alment praktiserende læge skal opprioriteres og ikke forringes i dagens samfund, hvor mange mennesker har det skidt.
Så fokus på det nære og menneskelige i sundhedsvæsenet.
Hvis vi tænker smart, burde der være meget, der kunne lade sig gøre på et så lille geografisk område som Frederiksberg, der så oven i købet får helt nye muligheder, når Hospitalsgrunden bliver ledig.
Lad os forholde os til det lokale, når vi skal tale fremtidens sundhed.
Således må man undre sig over, at sundhed ikke fylder noget i Bystrategi 2024?
Raske mennesker har mere at byde på- er gladere og koster samfundet mindre.
Derfor, det bør starte op marts 2024 - BASTA
Nedsæt 5 borgergrupper med 6-7 personer i hver
- en ved lodtrækning blandt kommunens borgere
- AI og skærmbesøg
- fokus på patientforeningers muligheder
- forebyggelse herunder hjemmegymnastik-programmer
- fra patient til menneske
- noget helt 6.
Grupperne mødes en gang om måneden og hver 4. måned på tværs.
Så se at kom i gang.
Borgerinddragelse bliver en nødvendighed i det gode liv i den grønne by.
Indsendt af Københavns Stiftsøvrighed
Adresse Nørregade 11
Postnummer: 1165
By København K
Land Danmark
Dato man, 11/12/2023
Svarnummer * 3
Se venligst vedlagte
Til Frb. Kommune , bemærkning vedr. kommunestrategi 2024{F2#12842626#2#12842595#5}.pdf
Indsendt af anonym
Svarnummer * 2
SÆT HOSPITALSGRUNDEN PÅ HOVEDET
START BYGGERIET I DEN FJERNE ENDE
BYG NYT OG INDTÆNK DE ÆLDRE BORGERE
De mange spændende tanker om denne grund har været diskuteret i efterhånden mange år og med løbende borgerinddragelse.
Bystrategien i 2024 skulle gerne bringe os et kæmpe skridt nærmere et konkret mål.
Fint at man vil bevare rigtig mange af de gamle bygninger ikke mindst m.h.p. mindre CO2 udledning.
Men der vil være en vis del af nulevende borgere på Frederiksberg, der næppe komme til at opleve, at flytte ind i det seniorbofællesskab, som de drømmer om, fordi tidshorisonten med at komme til at bo på Hospitalsgrunden er meget langt ude i fremtiden.
Vi synes, at vores idé med nybyg på arealer, der ikke er bebyggede, burde være oplagt.
Langt inde på Hospitalsgrunden tæt ved Hjælpemiddel-centralen er der en grusparkeringsplads - vej 10 og helt op mod Tesdorfsvej - vej 12, hvor der for nuværende er er oplagringsplads.
Hvad med at starte nybyggeri lige på de 2 punkter januar 2027??
Med moderne modulbyggeri - gerne i træ - måske med færdige moduler fra Estland ligesom i Venligbohusene, så vil man på kort tid kunne bygge kvalitetsbyggeri til de beskrevne målgrupper.
Ombygning af alle de smukke, gamle bygninger tager tid og bliver næppe billigere end nybyg. Men læs ikke, at det ikke bør ske, for det er vigtig i strategiplanen at bevare rigtig megen ældre boligmasse.
Vi er bare nogle borgere, der ikke kan se, hvad der forhindre byggeriet af nybyg i den bagerste ende af Hospitalsgrunden, som det man starter med.
For der er ikke nogle bygninger, man først skal rive ned. Ganske ligetil set med ikke arkitekt-øjne - men med de ældre mennesker i centrum - her i høj grad de ældre frederiksbergborgere, der har holdt samfundets hjul igang gennem det meste af et menneskeliv.
Borgere der næppe får den hjælp på deres gamle dage, som de havde håbet på.
Verden af i morgen er meget anderledes end verden af i går.
Hjælp til selvhjælp, hjælp fra medmenneske til medmenneske samt øget fokus på digitalisering, hvor det kan hjælpe den enkelte borger.
1)
Et seniorbofællesskab med 40 boliger til beboere over 50 år uden hjemmeboende børn med spisefællesfaciliteter, der måske burde udliciteres til en kok.
2)
Et blandet bofælleskab hvor der er 25 boliger til ældre borgere over 50 uden hjemmeboende børn samt 25 boliger til familier med børn. Familierne kan være sammensat på alle mulige måder.
3)
Der søges om forskningsmidler, så man på videnskabelig vis kan følge beboerne i de 2 modeller, for at få en reel viden om, hvilke mekanismer der fungerer / ikke fungerer i de 2 bebyggelser i en periode på 10 år.
Der mangler kvalificeret viden om de seniorbofælleskaber, der skyder op i hele landet.
Lad dog Frederiksberg være på forkant med forskning i disse boformer.
Hvad siger CBS??
Det kræver klarsyn, anderledes måder at leve på, blandede ejerformer, bevaring og nybyg i en tilpasset skala.
Liv fra dag et.
Sig os, hvad der ligger af forhindringer for disse planer?
Vi ser dem ikke.
Indsendt af anonym
Svarnummer * 1
Den trygge / utrygge by.
Jeg er bange for at låne bøger på Hovedbiblioteket - ikke for at være inde på selve biblioteket.
Kommunen er vild med biodiversitet.
Jeg er vild med, at der kommer forbud mod at fodre fugle - ikke kun ved Forum, men OVERALT på Frederiksberg.
Fugle bør kunne klare sig selv, uden at mennesker fodrer dem.
" Hejremanden " har gemt sig eller kommunen har gemt ham et sted bag ved Hovedbiblioteket. Det ved hejre og måger godt. Så de holder til ved Hovedbibliotek, foran CBS og på området omkring Hovedbibliotekets trappe.
De sidder på de nærliggende tage og venter på godbidder .
Nu er der kommet mindst en ny person, der med kærlighed fodrer disse hejre, så 8 styks dags dato stod tæt på Hovedbibliotekets trappe.
Jeg ville forlade biblioteket, men følte mig tvunget til at gå ind igen, fordi flere af disse fugle lettede med deres kæmpe vingefang.
Sæt venligst et skilt op ved trappen til Hovedbiblioteket:
" FODRING AF FUGLE FORBUDT ".
Lav en regel, der gælder forbud mod at fodre fugle i HELE kommunen.
Pludselig er der så mange hejre, så de virkelig udgør et stort problem både borgernes problem - men dermed også kommunens.
" Vild med vilje " handler i mit hoved om planter og ikke om store fugle med et enormt vingefang!!
Det er kunstigt, at disse fugle skal komme så tæt på mennekser, så nogle borgere bliver bange for at benytte kommunens kulturtilbud.
Når en hejremand nu bliver til flere hjere-mænd, så har kommunen et reelt problem.
MEN vil man tage dette problem alvorligt og nedlægge forbud, før problemet stiger selv kommunen over hovedet?
Tør kommunen handle?
Jo koldere det bliver desto flere hejre kommer sikkert der, hvor maden er.
Så kære biblioteket?
Vil I også være med til at gøre det mere trygt at låne på biblioteket?
Nu vil man undersøge, hvor mange unge, der går med kniv. Michael Carlsen fra Dyrenes Beskyttelse beskriver, at der kan opstå farlige forbindelser, når mennesker og fiskehejrer kommer tæt på hinanden. Ligeså farligt som at blive stukket med kniv - må jeg tro?
Skal man bare holde op med at låne bøger på biblioteket- eller ??