Klimatilpasningsprojekt på Borgmester Godskesens Plads og Pladsen ved Carl Feilbergs Vej
Læs mere om forslagene til klimatilpasningsprojekt på Borgmester Godskesens Plads og Pladsen ved Carl Feilbergs Vej.
Baggrund og formål
Klimatilpasningsprojektet for Borgmester Godskesens Plads og Pladsen ved Carl Feilbergs Vej er delprojekter i Frederiksberg Kommunes ambition om senest i 2036 at være klar til at håndtere de udfordringer med regnvand og skybrud, som klimaforandringerne forårsager.
Klimatilpasningsprojekterne på Borgmester Godskesens Plads og Pladsen ved Carl Feilberg Vej har til formål at kunne aflaste området samt fælleskloakken i området for regnvand – og derved understøtte kommunens indsats for at gøre Frederiksberg mere klimarobust.
Derudover understøtter projektet en forbedring af områdets biodiversitet ved at forbedre levesteder for insekter med en mere varieret beplantning og genbrug af det fældede træ til bl.a. bosted for insekter og fugle.
Anlæg af projekterne forventes påbegyndt i sommeren 2025.
Uddybende information
I forbindelse med planlægningen af projekterne har der været en inddragelse af området borgere, hvor disse input og ønsker er blevet indarbejdet i projekterne.
Der ændres ikke på den eksisterende bilparkering i området.
De to projekter er beskrevet nedenfor.
Borgmester Godskesens Plads
Trafik- og Miljøudvalget godkendte den 16. september 2024 projektforslaget for klimatilpasningsprojektet på Borgmester Godskesens Plads. Klimatilpasningsløsningen i parken er indarbejdet med respekt for parkens nuværende funktioner og klassiske linjer. Brugsværdien forbedres med nye elementer, og parken gøres mere attraktiv med f.eks. nye opholdsmuligheder og supplerende beplantninger.
Projektet indeholder følgende ændringer af parken:
- I den østlige del at parken, mod Dalgas Boulevard, hvor der i dag findes en hævet græsplæne skal regnvand, fra pladsen og de nærmeste veje, forsinkes inden det ledes videre til kloakken. Løsningen består af underjordiske magasiner med et åbent bassin over, der i alt kan forsinke 700 m3 regnvand.
Bassinet er på overfladen formet som en svag skrående plæne mod et dybdepunkt i den østlige ende af plænen, hvor plænen flades ud. Her laves en trappe, som kan bruges både som siddeelement eller en lille scene til f.eks. undervisning. Boldspil eller lignende kan stadig ske på parkens flade areal. På skråningerne etableres stauder og buske. I den østlige ende afgrænses plænen af en kant, der giver mulighed for ophold, og som også kan fungere som for eksempel bander ved boldspil. - På legepladsen i midten af parken foretages kun få ændringer, såsom nye trampoliner og siddeelementer i kanten af legepladsen.
- I parkens vestlige del, mod Glahns Allé, tilføjes der en ny indgang med låge til parken i den sydlige hæk. Fra lågen forbinder en sti denne del af parken til den resterende park. Skulpturen ”Dansen” flyttes, så borgere kan passere den på stien , og skulpturen dermed bliver en aktiv del af oplevelserne i parken. Der tilføjes to nye bænke, så man kan ta sig et hvil og nyde skulpturen og beplantningen.
Rododendronbuskene bevares og suppleres med nye buske og træer. Ud mod Glahns Allé fældes et træ, som er i dårlig forfatning. Træet vil blive erstattet af et nyt sundt træ. - Pladsen ved tunnelen ved Glahns Allé(under S-banen) forbedres ved at tydeliggøre, hvor gående og cykler skal færdes. Derudover er der også arbejdet med at forbedre den arkitektoniske kvalitet af arealet ved at plante et træ og forbedre belægning og indretning af pladsen.
Der findes flere eksisterende træer og markante plantninger af hække i parken. Det markante træ ved legepladsen, de klippede bøgehække, beplantning mod Glahns Allé, rækken af træer langs parkens kanter, hæknicher, og beplantningen mod Dalgas Boulevard bevares.
Se dokumenterne; Borgmester Godskesens Plads – plan og snit, Pladsen ved stitunnelen – plan og Beskrivelse af landskab
Grønt areal ved Carl Feilbergs Vej
Trafik- og Miljøudvalget får forelagt projektforslaget for klimatilpasningsprojektet omhandlede vejene Hattensens Allé(vest), Carl Feilbergs Vej og Laurids Bings Allé(vest) til behandling den 28. oktober 2024. Et af hovedgrebene er anlæg af underjordiske magasiner til forsinkelse af regnvand på det grønne areal, der omkranses af Carl Feilbergs Vej og Laurids Bings Allé. I projektet er der arbejdet med at forbedre brugsværdien og biodiversitet på det grønne areal og åbne arealet mere op mod omgivelserne.
Projektet indeholder følgende ændringer af det grønne areal:
- Der forsinkes 185 m3 regnvand på arealet i underjordiske magasiner. Magasinerne bliver placeret i de vestlige side af arealet for at beskytte de eksisterende træer på arealet.
- Der er indløbet flere borgerønsker om at åbne arealet ved fysisk at fjerne den eksisterende låge og reducere højden af bøgehækken. Derfor er der tilføjet to nye åbninger i hækken, så der er i alt tre åbninger til arealet.
- Der tilføjes en ny bænk i den nordlige den af arealet og et bænke/bord sæt så opholdsmulighederne forbedres.
- Den eksisterende træbeplantning suppleres med lav til mellemhøj urtevegetation og mindre buske. Der vil være fokus på at vælge arter, der ikke bliver højere end den omkransende hæk.
- På det trekantede, belagte areal syd for det afgrænsede areal etableres et nyt plantebed med bunddækkende stauder.
Se dokumenterne; Pladsen ved Carl Feilberg Vej - plan og snit og Beskrivelse af landskab
Videre politisk proces
Efter endt offentlig høring vil eventuelle ændringer på baggrund af høringen blive tilrettet i projekterne hvor det er muligt.
Miljø- og Trafikudvalget vil blive orienteret om resultatet af høringen og eventuelle tilretninger af projekterne.
Sagsnummer - 04.00.00-P20-1-24
- 23. okt. 2024 - 07. nov. 2024
- 00.00 -00.00
Kontakt
Trafik og Byrum - Vej, Park og Miljø
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1
2000 Frederiksberg
Telefontid
Mandag, onsdag og torsdag klokken 9-14
Tirsdag klokken 10-14
Fredag klokken 9-13
Personlig henvendelse
Kun efter forudgående aftale
Læs høringssvar (6)
Høringssvar
Høringssvar fra Glahns Alle 17
I forbindelse med borgermødet d. 20. maj 2024 fik vi ved den efterfølgende snak lejlighed til at ytre os, om Glahns Alle og tilknytningen til klimatilpasningsprojektet ved Godskesens Plads.
Vi forstår, at Glahns Alle vil blive gravet op for at kunne nedlægge\/renovere kloakrør og regnvandsledninger. Vi foreslår, at man helt eller delvist inddrager gangstien langs jernbanen for at skaffe plads til de nødvendige rør, hvorved man yderligere fjerner muligheden for at personer kan opholde sig på stien. For at øge trafiksikkerheden på Glahns Alle foreslå vi, at man indfører højere bump i stedet for de nuværende.
Med venlig hilsen
Terese og Johnny Schmidt
Evt. virksomhed/organisation (offentliggøres)
JOS Patent ApS
Høringssvar
Kære du,
Jeg synes at der er mange bilister der gasser op på Glahns Alle og kører alt for hurtigt. De eksisterende bump er nok blevet lidt flade med tiden. Der er desuden også elcykler som kører meget hurtigt ned af gaden. Der er to skoler og en meget velbesøgt legeplads i områder. Please sæt nogle høje bump op, så det mindsker risikoen for ulykker.
Høringssvar
Godt klimainitiativ og det er virkeligt godt at høre, at man vil gøre noget ved legepladsen mv. omkring stitunnelen. Der er dog fortsat et farligt og væsentligt sikkerhedsproblem for skolebørn samt bløde trafikanter, som færdes til og fra legepladsen og sport ved Frederiksberghallene mv. i løbet af dagen samt weekenden. Der er meget hurtigkørende trafik på Glahns Alle hele dagen\/weekenden. Vejen bruges desværre som “smutvej” og det passer rigtigt dårligt med et meget højt antal cyklende og gående i alle aldrer. Det skyldes nok, at vejbumpene er for få og for lave, så folk er fristet til at lave en hurtig gennemkørsel. Det skal også nævnes, at der er forholdsvis mange elcykler, som let passere +40 km\/t ned af vejen. Så der er et kritisk behov for at øge sikkerheden yderligere.
Man kunne derfor som del af projektet, hvor man alligevel skal genetablere vejen, lave nogle bedre sikkerhedsforanstaltningerne - såsom ensrette vejen og\/eller lukke vejen for biler i den ene ende og\/eller lave flere og højere chikaner ned af vejen (eller måske en kombination). Der burde maksimalt kunne køres 20-30 km\/t på vejen af hensyn til de bløde trafikanter.
Håber det vil blive taget til efterretning, så projektet også bliver en tryg og fremtidssikret løsning, som understøtter en sikker grøn\/sund transport for børn og voksne.
De bedste hilsner
Kamilla og Michael, Glahns Alle 19
Navn (offentliggøres)
Michael Haldbo
Adresse (offentliggøres)
Glahns Alle 19
Høringssvar
Det ser godt ud, at man vil gøre noget ved pladsen ved stitunnelen. En stor del af sikkerhedsproblematikken omkring skolebørn, afsætning m.m. på Glahns Allé, skyldes dog for hurtigt kørende (gennemgående) biltrafik på Glahns Allé.
At det er muligt at køre hurtigt på Glahns Allé skyldes for få og for lave vejbump. Det bør derfor medtages i projektet, at man i forbindelse med opgravning og genetablering af vejbanen på Glahns Allé, laver flere nye tidssvarende bump, der kan sikre, at der ikke køres mere end 30 km\/t på Glahns Allé.
I forbindelse med opgravning af Glahns Alle bør det overvejes at etablere belægning\/blomsterbede eller tilsvarende (eksisterende træer skal selvsagt bevares) på strækningen fra krydset ved Hattensens Alle og ned til Glahns Alle 13. Dette område fungerer lige nu som kombination af mudderpøl, hundetoilet og offentligt pissoir.
Der bør ligeledes etableres lygtepæle på Glahns Alle på samme måde som på Hattensens Alle.
Høringssvar
Det er vigtigt, at begge områder fortsat vil være hegnet ind og med låger ved adgangsåbningerne. Dette er særdeles vigtigt for, at børn fortsat kan færdes trygt på arealerne. Vejene er trafikerede med både gennemkørende og lokal trafik. Børn i alle aldre bruger områderne med forældre, bedsteforældre, pædagoger og lærere fra solopgang til solnedgang året rundt. For at de voksne trygt kan "slippe børnene løs", er det et must, at der er hegn med låger hele vejen rundt på begge arealer.
Høringssvar
Det ser godt ud, at man vil gøre noget ved pladsen ved stitunnelen. En stor del af sikkerhedsproblematikken omkring skolebørn, afsætning m.m. på Glahns Allé, skyldes dog for hurtigt kørende (gennemgående) biltrafik på Glahns Allé.
At det er muligt at køre hurtigt på Glahns Allé skyldes for få og for lave vejbump. Det bør derfor medtages i projektet, at man i forbindelse med opgravning og genetablering af vejbanen på Glahns Allé, laver flere nye tidssvarende bump, der kan sikre, at der ikke køres mere end 30 km\/t på Glahns Allé.
Navn (offentliggøres)
Jan Peter Madsen
Adresse (offentliggøres)
Glahns Allé 9