Gå til hovedindhold

Bevillingsnævnets årsberetning 2020

Bevillingsnævnet udgiver en årlig rapport over sit arbejde. Du kan læse årsberetningen nedenfor.

Indhold

    Nævnets lovgrundlag og medlemmer

    Bevillingsnævnets lovgrundlag er lovbekendtgørelse nr. 135 af 18. januar 2010 om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. med senere ændringer.

    Ansøgning om alkoholbevilling m.v. skal indgives til Københavns Politi, som behandler ansøgningen og udfærdiger indstilling til Frederiksberg Kommunes Bevillingsnævn, Frederiksberg Rådhus, Juridisk Afdeling, 2000 Frederiksberg, der er sekretariat for nævnet.

    Bevillingsnævnet på Frederiksberg har otte medlemmer. Politidirektøren er født medlem, mens de øvrige syv medlemmer (herunder et sagkyndigt medlem) udpeges af partierne i Frederiksberg Kommunalbestyrelse for en fireårig periode svarende til kommunalbestyrelsens valgperiode, jævnfør restaurationslovens § 10. 

    I perioden 2018-2021 er medlemmerne:

    • Malte Bern Jensen (Ø) – fratrådte pr. 24. august 2020
    • Martin Thing (Ø) – afløste pr. 24. august 2020 Malte Bern Jensen
    • Hanne Illum (A) 
    • Johnny Gehlsen (C)
    • Henrik Kragelund (C)
    • Lasse Berg (I)
    • Peter Fjerring (V)
    • Jan Friis (Å) – Sagkyndigt medlem med virksomhedsøkonomisk indsigt. (Ved ændringer af restaurationsloven pr. 1. juli 2017, blev Bevillingsnævnet udvidet med et sagkyndigt medlem jf. § 10, stk. 3).
    • Politidirektøren for Københavns Politi – eller en stedfortræder for denne.

    Antal bevillinger

    Pr. 31. december 2020 var der i Frederiksberg Kommune 241 virksomheder med endelig alkoholbevilling, det vil sige, at Bevillingsnævnet har vedtaget at meddele alkoholbevilling til virksomheden, at alle betingelser for bevillingen er opfyldt, og at eventuel klagefrist er udløbet.

    Pr. 31. december 2019 var der 214 virksomheder med endelig alkoholbevilling, mod 202 pr. 31. december 2018 og 207 pr. 31. december 2017.

    Midlertidige alkoholbevillinger, udstedt af Københavns Politi, er ikke medregnet.

    Pr. 31. december 2020 havde 89 virksomheder med alkoholbevilling samtidig tilladelse til udvidet åbningstid fordelt med

    01:00 02:00 03:00 04:00 05:00

    2020

    10

    50

    4

    5

    20

    2019

    10

    43

    4

    5

    19

    2018

    10

    41

    3

    6

    18

    2017

    8

    43

    3

    5

    23

    Antal behandlede sager

    Bevillingsnævnet holdt i 2020 fire møder og behandlede i alt 69 sager mod 87 i 2019, 97 sager i 2018, 86 sager i 2017 og 67 sager i 2017.

    Sagerne fordelte sig med ansøgninger om:

    Sagstype: 2020 2019 2018 2017

    ny alkoholbevilling:

    32

    39

    40

    37

    fornyelse af alkoholbevilling:

    21

    25

    31

    32

    ny bestyrer:

    11

    7

    12

    7

    eventuel begrænsning af åbningstid:

    0

    0

    0

    0

    alene tilladelse til udvidet åbningstid:

    4

    5

    3

    3

    diverse (for eksempel forespørgsler):

    1

    11

    11

    7

    69

    87

    97

    86

    Ved sager om ny eller fornyet alkoholbevilling er bevillingsperioden maksimalt 8 år. En bevilling/fornyet bevilling kan begrænses til 4 eller 2 år. 

    En bevilling, der er gældende i 2 år, gives som regel med henblik på fremskaffelse af yderligere driftskapital eller nedbringelse af større gældsposter til det offentlige (eventuelt i form af garantistillelse eller kaution fra tredjemand). 

    Der kan dog være andre helt specifikke årsager til, at en bevilling meddeles for en kort periode.

    En alkoholbevilling gives som udgangspunkt for 8 år. Den kan begrænses til under 8 år, hvis ansøgeren/ansøgerne/selskabets ledelse for eksempel har begrænset forretningskendskab og ingen eller kun lidt branchekendskab, har offentlige restancer, gentagen underskud, negativ egenkapital, eller hvis ansøgeren/ansøgerne/selskabets ledelse har udvist en sådan adfærd, at der kan være mistanke om, at virksomheden ikke vil blive drevet på forsvarlig måde. 

    Endelig kan nævnet vælge helt at give afslag på alkoholbevilling af de nævnte grunde.  

    De 53 afgørelser i 2020 om alkoholbevilling/fornyelse af alkoholbevilling er sammenlignet med tidligere år fordelt således:

    8 år 4 år 2 år 1 år 6 mdr. 3 mdr. Afslag Udsat

    2020

    39

    4

    9

    -

    -

    -

    1

    -

    2019

    37

    16

    4

    -

    -

    -

    7

    1

    2018

    50

    7

    9

    -

    -

    -

    3

    2

    2017

    25

    6

    30

    1

    2

    0

    4

    1

    Det bemærkes at inden lovændringen den 1. juli 2017, kunne der meddeles alkoholbevilling ned til 3 måneders varighed, men at der fra andet halvår 2017, mindst er givet alkoholbevilling for 2 år.

    Den store stigning af 8-årige bevillinger skyldes ligeledes lovændringen, hvor man som udgangspunkt skal give en 8-årig alkoholbevilling.

    Klage over afgørelser truffet i 2019

    I 2019 blev ingen af Bevillingsnævnets afgørelser påklaget til Magistraten. I ingen tilfælde har ansøgerne anlagt sag ved domstolene for at få omgjort en afgørelse. 

    Der er to genoptagelsessager på grund af nye oplysninger som ikke var Bevillingsnævnet i hænde, til behandlingen af ansøgningen.

    Tendensen for ansøgninger om alkoholbevilling

    De mange restriktioner i forbindelse med Covid-19 Formentlig påvirket antallet af ansøgninger om alkoholbevilling. Det gælder både nye bevillinger og fornyelser af allerede eksisterende bevilling. Specielt på maj-mødet 2021, mærkede man hvordan Corona påvirkede restaurationsbranchen. Her havde Bevillingsnævnet kun 5 sager som skulle afgøres. 

    Allerede i september nærmede vi os normalen, og på december mødet var der mange sager. Flere af sagerne var dog nye ansøgere, som havde overtaget allerede eksisterende restaurationer, så det tyder på, at flere restauratører har måtte bukke under på grund af Coronakrisen.

    Når vi på trods af de færre ansøgninger i 2020 alligevel ser en stigning i antallet af alkoholbevillinger, skyldes det flere parametre.

    Flere restaurationer får en lang bevilling grundet reglerne fra 2017, hvor en restauration minimum får en 2-årig bevilling, mod en 6-måneders bevilling tidligere.

    Da der som udgangspunkt skal gives en alkoholbevilling får 8 år, får flertallet af ansøgerne en 8-årig bevilling. 

    Sekretariatet får sjældent besked, hvis en virksomhed går konkurs, men opdager det oftest først, når en nye ejer søger en alkoholbevilling.  Derfor kan der være flere virksomheder registreret i alkoholdatabasen med en alkoholbevilling, som ikke er gyldig længere.

    Samtidig er tendensen forsat at allerede eksisterende restaurationer, og eksempelvis caféer, som ikke tidligere havde en alkoholbevilling, nu ønsker at kunne servere alkohol til maden.

    Høring af Miljøenheden

    Sekretariatet erfarede, at eventuelle problemer med en restauration ikke nødvendigvis omhandler udvidet åbningstid. Sekretariatet tog derfor i efteråret 2018 kontakt til Miljøenheden og aftalte på forsøgsbasis, at udvide høringen af Miljøenheden til at gælde alle afgørelsessager om alkoholbevilling (førhen blev Miljøenheden kun hørt, ved ansøgninger om udvidet åbningstid). Forsøget skulle køre året ud.

    Grundet ressourcemæssige udfordringer samt Coronakrisen, hvor medarbejdere har været hjemsendt, har det ikke været muligt for Miljøenheden, at forsætte med at føre tilsyn med alle virksomheden der søger bevilling, men har begrænset sig til udvalgte virksomheder efter deres kriterier.

    Sekretariatet forsætter samarbejdet med Miljøenheden, og sender alle ansøgninger om alkoholbevilling i høring hos Miljøenheden.

    Frederiksberg Kommunes Bevillingsnævn, 23. februar 2021.
    Johnny Gehlsen