Gå til hovedindhold

Bevillingsnævnets årsberetning 2021

Bevillingsnævnet udgiver en årlig rapport over sit arbejde. Du kan læse årsberetningen nedenfor.

Indhold

    Nævnets lovgrundlag og medlemmer

    Bevillingsnævnets lovgrundlag er lovbekendtgørelse nummer 135 af 18. januar 2010 om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling mv. med senere ændringer.

    Ansøgning om alkoholbevilling mv. skal indgives til Københavns Politi, som behandler ansøgningen og
    udfærdiger indstilling til Frederiksberg Kommunes Bevillingsnævn, Frederiksberg Rådhus, Juridisk Afdeling, 2000 Frederiksberg, der er sekretariat for nævnet.

    Bevillingsnævnet på Frederiksberg har otte medlemmer. Politidirektøren er født medlem, mens de øvrige syv medlemmer (herunder et sagkyndigt medlem) udpeges af partierne i Frederiksberg Kommunalbestyrelse for en fireårig periode svarende til kommunalbestyrelsens valgperiode, jævnfør restaurationslovens paragraf 10.

    I perioden 2018-2021 var medlemmerne:

    • Malte Bern Jensen (Ø) – fratrådte pr. 24. august 2020
    • Martin Thing (Ø) – afløste pr. 24. august 2020 Malte Bern Jensen (Ø)
    • Hanne Illum (A)
    • Johnny Gehlsen (C)
    • Henrik Kragelund (C)
    • Lasse Berg (I)
    • Peter Fjerring (V)
    • Jan Friis (Å) – Sagkyndigt medlem med virksomhedsøkonomisk indsigt. (Ved ændringer af
    • restaurationsloven pr. 1. juli 2017, blev Bevillingsnævnet udvidet med et sagkyndigt medlem jf. paragraf 10,
    • stk. 3). Jan Friis var fratrådt d. 7 september 2021,
    • Mette Bram (Å) afløste pr. 7 september 2021 Jan Friis.
    • Politidirektøren for Københavns Politi – eller en stedfortræder for denne.

    Antal bevillinger

    Per 31. december 2021 var der i Frederiksberg Kommune 260 virksomheder/alkoholbevilling til personer, med endelig alkoholbevilling, det vil sige, at Bevillingsnævnet har vedtaget at meddele alkoholbevilling til
    virksomheden, at alle betingelser for bevillingen er opfyldt. Medregnet er ikke vedrørende prøveperioder tilknyttet til bevillingen eller den udvidet åbningstid meddelt i 2021. I alt blev der heraf givet 4 ansøger prøveperioder, samt derudover betingelser om overholdelse af konkrete fastsatte vilkår i øvrigt.

    Per 31. december 2020 var der i Frederiksberg Kommune 241 virksomheder med endelig alkoholbevilling, det vil sige, at Bevillingsnævnet har vedtaget at meddele alkoholbevilling til virksomheden, at alle betingelser for bevillingen er opfyldt, og at eventuel klagefrist er udløbet.

    Per 31. december 2019 var der 214 virksomheder med endelig alkoholbevilling, mod 202 per 31. december
    2018 og 207 per 31. december 2017. Se tabel 1

    Tabel 1

    ㅤÅrstal Gældende alkoholbebevillinger * i alt Heraf for 8 år Heraf for 4 år Heraf for 2 år

     2021 

    224 **

    182

    32

    10

     2020 

    241

    -

    -

    -

    2019

    214

    -

    -

    -

    2018

    202

    -

    -

    -

    2017

    207

    -

    -

    -

    * Midlertidige alkoholbevillinger, udstedt af Københavns Politi, er ikke medregnet

    ** Tallet er vejledende for gældende alkoholbevillinger. Dette på baggrund af at virksomheder ikke skal meddele at de lukker, går konkurs eller lignende omstændigheder. Derfor giver tallet ikke et fuldstændigt klart billede af hvor mange tilladelser til alkoholbevillinger der reelt finder anvendelse. Men på grund af virksomheder typisk forpagter, opkøber, og anvender allerede etableret restaurationer er tallet således anvendeligt til at se udvikling over år. Tallet er nedadgående sammenholdende med år 2020 på grund af en grundig manuel revision af alle de gældende alkoholbevillinger der var i 2021. Baggrunden for den nedadgående kurve er ikke nødvendigvis at der er flere virksomheder der er lukket i perioden under covid19, men det kan ikke udelukkes at det naturligvis også kan være en faktor.

    Udvidet åbningstid m/u alkoholbevilling

    Per 31. december 2021 havde 89 virksomheder tilladelse til udvidet åbningstid. Få af disse tilladelser, har ikke alkoholbevilling. Se tabel 2 for virksomheder med tilladelse til udvidet åbningstid, der er fordelt i tidsrummet med:

    Tabel 2

    ㅤÅrstal 01:00 02:00 03:00 04:00 05:00 I alt

    2021

    7

    48

    4

    5

    25

    89*

    2020

    10

    50

    4

    5

    20

    89

    2019

    10

    43

    4

    5

    19

    81

    2018

    10

    41

    3

    6

    18

    77

    2017

    8

    43

    3

    5

    23

    82

    *derudaf har enkelt få virksomheder i Frederiksberg Kommune tilladelse til udvidet åbningstid, men uden en alkoholbevilling. Derudover sammenholdende med gældende tilladelser ved alkoholbevillinger og de nedadgående tilladelser sammenlignet med året før, er der også her foretaget en grundig manuel revision. Baggrunden er at virksomheder ikke er pligtige til at meddele at de lukker eller lignende, således at revisionen
    foretages med jævne manuelle mellemrum og sammenholdende med VIRK.dk oplysninger, for at fastslå om virksomheder/forretningssteder stadig er aktive.

    Fordelingen i forhold til koncepterne med udvidet åbningstid er vejledende. Se tabel 3*

    Koncepter er som oftest blandet koncepter og kan være mange forskellig i en restauration, så en skarp
    opdeling er derfor ikke foretaget, men vurderingen beror på hvad konceptet hovedsageligt er, ud fra en
    overordnet vurdering.

    De 5 opdelte underkategorier af koncepttyper er henholdsvis natklub, bodega/pub, cafe/restaurant, kongrescenter og lignende og øvrige, tabellen er derfor udtryk for en grov opdeling. Under øvrige koncepter er det typisk
    selskabslokaler, hoteller, studiebarer og lignende der henfører under denne kategori.

    Tabel 3

    ㅤÅbningstid Natklub Værtshus/ pub/bodega Café/ restaurant Kongrescenter og lignende Øvrige I alt fordelt på tidspunkt

    01:00

    -

    5

    2

    -

    -

    7

    02:00

    -

    18

    26

    1

    3

    48

    03:00

    -

    1

    1

    -

    2

    4

    04:00

    2

    1

    1

    -

    1

    5

    05:00

    5

    8

    8

    3

    2

    25

    I alt fordelt ud fra koncept:

    7

    33

    38

    4

    8

    89

    Antal behandlede sager

    Bevillingsnævnet holdt i 2021 fire møder og behandlede i alt 74 sager, mod i alt 69 sager i 2020, mod 87 i 2019, 97 sager i 2018, 86 sager i 2017. Se tabel 4.

    Tabel 4

    Sagstype 2021 2020 2019 2018 2017

    Ny alkoholbevilling

    37

    32

    39

    40

    37

    Fornyelse af alkoholbevilling

    6

    21

    25

    31

    32

    Derudaf bestyrergodkendelser i forbindelse med alkoholbevilling

    38*

    -

    -

    -

    -

    Særskilte bestyrer, ledelsesændringer mv.

    18

    11

    7

    12

    7

    Tilladelse og fornyelse af udvidet åbningstid

    8

    4

    5

    3

    3

    Diverse fx udsat til genbehandling mv.

    5

    1

    11

    11

    7

    I alt:

    74

    69

    87

    97

    86

    Ved sager om ny, eller fornyet alkoholbevilling, gives en alkoholbevilling som udgangspunkt for 8 år og den øvre grænse er for 8 år ad gangen. En bevilling/fornyet alkoholbevilling kan begrænses til 4 eller 2 år. En bevilling, der er gældende i 2 år, gives som regel med henblik på fremskaffelse af yderligere driftskapital eller nedbringelse af større gældsposter til det offentlige (eventuelt i form af garantistillelse eller kaution fra tredjemand). Der kan dog være andre helt specifikke årsager til, at en bevilling meddeles for en kort periode. For eksempel har begrænset forretningskendskab og ingen eller kun lidt branchekendskab, offentlige restancer, gentagen underskud, negativ egenkapital, eller hvis ansøgeren/ansøgerne/selskabets ledelse har udvist en sådan adfærd, at der kan være mistanke om, at virksomheden ikke vil blive drevet på forsvarlig måde. Derved er dette udtryk for de sammenhængende hensyn, jævnfør lovens paragraf 12. Endelig kan nævnet vælge helt at give afslag på alkoholbevilling af de nævnte grunde.

    De 43 afgørelser i 2021 om alkoholbevilling/fornyelse af alkoholbevillinger sammenlignet med tidligere år fordelt således, se tabel 5:

    Tabel 5

    8 år 4 år 2 år Med tilknyttet prøveperiode 1 år 6 måneder 3 måneder Afslag Udsat

    2021

    31

    9

    3

    4

    -

    -

    -

    -

    1

    2020

    39

    4

    9

    -

    -

    -

    -

    1

    -

    2019

    37

    16

    4

    -

    -

    -

    -

    7

    1

    2018

    50

    7

    9

    -

    -

    -

    -

    3

    2

    2017

    25

    6

    30

    -

    1

    2

    -

    4

    1

    Det bemærkes at inden lovændringen den 1. juli 2017, kunne der meddeles alkoholbevilling ned til 3 måneders varighed, men at der fra andet halvår 2017, mindst nu gives alkoholbevilling for min. 2 år. Den store stigning af 8-årige bevillinger skyldes ligeledes lovændringen, hvor man som udgangspunkt skal give en 8-årig alkoholbevilling. Ud af de 43 afgørelser om alkoholbevilling der er givet i 2021, er der i visse afgørelses tilknytte en prøveperiode til at vurdere udviklingen, både i relation til beliggenheden og andre konkrete omstændigheder hvor det er vurderet at være sagligt nødvendigt. Prøveperioderne har været meddelt både ved tilladelsen til alkoholbevilling, og ved tilladelse til udvidet åbningstid hvor der for eksempel er tale om nyetablering, eller fordi der tidligere har verseret klager over for eksempel driften eller lignende.

    Klage over afgørelser truffet i 2021

    I 2021 blev ingen af Bevillingsnævnets afgørelser påklaget til Magistraten, og i ingen tilfælde har ansøgerne anlagt sag ved domstolene for at få omgjort en afgørelse. Der er 5 genoptagelsessager i 2021 mod 2 i 2019, på grund af nye oplysninger som ikke var Bevillingsnævnet i hænde, til behandlingen af ansøgningen.

    Der er ved årets udgang 1 ansøgning der er udsat til år 2022 på grund af manglende oplysninger.

    Tendensen for ansøgninger om alkoholbevilling

    De mange restriktioner i forbindelse med Covid-19 har formentligt påvirket antallet af ansøgninger om alkoholbevilling i 2021, som i 2020. Det gælder både nye bevillinger og fornyelser af allerede eksisterende bevilling mv.

    Specielt på møderne i februar og maj 2021, mærkede man hvordan Corona påvirkede restaurationsbranchen med få ansøgninger. Her havde Bevillingsnævnet kun i alt 19 sager - henholdsvis 9 og 5 - ansøgninger som der skulle træffes afgørelse i. Allerede i september nærmede vi os dog normalen, og på september og december mødet var der igen mange sager. Flere af sagerne var dog igen nye ansøgere, som havde overtaget allerede eksisterende restaurationer, så det tyder på at flere restauratører har måtte bukke under på grund af Coronakrisen igen i år. Men nyetableringer er på trods af restriktioner i branchen også forekommet, og fornyelser er meddelt af eksisterende restaurationer.

    Sekretariatet får sjældent besked og efter lovændringer har virksomheder ikke pligt til at oplyse konkurs mv., det vil sige hvis en virksomhed går konkurs eller lignende, opdages det oftest først, når en nye ejer/virksomhed søger en alkoholbevilling. Derfor kan der være flere virksomheder registreret i alkoholdatabasen med en alkoholbevilling, som ikke er gyldig længere.

    Høring af Miljøenheden

    Sekretariatet erfarede, at eventuelle problemer med en restauration ikke nødvendigvis omhandler udvidet åbningstid. Sekretariatet tog derfor i efteråret 2018 kontakt til Miljøenheden og aftalte på forsøgsbasis, at udvide høringen af Miljøenheden til at gælde alle afgørelsessager om alkoholbevilling (førhen blev Miljøenheden kun hørt, ved ansøgninger om udvidet åbningstid). Forsøget skulle køre året ud.

    Grundet ressourcemæssige udfordringer samt Coronakrisen, hvor medarbejdere har været hjemsendt, har det ikke været muligt for Miljøenheden, at forsætte med at føre tilsyn med alle virksomheden der søger bevilling, men har begrænset sig til udvalgte virksomheder efter deres kriterier.

    Sekretariatet forsætter samarbejdet med Miljøenheden, og sender alle ansøgninger om alkoholbevilling i høring hos Miljøenheden.

    Frederiksberg Kommunes Bevillingsnævn, 1.februar 2022
    Formanden for Bevillingsnævnet 2021
    Johnny Gehlsen