Gå til hovedindhold

Handicaprådets årsberetning 2024

Her kan du læse Handicaprådets årsberetning for 2024, hvor vi fortæller om vores arbejde i det år, der nu er gået.

Indhold

    Handicaprådet har også i 2024 haft et travlt år. Nedskæringerne på Frederiksberg kommunes budget for året kom også til at ramme borgere med handicap. Vi synes selv, vi har arbejdet hårdt og løbet stærkt, men op ad bakke har det da været. Spændende er det også. For hvor meget kan vores interessepolitiske indsats ændre? Og det er ikke altid genkendelsens glæde, vi ser i øjnene på forvaltning og politikere, når vi for 97. gang gentager ønskerne fra borgere med handicap om tilgængelighed, hjemmehjælp og handicapflexturskørsel!

    Forvaltning og kommunalbestyrelsesmedlemmer er kun en meget lille del af Frederiksbergs borgere, som vi skal blive mere synlige overfor. I mange økonomioversigter bliver vi nemlig set på som dem, der er rigtigt dyre. Hvorfor er det så let lige at pege fingre ad os? Delt op i søjler koster andre borgergrupper da også mange penge. Er det, fordi udgifterne til borgere med handicap let ses på det kommunale budget? Udgifter til andre grup-per ligger både på stats- og det kommunale budget. Derfor er Danske Handicaporganisationers undersøgelse af ”Danskernes syn på handicap” så interessant.

    Udfordringerne for Handicaprådet er at gøre sig mere synligt. Borgere med handicap skal være en fuldt integreret og inkluderet del af borgerne på Frederiksberg. Vi skiller os nemlig ikke sådan ud fra resten af frederiksbergerne, hverken af udseende eller opførsel.
      
    Lyt og lær!
    Vi forsøger at øge aktivitetsniveauet og synligheden ved at være til stede ved alle mulige forskellige møder.

    Vi er nødt til fortsat at være meget aktive, holde borgermøder og være endnu bedre klædt på til at varetage hele det store område, der drejer sig om borgere med handicap på Frederiksberg. ”Vi hjælper og tager de lavthængende frugter!” men hvad nytter det, når gruppen af borgere med handicap sidder i toppen af træet.

    Den gruppe, hvis særlige interesser Handicaprådet varetager, har stadig udfordringer - et efterslæb, som vi skal have specielt fokus på.

    Og så alligevel: Det kan nytte, men det bliver først beskrevet i afslutningen.

    Medlemmer og arbejdsform 
    Frederiksberg Handicapråd er et rådgivende ikke et besluttende organ. Det er et dialogforum, selvom vi indimellem synes, alle burde rette sig efter vores forslag, idéer og interne beslutninger. Handicaprådet har en ligelig repræsentation fra henholdsvis kommunen: 3 politikere og 3 fra kommunens forvaltning og 6 repræsentanter fra Danske Handicaporganisationer/Parasport Frederiksberg. 
     
    Handicaprådet har altså i alt 12 medlemmer: 

    Danske Handicaporganisationer Frederiksberg og Parasport Frederiksberg er repræsenteret ved:

    • Susanne Tarp, DH-Frederiksberg, formand  
    • Bo German Thomsen, DH-Frederiksberg
    • Bolette Østberg, DH-Frederiksberg 
    • Jørgen Danielsen, DH-Frederiksberg 
    • Sven Heinemeier Rasmussen, DH-Frederiksberg
    • Mansoor Siddiqi, Parasport Frederiksberg. 

     

    Frederiksberg Kommune er repræsenteret ved: 

    • Rådmand, formand for Socialudvalget, Mette Bang Larsen, næstformand i Handicaprådet 
    • Rådmand, formand for Ældre- og Omsorgsudvalget, Sine Heltberg
    • Kommunalbestyrelsesmedlem, formand for Sundheds- og Forebyggelsesudvalget, Merete Winther Hildebrandt
    • Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet, socialchef Flemming Nielsen
    • By-, Kultur- og Miljøområdet, parkeringschef Stefan Lithen Frost Rasmussen, 
    • Børne- og Ungeområdet, forebyggelses- og familiechef Kristina Mikkelsen.


    Alle politiske områder i Frederiksberg Kommune vedrører borgere med handicap, så Handicaprådets opgaver er mange og meget omfattende. Dialogen med forvaltning og politikere og ”rådgivning”, som det hedder i Handicaprådets forretningsorden, fylder meget i en hverdag, hvor bruger-repræsentanterne inviteres til møder og med ind i mange opgaver, inden beslutninger bliver taget, og inden et projekt sættes i gang. 

    Vi har et tillidsfuldt samarbejde og en god og åben dialog, der letter arbejdet i rådet.
      
    Handicaprådet vil skabe synlighed, gensidig forståelse og respekt for borgere med handicap i Frederiksberg Kommune. 

    Arbejdsopgaver 
    I 2024 har Handicaprådet holdt i alt 9 møder. Vi arbejder efter den Handicappolitik, der blev vedtaget i 2023, og som bygger på FNs Handicapkonvention og FNs verdensmål.

    Overskrifterne er:

    • Mangfoldighed
    • Tilgængelighed
    • Inklusion
    • Aktivt medborgerskab.


    Desuden bygger handicappolitikken på de principper, der er bærende for den danske handicappolitik, som kompensation, sektoransvar, solidaritet og ligebehandling.

    I Frederiksberg Kommune skal alle borgere opleve, at de kan bringe egne ressourcer og kompetencer i spil og skabe et godt liv for sig selv og sammen med andre. Fysiske eller psykiske handicap skal ikke være en barriere for at kunne udfolde sig.


    Budgetmøde med borgmesteren 
    Igen i 2024 har brugerrepræsentanterne haft møde med borgmesteren og forvaltningens ledelse. Handicaprådets DH-medlemmer afleverer en ”ønskeseddel”, inden det kommunale budgetforslag bliver vedtaget. Listens ønsker har særligt fokus på mindre praktiske opgaver, men for 2025 sneg der sig lidt større ønsker ind.

    Mødet med borgmesteren er givende (for os) og konstruktivt.

    For budget 2025 var ønskerne blandt andet: 
    Et foreningernes hus og en elevator til 1. sal i Metronomen. Flexhandicap-kørslen er i 2024 blevet beskåret, så man ikke kan få ekstrature. Det var et stort ønske at få ekstraturene tilbage. Desuden et handicaptoilet til Café Paraplyen og afskaffelse af den tvungne robotstøvsuger.

    Naturligvis ønsker vi heller ikke en nedskæring af § 18 og § 79 midlerne til foreningerne på Frederiksberg.

    Og smertensbarnet er jo stadig en omlægning af Solbjerg Plads og Falkoner Plads.


    Sager rejst af Danske Handicaporganisationers repræsentanter i Frederiksberg Handicapråd
     
    Brugerrepræsentanterne, som personmæssigt falder sammen med Danske Handicaporganisationers koordinationsudvalg og særligt interesserede valgt på foreningens årsmøde, har sammen med resten af Handicap-rådet haft besøg fra forskellige områder i forvaltningen eller udefra. Vi har fået redegørelser fra forvaltningens repræsentanter i rådet eller anmodet om notater/besvarelser af spørgsmål på forskellige områder:

    Kultur og fritid
    a. Besøg af formanden for Kultur- og Fritidsudvalget Lotte Kofoed.

    Tilgængelighed:
    a. Formanden for By- og Erhvervsstrategisk Udvalg Lone Loklindt
    b. Formanden for Klima-, Plan- og Boligudvalget Rasmus Holme Nielsen
    c. Orientering om Lauritz Jensens Plads
    d. Det har været nødvendigt, at Handicaprådet stadig holder øje med tilgængelighed og brugervenlighed i Flintholm Svømmehal. Kommunen har overtaget hele den daglige drift. Mansoor Siddiqi og Jørgen Danielsen har igen gennemgået huset, der allerede stod over for et større reparationsarbejde.  

    Socialområdet:
    a.    Budgetvedtagelsens konsekvenser for handicapområdet.  
     
    Arbejdsmarkedsområdet 
    a.    Arbejde på normale eller særlige vilkår for borgere med handicap. Den årligt tilbagevendende generelle orientering fra jobcentret.
    b.    Særlig fokus på jobformidling mellem den jobsøgende og virksomhederne.
     
    Børne- og Ungeområde
    a.    Særligt fokus på børn med handicap og ”mellemformer”
    b.    Nyt kommunalt behandlingstilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel.
     
    Sundhedsområdet
    a.    Visitering til hjemmehjælp og uforudsete opgaver hos modtageren, sundheds- og omsorgschef Nicolai Kjems.
    b.    Den årligt tilbagevendende gennemgang af ”utilsigtede hændelser” og ”I sikre hænder”.

    Dette er nogle få af de områder, vi har taget op.

    Sager til orientering 
    Handicaprådet modtager informationer fra forskellige kilder. Det kan dreje sig om meddelelser og referater fra de kommunale udvalg, borgmesteren, direktionen, forvaltningen eller udefra, som fra Det Centrale Handicapråd, Danske Handicaporganisationer (DH) og fra mange andre steder i den offentlige debat.

    Sådanne informationer har betydning for rådets arbejde, så medlemmerne kan være klædt på til arbejdet. Samtidig kan denne viden bruges, så DH-repræsentanterne bliver ambassadører for Handicaprådets arbejde til alle Danske Handicaporganisationers 36 medlemsorganisationer på Frederiksberg. 
     
     
    Høringer 
    Kommunen hører Handicaprådet i en række sager. Der er her tale om en skriftlig tilbagemelding på meget konkrete områder. Disse høringssvar udarbejdes af brugerrepræsentanterne i Handicaprådet og fremsendes som hele Handicaprådets svar.

    Flere udvalg og kommunens forvaltning skal erindres om, at Handicaprådet skal høres i det mindste i sager, der direkte vedrører borgere med handicap – og det gør næsten alle områder.

    Tilgængelighed eller andre praktiske løsninger skal inkorporeres i et projekt eller i en sag fra starten og så den ikke fordyrer anlægget ved at skulle tilføjes efter indvielsen. Det er en fordomsfri vidensdeling, der har givet go-de resultater. Det drejer sig dog om meget mere end tilgængelighed.

    I 2024 har høringerne, som i tidligere år, omfattet vidt forskellige emner, som rækker fra tilsynsrapporter og udbud til lokalplaner. Se overskriften på de enkelte høringer på næste side: 

    Handicaprådets høringssvar i 2024

    1. Høring vedrørende forslag til lokalplan 239 for særlige boformer på Nordre Fasanvej 99 (se nr. 7)
    2. Høring vedrørende Forslag til Frederiksberg Bystrategi 2024
    3. Høring vedrørende lokalplansforslag for boliger, erhverv og offentlige formål på Danasvej
    4. Høring vedrørende kvalitetsstandarder for sundhed, pleje, træning og omsorg 2024
    5. Høring vedrørende handleplanen - forslag til besparelser 2024 på det specialiserede socialområde for voksne
    6. Høring vedrørende lokalplansforslag 240 for boliger og erhverv på Nordre Fasanvej og Nyelandsvej
    7. Høring vedrørende nye typer plads på dagtilbudsområdet
    8. Forslag til lokalplan 239 for boliger på Nordre Fasanvej 97-99 (se nr. 1)
    9. Høring vedrørende kommunalt tilsyn 2023 med leverandører af hjemmepleje
    10. Høring vedrørende kommunalt tilsyn 2023 med plejecentre og Døgn-rehabilitering
    11. Høring vedrørende lokalplan 233 for boliger, erhverv og offentlige formål på Danasvej
    12. Høring vedrørende rammeaftale for det specialiserede social- og undervisningsområde 2025-2026
    13. Høring om projekterne Borgmester Godskesens Plads og pladsen ved Carl Feilbergs Vej
    14. Høring vedrørende Projektforslag for Lauritz-Jensens Plads – klima, forgrønning samt mere ophold på plads 

    Høringssagerne har stor betydning. Høringen sikrer, at mindretallet, mennesker med handicap, ikke bliver overset og glemt. Frederiksberg Kommunes Handicappolitik præciserer, at Frederiksbergs borgere med handicap skal have samme muligheder for at deltage i debatten om kommunens fremtid som byens øvrige borgere. 

    Brochure 
    Handicaprådet har en brochure, der er kort og klar, og som viser Handicaprådets arbejdsområder, politik og medlemmer. 
     
    Handicaprådet deltager i mange forskellige aktiviteter rundt om i kommunen, og ved alle lejligheder har vi brochuren med. Det kan blandt andet dreje sig om: Velkomstmøde for nye borgere og virksomheder eller valgmøder. 
     

    Kommunale arrangementer  

    Handicaprådets medlemmer deltager i alle aktiviteter, offentlige møder og festligholdelser, også fordi vi derved bliver synlige i dagligdagen.
     

    Møder og forhandlinger 

    Brugerrepræsentanterne deltager normalt i en lang række møder med forvaltningen i løbet af året. Den direkte dialog, der foregår på disse møder, er overordentlig nyttig for begge parter.

    Sådanne møder og forhandlinger har i 2024 blandt andet vedrørt: 

    • Kommunens budget (orienteringsmøde)
    • Budgetmøde med borgmesteren og direktionen.
    • Møde om fordeling af midler til tilgængeligheden i det offentlige rum.
       

    Gæster ved Handicaprådets møder 
    Til næsten hvert møde i Handicaprådet inviteres gæster. Det kan dreje sig om udvalgsformænd, embedsmænd fra kommunen, nye ledere eller andre, hvis arbejde i særlig grad har Handicaprådets interesse. Gæsten har ca. 20 minutter til fremlæggelse. Dette er inklusiv eventuelle spørgsmål fra Handicaprådet og svar fra gæsten.

    Handicaprådets undergrupper og medlemskab af andre udvalg 

    • Tilgængelighedsgruppen
      Mansoor Siddiqi, stedfortræder Julie Culmsee Pedersen og Jørgen Danielsen

    • Kultur- og Idrætsgruppen
      Mansoor Siddiqi og Jørgen Danielsen

    • Frivillighedsforum
      Susanne Tarp
      Suppleant Bo German Thomsen

    • Kontaktgruppen for Frederiksberg Have og Søndermarken
      Bolette Østberg.


    Den internationale Handicapdag

    FN’s internationale Handicapdag er den 3. december. Det er en særligt vigtig festdag, som vi på Frederiksberg fejrer med uddeling af Handicap-prisen. Vi er i 2024 tilbage på Magneten.


    Konklusion

    Hvad kan det nytte? Spurgte Viggo Hørup i 1883. Jo vist kan det nytte. Især i år har vi arbejdet særligt med ønsket om at slippe af med de tvungne robotstøvsugere og med at få mulighed for ekstra handicapflexture. Og det kunne nytte, for vi har modtaget besked om, at begge dele er gået igennem og tak for det!

    Frederiksberg Handicapråd har et fint samarbejde med de folkevalgte, forvaltningen, de frivillige i kommunen og naturligvis med kommunens borgere generelt.
     
    Vi vil benytte lejligheden til at sige stor tak til alle samarbejdspartnere og ikke mindst til rådets sekretariatsbistand, Sanne Ezi, der altid er forudseende og serviceminded. 
     

    Susanne Tarp 

    formand for Handicaprådet
    Den 25. november 2024