Gå til hovedindhold

Handicaprådets høringssvar af 17. juli 2023

Høringssvar vedrørende tilsyn med madservice, vaskeri- og indkøbsordninger 2022

Indhold

    Frederiksberg Handicapråd takker for høringen på disse tre områder.  

    Indledning:  
    Tilsynspolitik.
    To tidligere tilsynspolitikker lægges sammen og det indskrives, at det fremover er et eksternt firma, der foretager tilfredshedsundersøgelserne. Handicaprådet er enigt i sammenlægningen, og at et internt tilsyn beroende hos en enkelt medarbejder i kommunen måske kan være sårbart.
      
    Men:
    Handicaprådet har aldrig følt behov for et eksternt tilsyn, der helt sikkert også er væsentligt dyrere.  

    Heldigvis er 4 af tilsynsrapporterne for plejecentrene fra den tidligere rapporteringsform en del af materialet, så sammenligningen er let.

    BDOs skemaer er udformet, så det virkelig ser ud, som om man får meget for pengene, men i virkeligheden får man det samme bare som: Indholdsfortegnelse, skema om plejehjem, skematisk oversigt, kort oversigt over de enkelte rapporteringer, oversigt over anbefalinger, datagrundlag, som hver for sig er opdelt i 5 dele (observation, ledelse, beboer, medarbejder og score) med hver deres anbefalinger, foruden en pårørendedel, som er opdelt efter alle rapporteringsemner med yderligere anbefalinger.

    De kommunale tilsyn er udført i 2021 under Corona og alligevel giver de et for Handicaprådet tilfredsstillende billede af forholdene. Vi får ikke så mange ord, og slet ikke så mange gentagelser, hvilket gør afrapporteringen klarere og enklere.

    Vi tillader os at gå ud fra, at Frederiksberg Kommune har stillet kravene til BDO i forbindelse med et udbud.

    Seler og livrem er godt, men der kan forekomme så mange seler og livremme, at selve objektet bliver usynligt.

    Vi vil opdele denne høring i 3 afsnit og afgive høringssvar for plejecentrene separat. 

    1. Madservice
    Der er 457 modtagere af madservice og 9 borgere er interviewet pr. telefon.

    Handicaprådet har to indvendinger: 9 er for få at interviewe (ca. 2%) og telefoninterview er ikke en god form i det hele taget og slet ikke for en del af modtagergruppen.
    Da der kun er en udbyder, er det et held, at de fleste brugere er tilfredse. Men for at blive i procentregningen, så er en utilfreds modtager lig med 10%.  

    Handicaprådet finder, at valgmuligheder og til-fravalg er tilstrækkelige og generelt – både fra vandrørene og brugertilfredshedsrapporten gives et billede af god service og god mad.

    2. Indkøbsordning
    Frederiksberg Kommune har kontrakt med to leverandører af indkøbsordning. Intervare og Egebjerg Købmandsgård.

    Handicaprådet finder også her, at henholdsvis 8 ud af 355 og 4 ud af 116 brugere er for få til at give et retvisende billede af tilfredsheden.
    For begge leverandører gælder, at friskhed især ved frugt er et kritikpunkt. Det er vel også den vanskeligste vare at håndtere.
    Generelt er de 12 ud af de godt 500 brugere tilfredse, så det accepterer Handicaprådet også med de ovennævnte forbehold.

    3. Vaskeriordning
    Her er ligeledes kontrakt med to udbydere: De forenede Dampvaskerier og TRASBO.
    Rapporten indeholder interviews med: De forenede Dampvaskerier 10 ud af 479 og TRASBO 4 ud af 179 brugere.
    Frataget ovenstående mener Handicaprådet, rapporterne giver et nogenlunde retvisende billede af de faktiske forhold og tilfredshed hos modtagerne af ydelsen. 

    Frekvens og bortkomst af tøj er de påtalte ømme punkter. Under punktet ”kontakt” fremgår det ikke, hvorfor borgeren har været i kontakt med udbyder.  

    Generelt må Handicaprådet vel konstatere tilfredshed hos de udvalgte 14 af de knap 700 brugere.

    Mange venlige hilsner
    På vegne af Frederiksberg Handicapråd
    Susanne Tarp
    formand