Gå til hovedindhold

Seniorrådets høringssvar af 22. juni 2023

Høringssvar vedrørende mobilitetspolitik på Frederiksberg frem mod 2030

Indhold

    Seniorrådet er enig i visionerne for Frederiksbergs mobilitetspolitik frem mod 2030, at det skal være nemt, trygt og sikkert, at bevæge sig fra A til B og at mobilitetspolitikken skal sætte mål, der skal fremme aktive og bæredygtige transportformer – både for at gøre trygheden og oplevelsen af byen endnu bedre.

    Trafikhierarki
    Her prioriteres gang, cykling og kollektiv trafik højest. Rådet er enige i prioriteringen.
    Rådet afgav følgende svar til Kommuneplantillæg 4, Grøn omstilling:

    ”Gående trafik
    Hvad angår mobilitet, ser vi meget på det øgede antal af ældre borgere. Her ser vi gang som en selvstændig trafikform i samspil med metro og S-tog. Vi bifalder, at man vil forbedre forgængeres forhold. Men så gerne helt konkrete eksempler. Vi ser frem til et større antal bænke, dels for at ældre motiveres til at gå mere og dels som en "kom hinanden ved" foranstaltning.”

    Fokusområde: Det skal være nemt, trygt og sikkert at færdes i trafikken
    Tryghed og sikkerhed går hånd i hånd, fx at cykler ikke henstilles, så de er til gene for især dårligt gående. Det er vigtigt, at der er gode muligheder for at parkere sin cykel på en hensigtsmæssig måde ikke mindst ved metrostationerne. Hvad gør man i andre storbyer med mange cykler, fx Amsterdam?

    Seniorrådet opfordrer til, at man i de påtænkte kampagner er meget opmærksom på ikke at moralisere, men i stedet for nudger borgerne.

    Fokusområde: Der skal være bedre forhold for og mere plads til fodgængere og cyklister og kollektiv trafik
    Det er vigtigt, at cykelstierne er brede nok til, at det er muligt at overhale langsommere cyklister uden at komme i karambolage med/vælte hinanden.

    Fortove skal også være brede nok til, at både kørestole og barnevogne kan passere hinanden. Det er også vigtigt at se på gadebelysningen, god belysning er også med til at øge trygheden.

    Fokusområde: Biler skal fylde mindre i gadebilledet
    Der står, at ”biler skal fylde mindre i gadebilledet”. Vi ville gerne tænke, at der menes, at målet skal være færre biler. Det er Seniorrådets indstilling.
    Men betyder det, at nogle biler skal placeres under overfladen i parkeringskældre?
    Der skrives i mobilitetsplanen, at målet for antallet af privatbiler i 2030 skal være status quo.

    Vi foreslår, at det kan gøres mere besværligt og dyrere – især for udenbys bilister, at parkere (men måske butiksejerne ikke synes om den idé).
    Når busdriften indskrænkes – især i aften- og nattetimerne, får det ikke just folk over i offentlig transport. Dog tænker vi, at i fremtiden med mere metro – og Fasanvejslinjen vil det ændre meget på folks adfærd.
    Hvordan kan man begrænse tung gennemkørende trafik på Frederiksberg?
    I mange storbyer fx Madrid, Bruxelles og Rom har man bilfrie søndage, eller hver anden dags kørsel afhængigt af nummerplade, kan man forestille sig lignende tiltag på Frederiksberg?

    Opfølgning
    Seniorrådet finder det godt, at der følges op med en årlig status for målsætninger og forslag til handlinger, som vi ser frem til at blive inddraget i.

    På vegne af Seniorrådet
    Hanne Illum - formand
    Carsten Nørballe - næstformand