Gå til hovedindhold

Seniorrådets høringssvar af 23. juli 2023

Høringssvar vedrørende kommunalt tilsyn 2021 2022 på plejecentre og døgnrehabilitering

Indhold

    Seniorrådet har gennemgået de foretagne tilsyn i 2022 af 8 af kommunens plejecentre samt den kommunale døgnrehabilitering (FKD).

    Seniorrådet er meget glad for og tryg ved, at tilsynene nu foretages af det private revisionsfirma BDO, der foretager tilsvarende tilsyn for mange kommuner, og hvor tilsynet foretages af 1 – 2 tilsynsførende og sygeplejefagligt uddannede medarbejdere. 

    Tilsynet planlægges og kontrolleres af en partner og af en seniormanager, der er udviklingssygeplejerske.

    Udover en tilsynsrapport for det enkelte plejecenter og for FKD er der udarbejdet en samlet rapport for alle tilsynene, der resumerer BDO´s anbefalinger inden for de forskellige områder samt tilsvarende for det enkelte plejecenter og for FKD.

    BDO skriver i deres konklusion, at de ikke har mulighed for at sammenligne på tværs af kommuner, men udtaler, at Frederiksberg Kommune overordnet set (med én enkelt undtagelse) ligger flot med vurderinger mellem 3 og 5.

    Den ene undtagelse er mad og måltider på Plejecentret Søndervang, der kun vurderes til 2. Det er her tilsynets vurdering, at der konstateres, mangler i hhv. organiseringen, afviklingen samt i de generelle rammer omkring det gode måltid. Tilsynet vurderer, at beboerne generelt er tilfredse med madens kvalitet. BDO anbefaler, at der ledelsesmæssigt igangsættes 5 målrettede indsatser i forhold til at sikre principperne for det gode måltid. 

    Seniorrådet håber, at Forvaltningen følger op på, at anbefalingerne gennemføres.

    Ydermere anbefaler BDO, at ledelsen iværksætter tiltag, der understøtter, at nødkald besvares hurtigst muligt, så borgernes og pårørendes oplevelser af tryghed på området øges. Dette er især gældende på FKD, hvor Seniorrådet har borgeroplysninger om, at enkelte psykisk syge borgere har lagt sig i andre indlagtes senge, eller har råbt ad borgere, der ikke ville eller kunne forlade deres egen seng, fordi en psykisk syg fejlagtigt gjorde krav på sengen. Desuden er Seniorrådet oplyst om eksempler på, at meget syge borgere er blevet efterladt på toilet i op til 45 minutter efter alarmopkald.

    Seniorrådet anbefaler derfor, at der afsættes midler til et mere moderne kaldesystem, hvor kaldet går direkte til personalet via bærbare telefoner. Herved kan personalet besvare opkaldene med det samme, og også oplyse om de er på vej. 

    Kommunikationen med borgeren foregår via en mikrofon, der sidder på væggen ved borgerens seng.


    På vegne af Seniorrådet

    Pernille Rothaus Sørensen
    medlem

    og

    Alfred Grinderslev 
    medlem