Gå til hovedindhold

Seniorrådets høringssvar af 9. maj 2023

Høringssvar vedrørende kvalitetsstandarder for sundhed, pleje, træning og omsorg 2023

Indhold

    Generelle betragtninger og kommentarer – se tillige vedlagte bilag med forslag til tekstændringer i kvalitetsstandardudkastet

    Seniorrådet takker for materiale vedrørende kvalitetsstandarder for 2023.

    Seniorrådet har hæftet sig ved, at der i indledningen til kvalitetsstandarder 2023 lægges stor vægt på fællesskab, frivillighed og sundhed og forebyggelse. Begge indsatsområder finder vi særdeles vigtige. Dette afspejler sig også i hele kataloget.

    Frederiksberg Kommune har tidligere vægtet kampen mod ensomhed højt, og her er de 2 indsatsområder af stor betydning for, at den ældre kan deltage i fællesskabet.

    Ældre- og Værdighedspolitikken vil forbygge ensomhed via støtte til foreningslivet, fx med fokus på mad. Muligheder for fællesspisning er gemt på kommunens hjemmeside. Er hjemmesiden opdateret?

    Genoptræning, vedligeholdende træning prioriteres højt.

    Døgnrehabiliteringsafdelingen har Seniorrådet tidligere haft fokus på. Afdelingen har en stor og meget vigtig opgave, hvor et ophold kan have betydning for, om den enkelte borger vil kunne klare sig i sit eget hjem.

    Kvalitetsstandarden 2022 var et digert katalog. Kvalitetsstandarden 2023 er gjort mere let læselig og detaljer er derfor fjernet. Det er ikke en folder, man vil slå op i for at finde tilbud. Og det er samtidig sværere at se, hvilken service, man kan forvente.

    Seniorrådet har et ønske om, at kvalitetsstandarderne udleveres til borgerne ved besøg af visitator, men at der også udarbejdes en kort pjece, med de vigtigste oplysninger, om hvor man henvender sig. På den måde sikrer kommunalbestyrelsen sig, at borgere og politikere har de samme forventninger. Pjecen bør også indeholde, hvor der er fællesspisning mm. Og ikke mindst en tydelig klagevejledning.

    På det afsluttende borgermøde om ældre- og værdighedspolitikken, var der bred enighed om, at pårørende ikke skal yde personlig hjælp og ej heller fx gøre rent for deres pårørende. Desuden taltes der om aflastningsmuligheder for pårørende.

    Der er i kvalitetsstandarderne for 2023 lagt stor vægt på de pårørendes assistance. Men også for stor vægt.

    Vi opfordrer til, at det bliver lettere for en pårørende at få aflastning. Hvis den enkelte borger visiteres ud fra, hvad de pårørende kan/bør tage sig af, løber man den risiko, at en ældre, men tilsyneladende rask ægtefælle, nedslides. Desuden sættes pensionsalderen fortløbende op, hvorved mange nære pårørende er – vil være – på arbejde og derfor hverken har tid eller kræfter til at varetage opgaver i den ældres hjem.

    Vi kan se, at det er frivilligt, om et plejecenter nedsætter et bruger- og pårørenderåd. Det bør overvejes, om inddragelse af borgere og pårørende i tilstrækkelig grad finder sted alle steder.

    Velfærdsteknologi er ikke meget nærværende i hverken ældre- og værdighedspolitikken eller udkastet til kvalitetsstandarder. Det er et stort set uopdyrket land, der måtte være værd at se nærmere på.

    Med venlig hilsen og på Seniorrådets vegne
    Carsten Nørballe - næstformand
    Pernille Rothaus Sørensen - medlem

     

     

    Bilag:
    Korrektioner og forslag til tekstændringer i udkast til kvalitetstandarder (2023)

    Side 4:

    ”Kontakt via Min Dialog”.

    Her skal NemID erstattes med MitID.

    Side 13:

    ”Hjælpemidler og boligændringer”.

    Under boligindretninger bør tilføjes ”opsætning af støttegreb”

    Nødopkald bør gives til alle borgere, der er faldtruede. Der er ingen garanti for, at borgeren ved fald er i nærheden af – eller kan komme til – sin telefon.

    Side 16:

    ”Individuel handicapkørsel”

    Her bør det tilføjes, at hvis du ikke kan komme ud af din lejlighed benyttende en trappemaskine, kan du ansøge om en handicapbolig eller plejebolig, jfr. Side 29.

    Fri kørsel med Frederiksbergbusserne når du er visiteret til handicapkørsel er fjernet i kvalitetsstandarden 2023.

    ”Omsorgstandpleje” er fjernet i kvalitetsstandarden 2023. Hvorvidt det betyder, at teksten fra 2022 videreføres, står hen i det uvisse. Under alle omstændigheder er indholdet i teksten fra KS2022 ”Rodbehandlinger samt behandlinger som udelukkende har et kosmetisk sigte, herunder kroner og broer, tilbydes ikke”, hverken acceptabel eller værdig.

    Side 19:

    ”Ekstra omsorgstid”

    Det bør som i kvalitetsstandarden 2022 tydeliggøres, at hvis man opfylder en eller flere af de 4 anførte kriterier, så kan man få ekstra omsorgstid.

    Følgende sætning om ekstra omsorgstid i kvalitetsstandarden 2022 er slettet i 2023: ”I særlige tilfælde kan du tildeles ekstraminutter op til 45 minutter om ugen efter konkret individuel vurdering”.

    Det er formodentlig en fejl, at denne passus ikke står i 2023 udkastet.

    Side 20:

    ”Rengøring”

    ”Fysisk aktivitet, som rengøring, kan være med til at understøtte din sundhed og evne til at klare dig selv”. Dette udsagn anerkender vi fuldt ud. Hvorimod sætningen: ”--- hvis du kan udføre opgaverne, fx sidde ned og støve af, kan du ikke modtage hjælp til disse rengøringsopgaver” er mere dubiøs. Hvis man kun kan støve af siddende, vil der være lamper, billedrammer og andet, man ikke kan nå. Vi foreslår derfor følgende tekstændring:

    ”Hvis du fx kan være med til at tørre støv af, mens du sidder ned, kan du og medarbejderen på den måde hjælpes ad med den opgave, det er at tørre støv af inden støvsugning”.

    I øvrigt bør hensigtsmæssige arbejdsstillinger gælde for både medarbejderen og borgeren.

    Vedrørende ekstra grundig rengøring er følgende tidligere sætning fortsat ikke med i kvalitetsstandarden 2023:

    ”Som supplement til rengøringshjælpen kan sårbare ældre med særligt behov få bevilget hjælp til ekstra grundig rengøring efter konkret og individuel vurdering”.

    Under ”Rengøringsopgaver hver anden uge” er anført: ”Fjerne affald til affaldssortering”. Vi mener, at affald skal fjernes løbende (hygiejniske årsager fx bleer og madrester).

    Side 22:

    ”Tøjvask og vaskeriordning”

    I afsnittet ”Hvor tit kan du få hjælp til tøjvask” finder vi det bekymrende, at der ikke tages højde for, at borgeren kan have forskellige udfordringer ift. den personlige pleje fx inkontinens. Det vil derfor være vigtigt, at bevilling til tøjvask foretages efter individuelt skøn.

    Side 31:

    ”Klippekort”

    Vi finder det væsentligt, at følgende afsnit fra kvalitetsstandarden 2022 bibeholdes:

    ”Medarbejderne vil i så høj grad som mulig tilgodese beboernes individuelle behov ved planlægningen af fælles aktiviteter, men hvis dette ikke er muligt, kan der aftales individuelle aktiviteter med en beboer.

    Beboerne aftaler og planlægger den ekstra aktivitet sammen med medarbejderen på plejecenteret.

    Det er muligt at gemme op til 3 måneders klip til senere brug, med mindre andet er aftalt med plejecenteret”.