Kontakt
Seniorrådet
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1, 4. sal, værelse 32
2000 Frederiksberg
Telefontid
Mandag - torsdag klokken 10-15
Fredag klokken 10-13
Personlig kontakt
Mandag - torsdag klokken 10-15
Fredag klokken 10-13
Gældende fra 1. januar 2014. Seneste ændret og vedtaget af Kommunalbestyrelsen den 19. juni 2023
§ 1 FORMÅL
Stk. 1
Seniorrådet er nedsat i henhold til §§ 30 – 33 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
Stk. 2
Seniorrådet rådgiver kommunalbestyrelsen i seniorpolitiske spørgsmål og formidler synspunkter mellem borgerne og kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører seniorerne i kommunen.
Stk. 3
Seniorrådet skal orienteres om alle tiltag, der er af betydning for borgere på 60 år, og samarbejde med kommunalbestyrelsen for at sikre, at seniorernes ønsker og behov tilgodeses bedst muligt.
Stk. 4
Seniorrådet skal være idéskabende og medvirkende til, at de ressourcer, der er blandt seniorerne, erkendes og bruges bedst muligt.
Stk. 5
Seniorrådet skal fastholde og udbygge dialogen med kommunalbestyrelsen gennem en løbende vurdering af tiltag på seniorområdet, herunder den fortsatte udvikling og tilpasning til samfundsudviklingen.
§ 2 KOMPETENCE
Stk. 1
Seniorrådet rådgiver kommunalbestyrelsen i seniorpolitiske spørgsmål og fungerer som kontaktorgan mellem borgere og kommunalbestyrelsen ved tilrettelæggelsen af kommunalbestyrelsens seniorpolitik.
Stk. 2
Kommunalbestyrelsen skal høre Seniorrådet om alle spørgsmål, der vedrører seniorerne på Frederiksberg. Høringen skal ske i god tid og inden, der træffes politisk beslutning. Ved hastesager kan der aftales kortere høringsperiode mellem formanden for Seniorrådet og den pågældende forvaltning.
Stk. 3
Det enkelte udvalg under kommunalbestyrelsen har kontakten til Seniorrådet.
Stk. 4
For at sikre Seniorrådets rådgivende funktion, holdes mindst et årligt møde med borgmesteren og direktionen samt mindst et årligt møde med relevante udvalg.
Stk. 5
Seniorrådet kan af egen drift over for kommunalbestyrelsen udtale sig om emner af generel interesse for seniorerne, fremsætte forslag, herunder budgetønsker og stille spørgsmål.
§ 3 SENIORRÅDETS SAMMENSÆTNING
Stk. 1
Der vælges 9 medlemmer til Seniorrådet. Øvrige opstillede er stedfortrædere i den rækkefølge disse er valgt.
Stk. 2
Stedfortrædere deltager ikke i rådets møder, med mindre de tiltræder for et medlem, jf. § 3, stk. 3 og stk. 4.
Stk. 3
Stedfortræder indkaldes, når et medlem har været fraværende i 3 på hinanden følgende måneder. Stedfortræderen udtræder, når medlemmet igen kan varetage sit hverv.
Stk. 4
Såfremt et medlem dør eller udtræder i valgperioden, eller mister sin valgbarhed, indtræder stedfortræderne i den rækkefølge, disse er valgt.
Stk. 5
Er der ved ledighed ingen stedfortrædere på stedfortræderlisten, reduceres antallet af medlemmer tilsvarende for den resterende valgperiode.
§ 4 SENIORRÅDETS ARBEJDSFORM
Stk. 1
Seniorrådets fornemste pligt er at orientere sig om seniorborgeres ønsker og behov samt om kommunens forhold.
Stk. 2
Seniorrådet skal medvirke til en løbende orientering til seniorerne om ændringer og fornyelser på seniorområdet.
Stk. 3
Seniorrådet skal medvirke til at skabe interesse og debat på seniorområdet, fx ved udadvendte aktiviteter.
§ 5 VALG TIL SENIORRÅDET
Stk. 1
Valg til Seniorrådet afholdes hvert 4. år den 1. uge i marts måned til og med marts 2023.
Stk. 2
Valgbar og stemmeberettiget er enhver borger med bopæl i kommunen, og som på valgdagen er fyldt 60 år.
Stk. 3
Kandidater, der ønsker at opstille, giver skriftlig meddelelse herom senest 4 uger før valgets afholdelse. Hver kandidatanmeldelse skal være ledsaget af underskrift fra mindst 10 stillere, der opfylder betingelserne for valgret til Seniorrådet. Ingen kan være stiller for mere end én kandidat.
Stk. 4
Kun kandidater, der rettidigt har anmeldt deres kandidatur, og som rettidigt har fremsendt stillerliste, kan opstille.
Stk. 5
I tilfælde af stemmelighed foretages der lodtrækning mellem de kandidater, der har opnået ens stemmetal.
Stk. 6
Er der ikke 4 uger før valgets afholdelse opstillet det nødvendige antal kandidater, kan kommunalbestyrelsen efter samråd med det siddende Seniorråd beslutte at aflyse afstemningen. Alle de opstillede kandidater er i så fald valgt.
Stk. 7
Seniorrådet nedsætter en valgbestyrelse, som i samarbejde med forvaltningen træffer beslutning om de nærmere regler for afholdelse af valg, afgivelse af brevstemmer, annoncering mv.
§ 6 KONSTITUERING OG UDVALG
Stk. 1
Seniorrådets sekretariatet indkalder til det konstituerende møde i Seniorrådet og mødet ledes af det længst siddende medlem af rådet. Hvis der er flere medlemmer med samme længste anciennitet, er det den ældste af disse der leder mødet - indtil formand er valgt, jf. § 6, stk. 2.
Stk. 2
Seniorrådet konstituerer sig ved simpelt flertal med formand og næstformand på det første møde efter valget.
Stk. 3
På Seniorrådets konstituerende møde vælges ved simpelt flertal medlemmer til Seniorrådets faste udvalg: Boligudvalget og Trafikudvalget.
Stk. 4
Boligudvalget og Trafikudvalget består begge af 3-4 medlemmer valgt blandt Seniorrådets medlemmer ved simpelt flertal.
Begge udvalg konstituerer sig med en formand på første møde i udvalget. Valget sker ved simpelt flertal.
Seniorrådets sekretariatet indkalder til førstkommende møde i udvalgene, og mødet ledes af det længst siddende medlem. Hvis der er flere medlemmer med samme længste anciennitet ledes mødet af det ældste af disse.
Stk. 5
De valgte medlemmer jfr. § 6 stk. 1 til og med stk. 3 er valgt for hele valgperioden, men kan vælge at træde tilbage.
Stk. 6
Træder et medlem tilbage fra sin post, skal der ske fornyet konstituering til den pågældende post efter reglerne i § 6, stk. 3.
Stk. 7
Seniorrådet kan ved simpelt flertal beslutte, at der skal ske omkonstituering af valg til alle de poster, der er valgt af Seniorrådet.
Stk. 8
Hvert direktørområde udpeger mindst en kontaktperson for Seniorrådet.
Stk. 9
Seniorrådet fastsætter selv sin forretningsorden mht. rådets mødehyppighed, regler for dagsorden, indkaldelse af møder og Seniorrådets arbejdsform.
Stk. 10
Referater skal fremsendes til kommunalbestyrelsen og offentliggøres umiddelbart efter Seniorrådets godkendelse heraf. Af referaterne fremgår, hvorledes Seniorrådet har stemt. Ethvert medlem har ret til at få et kort særstandpunkt ført til referat. Referaterne er offentlige, under respekt af tavshedspligten, og tilgængelige på rådets hjemmeside.
Stk. 11
Seniorrådet kan nedsætte arbejdsgrupper (ad hoc), hvor der foruden medlemmer af Seniorrådet kan deltage andre borgere, der er fyldt 60 år. Der skal mindst være ét Seniorrådsmedlem i arbejdsgruppen. Arbejdsgruppens formand vælges af Seniorrådet og skal være medlem af Seniorrådet. Arbejdsgruppens kommissorium besluttes af Seniorrådet.
§ 7 ØKONOMI
Stk. 1
Kommunalbestyrelsen afsætter i sit budget et beløb til Seniorrådets arbejde.
Stk. 2
Der ydes diæter og erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste efter gældende regler.
Stk. 3
Kommunen stiller kontorfaciliteter, mødelokale og sekretariatsbetjening – herunder regnskabsførelse og budgetkontrol – til rådighed for Seniorrådet.
§ 8 ÆNDRINGER AF VEDTÆGTERNE
Stk. 1
Seniorrådets vedtægter fastsættes i samarbejde mellem kommunalbestyrelsen og Seniorrådet.
Stk. 2
Et flertal på 2/3 af Seniorrådets medlemmer kan foreslå kommunalbestyrelsen ændringer af vedtægterne.
Stk. 3
Kommunalbestyrelsen kan foreslå Seniorrådet ændringer af vedtægterne.
§ 9 IKRAFTTRÆDEN
Stk. 1
Hvis vedtægtsændring er foreslået af kommunalbestyrelsen, træder vedtægten i kraft med vedtagelsen i Seniorrådet.
Stk. 2
Hvis vedtægtsændringen er foreslået af Seniorrådet, træder vedtægten i kraft med vedtagelsen i kommunalbestyrelsen.
Frederiksberg Rådhus
Smallegade 1, 4. sal, værelse 32
2000 Frederiksberg
Telefontid
Mandag - torsdag klokken 10-15
Fredag klokken 10-13
Personlig kontakt
Mandag - torsdag klokken 10-15
Fredag klokken 10-13