Gå til hovedindhold

Specialiserede indsatser til børn, unge og familier

Frederiksberg Kommune har en række specialiserede tilbud til børn, unge og familier med behov for særlig støtte. De specialiserede tilbud visiteres gennem kommunens familieafdeling. Hvis dit barn eller jeres familie har behov for støtte, kan du tage kontakt til familieafdelingen. 

Indhold

    Når der er grund til at tro, at et barn eller en ung har behov for særlig støtte, skal kommunen undersøge forholdene nærmere. 

    På baggrund af undersøgelsen tager kommunen stilling til, om der skal iværksættes støtte til barnet eller den unge og familien.

    Når familieafdelingen modtager en underretning, skal vi undersøge, om du og din familie har brug for hjælp.

    Underretninger er til for at gøre kommunen opmærksom på, at et barn, en ung eller en familie kan have behov for hjælp eller støtte. Familieafdelingen skal undersøge, om der er behov for hjælp, og hvilken hjælp der skal iværksættes.

    Underretninger kommer som regel fra personer, der er i kontakt med børn og familier. Det kan være pædagoger, lærere, sundhedsplejersken, jordemoderen eller en læge. Underretningen kan dog også komme fra andre personer, som får kendskab til bekymrende forhold hos en familie. Det kan være naboer, venner, familie eller andre.

    Læs mere om hvordan familieafdelingen undersøger behovet for hjælp og støtte nedenfor. 

    Når Frederiksberg Kommune modtager en underretning med bekymring for et barn eller en ung, foretager kommunen indenfor 24 timer en vurdering af, om der er behov for at iværksætte akutte indsatser over for barnet eller den unge. 

    En undersøgelse af hvordan et barn eller en ung har det, foregår herefter i flere trin.

    Det starter med en screening, hvor børne- og ungerådgiveren ser på de informationer, som findes i sagen, og måske taler med barnet eller den unge og hans eller hendes forældre. Her prøver rådgiveren at finde ud af, om der er noget, der skal undersøges nærmere.

    Hvis der er det, laver rådgiveren en afdækning. Så holder rådgiveren måske et netværksmøde med nogle af de voksne, der kender barnet eller den unge og forældrene. Rådgiveren taler også mere med barnet eller den unge. Hvis der er brug for at undersøge mere om, hvordan barnet har det, kaldes det en børnefaglig undersøgelse. Så bruger rådgiveren mere tid på at tale med de voksne, der kender til barnet eller den unge. 

    Alle familier er forskellige, og derfor er det også forskelligt, hvilken hjælp man kan få.

    Her kan du se nogle eksempler på, hvilken hjælp man kan få af familieafdelingen: 

    Kontaktperson: Nogle familier får en kontaktperson, som kommer og hjælper til. Måske har kontaktpersonen til opgave at støtte barnet eller den unge. Så kan det være, at kontaktpersonen og den unge sammen tager ud og laver noget rart væk hjemmefra. Kontaktpersonen kan vejlede og rådgive den unge om praktiske forhold, arbejde, uddannelse eller fritid. Det kan også være at kontaktpersonen har til opgave at hjælpe hele familien, herunder at støtte jer som forældre og hjælpe jer med det, der er svært.

    Psykolog: Det kan også være, at det er en god idé at barnet/den unge eller I som forældre taler med en psykolog.  

    Familiebehandling: En familie kan også få familiebehandling. Så kan I derhjemme få besøg af én, der er uddannet til at hjælpe familier: En familiebehandler. En familiebehandler arbejder med, hvordan en familie taler sammen og har det sammen i hverdagen. Tit vil familiebehandleren tale med de voksne og børnene, eller sætte en hyggelig aktivitet i gang, som I kan være fælles om i familien. Det kan også være at I som forældre skal mødes med familiebehandleren et andet sted, måske sammen med nogle andre familier i et gruppeforløb.

    Støtteophold: Det kan også være, at barnet eller den unge får en plejefamilie, han eller hun kan besøge, typisk i weekender og ferieperioder.

    Hvis et barn eller en ung ikke kan bo derhjemme: Hvis det er rigtig svært derhjemme, kan man også aftale med rådgiveren, at børnene kan bo hos bedsteforældre eller nogle andre, de kender godt, i en periode. Og nogle gange sker det også, at et barn eller en ung har brug for at bo et andet sted i længere tid. Det kan fx være hos en plejefamilie eller på et børne- og ungehjem.

    Økonomisk støtte: Hvis forældremyndighedsindehaveren ikke selv har midler hertil, kan kommunen yde økonomisk støtte til et ophold på kost- eller efterskole til unge med behov for særlig støtte. 

    I samarbejdet mellem en familie og familieafdelingen, taler børne- og ungerådgiveren løbende med barnets forældre. Familieafdelingen inddrager også løbende børn og unge ved samtaler eller anden direkte kontakt.

    Ifølge barnets lov har børn og unge ret til indflydelse på de forhold, som vedrører dem. Det gælder også børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. 

    Det er vores erfaring, at børn oftere bakker op om beslutninger, når de oplever, at de er blevet hørt og har haft indflydelse på processen. Det har derfor afgørende betydning for belysningen af sagen og chancerne for at skabe vellykkede støtteindsatser, at barnet høres og inddrages.

    Familieafdelingen skal i alle sager i relevant omfang overveje, hvordan der kan ske en systematisk inddragelse af barnets eller den unges familie og netværk.

    Familieafdelingen arbejder derfor altid på at afdække familie og netværk, og i relevant omfang inddrage dem i gode løsninger for barnet og familien. Det er vores erfaring, at støttende indsatser virker bedre, når vi føler os hjemme i vores omgivelser. Inddragelse af og samarbejde med familie og netværk er vigtigt for at vi med støttende indsatser kan styrke børn og unges trivsel. 

    Netværket kan støtte op om barnet/den unge og forældrene på mange forskellige måder. Det kan være i form af følelsesmæssig støtte, eller ved at deltage i barnets og familiens liv ved fx at passe børn, at hente børn, at være bisidder til møder mv., Netværket kan også støtte op om familien ved at hjælpe med rengøring eller indkøb, at vande blomster eller sørge for at postkassen bliver tømt. Lavpraktisk hjælp kan gøre en stor positiv forskel for familier der i kortere eller længere tid har nogle udfordringer i hverdagen, der kræver deres opmærksomhed.

    Social- og boligstyrelsen har udarbejdet seks videoer om mødet med kommunen

    Se videoer der forklarer, hvad der skal ske, når du skal til møde med kommunen
    Videoerne er målrettet børn, unge og deres forældre. Videoerne forklarer, hvad der skal ske, når dit barn eller du skal til møde med kommunen og hvilken støtte man kan få. 

     

                                    

    Ofte stillede spørgsmål

    Det er ikke alene op til den enkelte familie eller barn/ung, hvilken støttende indsats, der kan ydes. Beslutningen sker i samarbejde med kommunens familieafdeling. Kontakt familieafdelingen, hvis du vil ansøge om støtte fra kommunen. 

    Sagsbehandlingsfrister for Børne- og Ungeområdet, Frederiksberg Kommune.

    Sagsbehandlingsfrister angiver, hvor lang tid der normalt må gå, inden der skal være truffet en afgørelse om hjælp efter den sociale lovgivning på børneområdet. Det kan f.eks. være, når der søges om tabt arbejdsfortjeneste, enkeltydelser og lignende.

    Fristerne er fastsat i henhold til retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, så de svarer til den tid, der generelt går med at behandle 80-90 pct. af den pågældende type sag. Fristerne er sammen med fristen for hjemviste ankesager godkendt af Børneudvalget.

    Generelle frister

    Det er som udgangspunkt familieafdelingen, Frederiksberg Kommune, der har ansvaret for, at sagen er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at der kan træffes en afgørelse. Tidsfristerne er generelle. Det betyder, at der kan være særlige situationer, hvor den angivne frist ikke kan overholdes. Årsagen kan være, at der f.eks. skal indhentes lægestatusattester eller andre nødvendige oplysninger fra borger eller tredjepart med deraf følgende behov for partshøring.

    Skriftlig besked

    Fristerne angiver, hvornår afgørelsen skal være truffet – og ikke hvornår hjælpen sættes i gang, medmindre dette er anført særskilt. Hvis fristen ikke kan overholdes, gives der skriftlig besked om, hvornår en afgørelse kan forventes.

    Type af sag

    Sagsbehandlingstid

    Tidligt forebyggende indsatser

    Barnets lov §§ 30,31,81

    8 uger

    VISO udredning

    Barnets lov § 166

    8 uger

    Særligt dagtilbud

    Gælder skolebørn i SFO/fritidshjem

    Barnets lov § 82 jf. § 83 jf.§ 85

    10 uger

    Hjemmetræning

    Barnets lov § 82 a 

    8 mdr.

    Særligt klubtilbud

    Gælder skolebørn i klubtilbud

    Barnets lov § 82 jf. § 84

    10 uger

    Merudgifter til børn

    Før en afgørelse træffes, indhentes bl.a. lægelige oplysninger samt andre oplysninger.

    Barnets lov § 86

    8 uger, hvis der foreligger statusudtalelser fra læge og skole/institution

    12 uger for nye ansøgninger/hvor der skal indhentes udtalelse fra læge og skole/institution

     

     

    Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til forældre med børn med handicap

    Før en afgørelse træffes, indhentes bl.a. lægelige oplysninger samt andre oplysninger fra f.eks. arbejdsgiver.

    Barnets lov § 87 og 88

    8 uger, hvis der foreligger statusudtalelser fra læge og skole/institution

    12 uger for nye ansøgninger/hvor der skal indhentes udtalelse fra læge og skole/institution

     

     

    Ledsageordning for 12-18-årige

    Barnets lov § 89

    8 uger

    Støttende indsatser og anbringelse med samtykke

    Barnets lov § 32 og 46

    5 måneder

    Økonomisk støtte

    Barnets lov § 35

    8 uger, hvis der ikke skal indhentes oplysninger om forældrenes økonomiske forhold

    12 uger, hvis der skal foretages trangsvurdering/indhentes økonomiske oplysninger

    Støtte til forældre til et anbragt barn

    Barnets lov § 76

    3 uger

    Ungestøtte

    Barnets lov § 114

    8 uger

    Hjemmehjælp

    Barnets lov § 90

    Lov om social service § 83

    8 uger, hvis der foreligger statusudtalelser fra læge og skole/institution

    12 uger for nye ansøgninger/hvor der skal indhentes udtalelse fra læge og skole/institution

    Afløsning/aflastning

    Barnets lov § 90

    Lov om social service § 84, stk. 1

    8 uger, hvis der foreligger statusudtalelser fra læge og skole/institution

    12 uger for nye ansøgninger/hvor der skal indhentes udtalelse fra læge og skole/institution

    Vedligeholdelsestræning

    Barnets lov § 90

    Lov om social service § 84, stk.  1

    8 uger, hvis der foreligger statusudtalelser fra læge og skole/institution

    12 uger for nye ansøgninger/hvor der skal indhentes udtalelse fra læge og skole/institution

    Hjemviste klagesager fra Ankestyrelsen

     

    Jf. retssikkerhedsloven § 3 a henvises til de frister, der er fastsat for de enkelte lovområder ovenfor.

                                                                                   

     

    Familieafdelingen er den del af Frederiksberg Kommune, hvor børne- og ungerådgiverne arbejder. Børne- og ungerådgiverne i familieafdelingen er altså dem, der undersøger om børn og unge, der bor på Frederiksberg, har behov for hjælp og støtte, og finder frem til hvilken type hjælp og støtte man kan få. Familieafdelingen kan også give støtte til forældre, som har brug for hjælp for at kunne passe godt på deres børn. 

    For at familieafdelingen kan finde ud af, hvilken hjælp og støtte en familie kan få, taler vi altid med barnet eller den unge og forældrene først. 

    Børne- og ungeudvalget kan uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om bl.a. anbringelse udenfor hjemmet, samvær under anbringelse mv.

    Børne- og ungeudvalgets møder foregår i et mødelokale på Frederiksberg Rådhus. Du får et brev en uge inden mødet, der fortæller hvor du skal møde op, og hvad tid det er. 

    Læs mere om Frederiksberg Kommunes børne- og ungeudvalg og udvalgets beføjelser

    Ret til at blive inddraget: Kommunen har til opgave at sørge for, at de opgaver og tilbud, der omfatter børn, unge og deres familier, udføres i samarbejde med forældrene. Som forældremyndighedsindehaver har du altså ret til at blive inddraget i sagsbehandlingen og hørt i beslutninger og afgørelser der omhandler dit barn. 

    Ret til en bisidder: Du har ret til at have en bisidder med til samtaler med kommunen. En bisidder er en støtteperson, du kan have ved din side og som kan hjælpe med at stille relevante spørgsmål, og at holde styr på, hvad der er blevet sagt og besluttet under mødet.

    Ret til at klage: Er du utilfreds med en afgørelse i en sag, som du er part i, har du mulighed for at klage. Du kan klage mundtligt eller skriftligt, der er ikke nogen formkrav til, hvordan du kan klage. Hvis du er utilfreds med en afgørelse, vil vi vurdere afgørelsen igen og tage stilling til, om vi kan give helt eller delvist medhold. Hvis vi ændrer afgørelsen, vil du/I få besked om det. Hvis vi ikke ændrer afgørelsen, sender vi klagen videre til Ankestyrelsen. Herefter behandler Ankestyrelsen klagen.

    Ret til at søge støtte andre steder i forbindelse med din sag:

    Hvis du er i tvivl om familieafdelingen har behandlet din sag korrekt eller er utilfreds med en afgørelse, kan du kontakte Frederiksberg Kommunes borgerrådgiver. Borgerrådgiveren kan hjælpe dig med en lang række opgaver, herunder at forstå indholdet i afgørelser og breve fra kommunen og finde ud af dine muligheder for at klage over en afgørelse. Læs mere om borgerrådgiveren 

    Hvis du er bekymret for at kommunen ikke handler relevant eller gør det nødvendige for et barn eller en ung, kan du henvende dig til Ankestyrelsen. Læs mere om at underrette til Ankestyrelsen her

    Kontakt

    Familieafdelingen

    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag - torsdag klokken 8-16
    Fredag klokken 8-13

    Telefon: 3821 3616