Gå til hovedindhold

Seniorrådet

Seniorrådet rådgiver kommunalbestyrelsen i alle seniorpolitiske spørgsmål og formidler kontakt mellem borgere 60+ og kommunen.

Indhold

    Seniorrådet

    • skal være idéskabende og medvirke til, at de ressourcer, der er blandt på 60+, erkendes og bruges og
    • kan udtale sig om ethvert emne af almindelig interesse for seniorer, fremsætte forslag og stille spørgsmål til kommunalbestyrelsen om kommunens seniorpolitik, herunder budgettet.

      Seniorrådet må ikke behandle enkeltsager om konkrete personer.  

    Hvis du ønsker at modtage en mail, når der er opdateringer på følgende af Seniorrådes faner:

    • Nyheder, herunder indlæg fra medlemmerne 
    • Mødeplan og referater, dvs. dagsordener og referater og
    • Høringssvar

    så send en mail til seniorradet@frederiksberg.dk

    Man kan kun abonnere på alle de nævnte faner og ikke enkeltvis.

    Seniorrådets Nyhedsbreve for 2024

    • Nyhedsbrev nr. 3 udkom den 9. oktober 2024 - læs via link 
    • Nyhedsbrev nr. 2 udkom den 13. juni 2024 - læs via link 
    • Nyhedsbrev nr. 1 udkom den 23. marts 2024 - læs via link 

    Seniorrådet udgiver løbende nyhedsbreve, som du kan læse her

    Seniorrådet har med meget stor bekymring læst Budgetforslaget. Vi har også i år valgt at fokusere på nogle enkelte områder – stort set de samme som i 2024, da vi stadig mener, at det vil få helt uoverskuelige konsekvenser, hvis de påtænkte yderligere besparelser gennemføres.

    Seniorrådet afholdt sammen med Ældre- og Omsorgsudvalget et borgermøde i juni måned, hvor vi fokuserede på det gode seniorliv og hvilken betydning et godt liv har for den sunde aldring. Dialogmødet tog udgangspunkt i 4 temaer: Teknologi, pårørende, selvbestemmelse og frivillighed.
    Det var helt tydeligt, at borgernes fokus især er på frivillighed og pårørende, derfor anser vi det for tonedøvt at spare netop der, hvor det giver mest mening at styrke – nemlig at opruste og styrke det frivillige arbejde.

    Seniorrådet mener, det er på tide, at der investeres i (senior)foreningsliv. Desuden må vi konkludere et direkte visionsløst perspektiv på det faktum at frivillig social indsats og forebyggelse ikke fylder noget overhovedet i hverken budget eller seniorpolitik. De frivillige foreninger laver direkte socialt arbejde – besøgsvenner, demenscafeer, bisiddere, kurser, it-vejledning, ture, fællesspisninger og meget, meget andet.

    For meget få midler får man utroligt meget. De frivillige foreninger besidder både mange dedikerede frivillige og har stor erfaring med frivilligt arbejde. Det frivillige arbejde er ren win-win for kommunen, for få midler får man virkelig meget.

    Seniorrådet har derfor svært ved at forstå, at en nedprioritering af økonomisk støtte end ikke nævner muligheden for at afsøge nye veje. De næste år bliver problemet bare større!

    Således har lægeforeningen i høringssvar til sundhedsstrukturreformen også peget på strammere krav til det politiske system:

    ”Forebyggelse: Lægeforeningen vil kraftigt opfordre regeringen til, at den brede forebyggelsesindsats får et stærkt aftryk i et udspil til sundhedsreform, herunder at der tages håndfaste initiativer til at begrænse forbrug af tobak og alkohol, og stille stærkere krav til kommunernes implementering af sundhedsstyrelsens forebyggelsespakker mv.”


    SUNDHEDS STYRELSENS OPFORDRING:

    Niels Sandø, enhedschef i Forebyggelse og Ulighed i Sundhedsstyrelsen:

    ”Mange ældre siger, at de gerne vil være mere aktive og gøre noget ved deres sundhed, hvad enten det handler om overvægt eller rygning. Der er et stort potentiale for at støtte gode sundhedsvaner hos ældre borgere, og det kan være med til at fastholde et godt funktionsniveau i længere tid. Hvis vi skal lykkes med det, er det vigtigt at se det som en fælles opgave. Det er ikke bare et anliggende for den enkelte borger og dennes pårørende, men også̊ kommunerne, der har ansvaret for at skabe gode rammer og forebyggelsestilbud til alle borgere, yngre såvel som ældre.”

    Således har Frederiksberg en unik situation og stærk opfordring til at finde løsninger, der ikke betyder nedskæring på denne livsnerve. Kommunen råder over MASSER af motiverede borgere, der bakker op om frivillige indsatser – kommunen råder over et seniorråd, der er meget opsat på at være inspirerende og opbyggende i denne tid, hvor frivillighed mere og mere anses som at være en vigtig del af, at vi i samfundet kan bevare værdighed i ældreplejen.

    Seniorrådet ser frem mod at blive inddraget og decideret få opdrag til at skabe debatter og borgerinvolvering gennem det nu foreslåede borgerpanel, og at vi så hurtigt som muligt får etableret en upolitisk tænketank – specifikt målretter forebyggelse, sundhed og frivillig social indsats.

    Vi anerkender, at det kan være nødvendigt at lukke/undlade at bygge nyt plejehjem, da der her er en meget stor besparelse, men vi påpeger, at man skal være opmærksom på, at det skal være muligt at få en plejehjemsplads, når der opstår et behov og uden lang ventetid.

    Seniorrådet arbejder målrettet på at etablere et borgerpanel på 5 – max 10 personer, der kan styrke dialogen mellem borgerne, politikerne og Seniorrådet. Det annoncerede vi på borgermødet i juni og fik nogle kontaktdetaljer.
    Det bør ske med et mandat fra politikkerne/forvaltningen – et ønske om, at Seniorrådet løser bestemte opgaver og får administrativ understøttelse.


    Reduktion af §79 midler til klubber og foreninger på ældreområdet
    Ældre- og omsorgsudvalget

    På alle niveauer – Folketings- og kommunalpolitikere – tales der om, at civilsamfundet og de frivillige skal tage meget mere ansvar i opgavevaretagelsen omkring den ældre befolkning. Og nu kan vi se, at der igen er forslag om at skære ned på §79 tilskuddene til de frivillige foreninger.
    De frivillige foreninger varetager en kæmpestor opgave og er dybt afhængige af de midler, der tildeles via §79-midlerne for at udføre disse opgaver. Dette på trods af, at der i Forslag til budget under Ældre- og Omsorgsudvalget på side 9 skrives, ”..Borgerne skal være trygge og have hjælp, hvis behovet opstår og frivillige og det bredere civilsamfund indgår som en værdifuld medspiller i at skabe det gode ældreliv og forebygge ensomhed i samspil med borger, pårørende og kommune.”

    Uden disse midler vil mange frivillige foreninger være nødt til helt at lukke. Det vil efterlade mange ældre og ensomme borgere til deres eget selskab.
    Foreningerne har mange frivillige, der meget gerne tager ansvar og løfter mange aktiverende og forebyggende opgaver. Det er ikke muligt for foreningerne at tage dette ansvar uden offentlige midler.
    Vores opfattelse er, at skæres eller fjernes disse midler helt, vil mange ensomme og svage ældre blive ladt i stikken og det vil på længere sigt betyde øgede udgifter for kommunen.

    Værdighedspolitikken har bl.a. fokus på, at borgerne skal være aktive hele livet og selvhjulpne længst muligt.
    Den billigste måde at komme længst med disse mål er at bakke op om de frivillige foreninger og deres arbejde. Så igen: det giver på ingen måde mening at skære i midlerne til det frivillige arbejde.


    Reduktion af §18-puljen til frivilligt socialt arbejde
    Socialudvalget

    På alle niveauer – Folketings- og kommunalpolitikere – tales der om, at civilsamfundet og de frivillige skal tage meget mere ansvar i opgavevaretagelsen omkring den ældre befolkning. Og nu kan vi se, at der er forslag om at skære ned eller helt fjerne §18 tilskuddene til de frivillige foreninger.

    En voldsom nedskæring af §18-tilskud vil få samme konsekvenser som den foreslåede nedskæring/fjernelse af §79-tilskud. Vores bemærkninger – se ovenfor.


    FRIVILLIGE i social – kulturelt arbejde
    Socialudvalget

    Seniorrådet og kommunen har samme store fokus og fælles interesse i at fremme og styrke den frivillige indsats på Frederiksberg.

    Ældre- og Omsorgsudvalget har tiltrådt, at der kan etableres et Frivillighedscenter, med en udgift på 190.000 kr. i 2025 samt 270.000 kr. i 2026, dvs. 460.000 kr. på 2 år. Pengene tænkes taget fra §-79 puljen!

    Både Ældre Sagen og Center for socialt frivilligt arbejde tilbyder kurser vedr. alt omkring frivilligt arbejde. Der er altså allerede en viden og erfaring til stede, der kan trækkes på.

    Socialudvalget har behandlet et forslag om, at kommunen tilslutter sig den digitale platform Socialkompas, en platform hvor – som forvaltningen skriver…”gøre det nemmere for borgere, fagprofessionelle og civilsamfundsaktører at finde frem til både kommunale sociale tilbud og civilsamfundsaktørers sociale fællesskaber på Frederiksberg”.

    Tilslutningen til Socialkompas indebærer en opstarts udgift i det første år på 150.000 kr. og derefter 50.000 kr. årligt.
    FrivilligCenteret vil koste kommunen 460.000 kr. over 2 år. Udbyttet af denne kostbare investering er stærkt tvivlsom, da mange erfaringer fra andre 2-årige projekter viser, at de ikke formår at etablere holdbare løsninger eller forankring i lokalsamfundet – meget løber ud i sandet.

    Tilslutning til Socialkompas.dk udgør første år 150.000 kr. og derefter 50.000 kr. årligt. 
    For de 460.000 kr. over 2 år til FrivilligCenteret vil dette beløb dække udgiften til opstart af Socialkompas samt afholde de årlige udgifter i hele 6 år.
    Fremtidssikret til gavn og glæde for alle frivillige i det socialt-kulturelle arbejde på Frederiksberg.
    Seniorrådet fraråder på det kraftigste, at midlerne tages fra §-79 midlerne.

    Seniorrådets repræsentant i Frederiksberg FrivillighedsForum medvirker meget gerne med frivillig arbejdskraft i etablering og udvikling af Socialkompas.dk sammen med en kommunal administrativ medarbejder.


    Almene ældreboliger

    Seniorrådet er gennem vores arbejde blevet opmærksom på problemer i en række almene boliger, som er indrettet særligt til ældre og borgere med funktionsnedsættelser, ligesom der er en række almene afdelinger, som særligt er indrettet til ældre og gangbesværede. Fælles for disse er, at anvisningen foregår 100% fra kommunen. 
     
    I disse år oplever beboerne i disse afdelinger og opgange, at nye naboer i stadigt større grad er yngre, og ofte også borgere, der ikke har særlige funktionsnedsættelser, men som til gengæld har misbrugsproblemer, eller på anden vis er udsatte og sårbare. 
     
    Det er svært for fællesskaberne i ældre- og tilgængelighedsboliger at rumme de nye naboer – helt som med folkeskolerne er der grænser for inklusionsevnen i de eksisterende fællesskaber.
     
    Vi opfordrer derfor kommunen til at have fokus på, at der særligt henvises ældre til tilgængelighedsboliger og til de særligt indrettede opgange. Tryghed i boligen er en vigtig del af et godt ældreliv.


    På vegne af Seniorrådet

    Hanne Illum – formand
    Carsten Nørballe – næstformand 

    Mødeplan for 2024

    • torsdag 12. december kl. 11-13


    Mødeplan for 2025

    • tirsdag 14. januar kl. 11-13
    • torsdag 20. februar kl. 10:30-12:30
    • tirsdag 25. marts kl. 10:30-12:30
    • tirsdag 29. april kl. 11-13
    • tirsdag 20. maj kl. 10:30-12:30
    • tirsdag 17. juni kl. 11-13
    • torsdag 14. august kl. 11-13
    • torsdag 11. september kl. 11-13
    • tirsdag 7. oktober kl. 11-13
    • torsdag 6. november kl. 11-13
    • torsdag 4. december kl. 11-13


    Herunder kan du - ca. 1 uge før mødet - se dagsorden for det kommende møde samt referater fra 2023 og 2024

    Rådet består af 9 medlemmer, som er valgt blandt borgerne på Frederiksberg på 60 år og derover. 

    Nedenfor kan du se medlemmer i rækkefølge efter fornavn, dog med formand og næstformand som de første.

    Hanne Illum
    Formand

    Formand Hanne Illum

    E-mail:

    illumhanne@gmail.com

    Carsten Nørballe
    Næstformand

    E-mail: 
    carstennoerballe@gmail.com

    Alfred Grinderslev
    Medlem

    E-mail: 
    alfred@grinderslev.nu

    Birgitte Franck
    Formand for Boligudvalget og Trafikudvalget

    E-mail:
    bifabifa10@gmail.com

    David M. Gerschwald 
    Medlem af Trafikudvalget

    David M. Gerschwald

    E-mail:
    dmg@talogspar.dk 

    Henning Carl Hansen
    Valgt som medlem til Frederiksberg Frivillighedsforum

    E-mail:
    hch@webnetmail.dk

    Jens Peter Nørgaard
    Valgt som medlem til Regionsældreråd Hovedstadens Forretningsudvalg

    E-mail:
    jpn@dadlnet.dk

    Maria Jensen
    Medlem af Boligudvalget og Trafikudvalget

    E-mail:
    mjensenblabla@gmail.com

    Pernille Rothaus Sørensen
    Medlem af Boligudvalget

    E-mail:
    pernille.r.soerensen@gmail.com

     

    Suppleanter til rådet er følgende i nævnte rækkefølge:

    • Carsten Dyring Nielsen
    • Inge F. H. Olsen
    • Sven Ottesen
    • Seth Chaiklin
    • Niels Juel Ahlefeldt Hansen

    Kommunalbestyrelsen skal i henhold til § 30 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område nedsætte et Seniorråd.

    Seniorrådet (Ældrerådet indtil 31. marts 2023) så dagens lys på Frederiksberg den 1. april 1994 på kommunalbestyrelsens eget initiativ.

    Fra 1996 blev det ved lov vedtaget, at alle kommuner skal holde valg – mindst hvert 4 år – til et ældreråd.

    Seniorrådet skal rådgive kommunalbestyrelsen i seniorpolitiske spørgsmål og fungere som kontaktorgan mellem seniorbefolkningen og kommunalbestyrelsen.

    Kommunalbestyrelsen skal høre Seniorrådet om alle forslag, der vedrører de borgerne på 60+.

    Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der afholdes valg til Seniorrådet mindst hvert 4. år. I samarbejde med Seniorrådet fastsættes regler for, hvordan valget skal afholdes.

    Sidste valg til Seniorrådet blev holdt i perioden 14. februar-7. marts 2023.

    Næste valg til Seniorrådet finder sted i marts 2027.


    Har du spørgsmål om ældrerådsvalg/seniorrådsvalg, er du velkommen til at kontakte Valgkontoret

    Har du spørgsmål om Seniorrådets arbejde, er du velkommen til at kontakte Seniorrådets formand Hanne Illum.

    Links

    Kontakt

    Seniorrådet

    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1, 4. sal, værelse 32
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag - torsdag klokken 10-15
    Fredag klokken 10-13

    Personlig kontakt

    Mandag - torsdag klokken 10-15
    Fredag klokken 10-13

    Telefon: 3821 2113