Gå til hovedindhold

Borgerrådgiver

På denne side kan du læse om Frederiksberg Kommunes borgerrådgiver, Annette Gregersen, som kan give dig en uvildig rådgivning i sager mellem dig og kommunen.
Borgerrådgiveren er ansat direkte af kommunalbestyrelsen og dermed adskilt fra kommunens administration.

Borgerrådgiveren holder sommerferielukket fra den 12. juli til den 7. august 2024 - begge dage inklusive.

Indhold

    En borgerrådgiver er en neutral og uafhængig person ansat af kommunalbestyrelsen, som kan rådgive og vejlede borgerne i forhold til klagemuligheder og regler for sagsbehandling inden for områder, som kommunen er ansvarlig for.

    Formålet med borgerrådgiveren er altså at sikre, at:

    • du bliver hørt og får en respektfuld behandling
    • du bliver informeret om dine rettigheder og pligter
    • sikre, at det kommunale system fungerer, som det skal
    • sikre, at klager bliver brugt til at gøre kommunens behandling af sager og betjening af borgere bedre.

    Borgerrådgiveren kan hjælpe dig med en lang række opgaver, herunder at:

    • finde rundt i organisationen og skabe kontakt til en relevant medarbejder
    • forstå indholdet i afgørelser og breve fra kommunen
    • finde ud af dine muligheder for at klage over en afgørelse
    • hjælpe dig med at skrive klagen
    • hjælpe dig med at skabe en god dialog med kommunen.

    Herudover kan borgerrådgiveren vurdere og tage stilling til, om: 

    • kommunen har behandlet din sag rigtigt
    • medarbejdernes optræden og betjening har været passende i forhold til situationen
    • kommunen løser sine praktiske opgaver som loven beskriver det (på områderne inden for for eksempel ældrepleje, undervisning i skolerne, børnepasning i institutionerne osv.)
    • kommunen diskriminerer
    • kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres.

    Borgerrådgiveren kan ikke hjælpe dig med, at

    • få ændret en afgørelse, som kommunen har truffet
    • klage over sager, som andre klageinstanser tager sig af
    • klage over sager, der er sendt til Ombudsmanden, de kommunale tilsynsmyndigheder eller domstolene
    • klager over politiske beslutninger, for eksempel serviceniveau
    • genoptage forældede sager, der er afsluttet for mere end to år siden


     Borgerrådgiveren kan heller ikke gå ind i sager om medarbejderes ansættelsesforhold i kommunen.

    Links

    Kontakt

    Borgerrådgiver

    Frederiksberg Rådhus
    Smallegade 1, stuen, værelse 15
    2000 Frederiksberg

    Telefontid

    Mandag - torsdag klokken 10 - 15
    Fredag klokken 10 - 13
    Hvis jeg ikke kan besvare dit opkald, læg en besked og jeg vil vende tilbage hurtigst mulig

    Personlig henvendelse

    Efter nærmere aftale.

    Telefon: 3821 2020

    Mobil: 2898 2020

    For borgere: Send sikker digital post til borgerrådgiveren

    For virksomheder: Send sikker digital post til borgerrådgiveren