Høringssvar
Læs alle høringssvar til Anlæg af byrum på Frederiksberg Bakke
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 58
Undren over prioritering af dæmpning af trafik. Roskildevej er en hovedfærdselsåre, som fortsætter i Vesterbrogade mod byen. Der tænkes mest på privatbiler, men her kører udrykningskøretøjer, offentlige transportmidler som bus 7A og servicebus 72 og anden transport. Også lukningen af vejen under udførelsen af projektet i mange måneder er prohibitiv, da den medfører omkørsel ad i forvejen meget trafikerede veje.
Brostensbelægning frarådes kraftigt. Prøv at køre i bus eller på cykel over Skt.Thomas Plads. Rystelserne er ret kraftige for mennesker og materiel.
Udgiftsstørrelsen på 9 millioner- eller mere- er voldsom. En del går til noget kosmetisk, at skære 30 cm af bakken.
Indsendt af Jørgen Ørntoft
Adresse Pile Alle 5F 1th
Postnummer: 2000
By Pile Alle 5F 1th
Land Danmark
Dato lør, 15/01/2022
Svarnummer * 57
Det er unødvendigt at bruge de mange penge på dette projekt. Jeg færdes ofte på pladsen foran slottet, på cykel, i bil og til fods.
Der færdes mange foran slottet men oftest stille og roligt.
Jeg ser ingen problemer og iøvrigt et nydeligt sted.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 56
Projektet er ikke
Praktisk
Æstetisk
Økonomisk
Det ser ud som om, at dem der har udtænkt projektet slet ikke færdes på område hverken som fodgænger, bilist eller cyklist.
De fleste fodgængere, som skal på den anden side, fra/til Søndermarken, gå over ved Frederiksberg Have indgang, og ikke ved slotindgang.
Roskildevej er ret trafikeret men aldrig har jeg oplevet det som et problem, at komme på den anden side. Også med meget trafik, er trafik altid glidende og det er sjældent at der bliver dannet “propper”, som sikkert vil ske med denne løsning. Med lukning og omlægning af stykket vil andre veje, hvor der bor mennesker, får øget trafik, støj og bilos. Hvorfor?
De store fliser, som er blevet valgt som en del af belægning, udover at blive meget glatte og meget farlige for både fodgængere og cyklister, hører mere hjemme i en provins gågade eller, som i Ribe, på pladser der også bliver anvendt til koncerter eller store forsamlinger. Det er næppe tilfælde her på Frederiksberg Bakke. Det der er godt for Ribe, er ikke nødvendigvis godt her på Frederiksberg. Disse store fliser harmonerer slet ikke med belægning på slotplads, slotarkitektur eller resten af Frederiksberg.
Projektet vil koste mindst ni millioner, som nok vil stige pga forsinkelse. Det er mange penge for et projekt hvor et par bump nok vil tjene formålet. Det vil dog se godt ud på Google Maps og på drone billeder.
Er det derfor projektet er blevet udtænkt?
Skrot det.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 55
Dette er en prøve,jeg har forsøgt at sende mit svar mange gange. Der svares formatfejl i postnummerfelt!
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 54
Det er et total unødigt projekt, som virker født i officerkantinen på Slottet. Det er en rigtig dårlig ide at begrænse trafikken på lige netop dette sted. Alle trafikplanlæggere vil bekræfte, at trafikken har det ligesom vand. Hvis man sætter prop i et sted vil trafikken blot udbredes til nærliggende områder, som er områder med rigtig megen beboelse i modsætning til Valbybakke. At man arrogant vil lukke helt for trafikken i en tidsubegrænset anlægsperiode for at gennemføre et unødvendig projekt til ingen gavn for borgerne på Frederiksberg kan I ikke være bekendt. Håber inderligt, at det nye flertal vil stoppe projektet.
Indsendt af Jette Gotsche, Cyklistforbundet på Frederiksberg
Adresse Vagtelvej15
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato fre, 14/01/2022
Svarnummer * 53
Cyklistforbundets kommentarer til Anlæg af byrum på Frederiksberg Bakke
Cyklistforbundet har følgende kommentarer til projektet, som har til formål at etablere byrum på Frederiksberg Bakke og skabe bedre sammenhæng mellem de to parkområder og samtidig forbedre trafiksikkerheden for fodgængere ved passagen over Roskildevej mellem parkområderne.
Der er to bekymringspunkter i forhold til projektet: Tydelig adskillelse mellem forgængere/fortov og cyklister/cykelsti samt fremkommeligheden og komfort for cyklister i krydsningsfeltet ud for slottet.
Adskillelse mellem fortov og cykelsti. Det ser ud til, at der er taget højde for dette i form af såvel niveau- som farveforskel på fliserne på de to områder. Fliserne har forskellige længde på hhv. fortov og cykelsti og overfladebehandlingen er forskellig, således at fliserne på cykelstien er ru og dermed ikke glatte i regnvejr mm. Det er vores indtryk, at der er taget gode tiltag til at adskille de to områder og gøre underlaget sikkert for cyklister.
Cyklisters fremkommelighed i det område, hvor fodgængerne skal passere Roskildevej. Passagen er fokuseret ved den nye cirkelplads, hvilket betyder at der på tidspunkter med mange besøgende i de to parker – typisk i weekenden – må forventes at være en lind strøm af fodgængere der skal passere. Cyklistforbundet kan derfor være bekymret for de konflikter, der kan opstå mellem cyklister, som jo har forkørselsret på strækningen, og krydsende fodgængere. Problemet er formodentlig størst for cyklister, der kommer i retning fra Zoo, der er i fart, mens cyklister, der kommer op ad bakken, ikke har væsentlig fart på. I hverdagens myldretidstrafik ser vi ikke nogen væsentlige risiko for konflikt.
Såfremt sænkningen af vejbanen betyder, at der også skæres lidt af højden på bakken, vil dette blive modtaget positivt.
Cyklistforbundet kunne ønske en mere gennemgribende ændring af Frederiksberg Bakke, hvor bakken flades ud, evt. ved en tunnelløsning, så bilerne fjernes fra nuværende terræn, men den bløde trafik forbliver i nuværende terræn. Et sådant scenarie vil i endnu højere grad bidrage til en markant arkitektonisk og oplevelsesmæssigt løft af stedet.
Anlæg af byrum på frederiksberg bakke
Med venlig hilsen
Jette Gotsche, på bestyrelsens ens vegne
Cyklistforbundet på Frederiksberg
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 52
Kære Frederiksberg Kommune
Jeg er positiv overfor, at I med projektet gerne vil binde Søndermarken og Frederiksberg Have bedre sammen. Jeg bor tæt ved Søndermarken og bruger begge parker ofte. Når jeg krydser Roskildevej på toppen af bakken er det ofte for at fortsætte fra Søndermarken videre gennem én af de tre låger ind til Frederiksberg Have. Jeg vil mene, at de fleste fodgængere krydser de samme steder for at komme til og fra de to parker. Derfor undrer det mig, at projektforslaget prioriterer forbindelsen over Roskildevej ved indgangen til Slottet frem for adgangen til og fra de to parker, herunder særligt de tre låger ind til Frederiksberg Have? Hvis forbindelsen mellem parkerne skal bindes bedre sammen bør udgangspunktet være adgangsstierne til og fra for fodgængerne. I bør derfor ikke forlænge det eksisterende hegn ved Søndermarken, men i stedet sikre overgangsmuligheder ved alle tre låger ind til Frederiksberg Have.
Jeg er også cyklist på Frederiksberg og cykler dagligt på Roskildevej (Frederiksberg Bakke) med mine børn til og fra skole. Vi er meget glade for, at I har anlagt en cykelsti på strækningen ned mod Pile Allé. Jeg er dog noget forbeholden for jeres valg af belægning på cykelstien i projektforslaget. Jeg frygter at granitfliserne med tiden vil blive ujævne og glatte at cykle på. I bør kigge på Vester Voldgade i København hvor belægningen er meget lig den, der er angivet i projektforslaget. På Vester Voldgade ligger fliserne på cykelstien i dag meget ujævnt og gør det farligt at cykle - især for vores små cyklister, der endnu ikke er så øvede trafikanter. Endvidere er Roskildevej en del af Supercykelsti-nettet. Derfor undrer det mig, at I med projektforslaget vil gøre forholdene dårligere for cyklister her.Jeg mangler også overvejelser omkring belysning i projektforslaget. Der findes i dag ingen belysning på Søndermarksiden og området fremstår derfor meget mørkt.
Jeg glæder mig til at følge projektet fremadrettet og håber, at I fortsat vil involvere os, der bruger området.
Indsendt af Foreningen for Bygnings-og Landskabskultur på Frederiksberg
Adresse Pile Alle 43 st.th.
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato tor, 13/01/2022
Svarnummer * 51
Kommentarer til høringsnotatet om Frederiksberg Bakke – anlæg af nyt byrum
Foreningen for Bygnings-og Landskabskultur på Frederiksberg (FBLF) har med stor interesse læst høringsnotatet. FBLF vurderer, at formålet med at etablere en bedre forbindelse mellem Søndermarken og Frederiksberg Have er en god ide.
FBLF undrer sig over valget af en cirkel som et forbindelsesled, idet den foreslåede cirkel foran slottet hverken har relationer til Søndermarken eller slottet.
FBLF vil anbefale, at udformningen af det nye byrum tager udgangspunkt i græsplænens cirkulære form lige over for slottet, hvor de fem stier har deres begyndelse. Dette eksisterende cirkelslag er en vigtig del af oplevelsen af parken, når man krydser Roskildevej.
Pladsen foran slottet i Søndermarken, som afgrænses af græsplænens inderste cirkelslag, bør indgå som en aktiv del af den nye pladsdannelse, som forbinder park og slotshave. Cirkelslaget kan gøres mindre og med rette linjer evt. ”ramme” yderkanten af indgangsportalen til Frederiksberg Slot. Hvis cirkelslaget mindskes begynder stierne tættere ved slottet.
FBLF anerkender, at det er vigtigt, at de to gamle gaslamper indgår i det nye byrum.
Umiddelbart er FBLF skeptisk over for brugen af sleben granit på cykelstierne. Erfaringerne fra cykelstierne i det for nyligt gennemførte Vester Voldgade-projekt ved Københavns Rådhus taler imod anvendelsen, også selvom det fremgår, at granitten vil blive med en ‘ru og mere skridsikker’ overflade.
Endvidere anbefaler FBLF, at der kommer en kantsten mellem henholdsvis fortov, cykelsti og vej. Så vil alle, der færdes her, være opmærksom på hvilke betingelser, der gælder det pågældende sted. Netop for at undgå at f.eks. en aggressiv cyklist, kører en fodgænger ned for at undgå et sammenstød med en bil.
Med venlig hilsen
FBLF v/
Ditte Thye
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 50
Se vedhæftede høringssvar
Frederksberg bakke projekt 100122
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 49
Det er altid godt med nye initiativer. Helt overordnet mener jeg dog ikke, at dette er et presserende projekt for FRB. Kommune. Som man kan læse af referatet fra kommunalbestyrelsensmøde i januar 2021 er der afsat 9 mio kr. til dette projekt - nu er det jo ikke blevet udført i 2021 som intentionen var (heldigvis), så dette beløb er nok steget sammen med alle andre priser på anlæg etc. Så 10-11 mio kr er nok mere realistisk ved udførelse i 2022. Jeg mener, at der i den grad er behov for at kanalisere anlægsmidler til etablering af fx udearealer og shared space løsninger (i samarbejde med Frb. Forsyning og klimamidler) ved skoler med små udearealer og i det hele taget til skoleområdet, så skoler og udeområder kan komme op på en tålelig standard. Det er desværre ikke nok, at der er afsat flere penge i budgettet frem mod 2025 - der skal mange flere penge til at rette op på årtiers fravalg af skolerne på Frederiksberg. Så flere bække små - de 10-11 mio. kr fra dette projekt ville let kunne bruges andet steds, hvor der er langt mere presserende behov.
Indsendt af Stefanie Høy Brink, Københavns Museum
Adresse Stormgade 20
Postnummer: 1555
By København V
Land Danmark
Dato tir, 11/01/2022
Svarnummer * 48
Se venligst vedhæftede høringssvar.
Høringssvar fra Kbh Museum ang. høring om anlæg af byrum på Frederiksberg Bakke:
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 47
I forbindelse med projektet er det vigtigt, at det er let at se forskel på de forskellige færdselsarealer, der er beregnet for f.eks. biler, cykler og gående. Tydeligheden kan opnås ved en vis forskel i niveau og belægningsfarve.
Cykelstiens belægning bør være asfalt, idet fliser og lignende ofte ikke er behagelige at køre på.
Hvis anden belægning end asfalt vælges, er det vigtigt, at den er tilnærmelsesvis lige så jævn som asfalt, men ikke let bliver glat.
Indsendt af Anders Kaare
Adresse Seedorffs Vænge 30
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato tir, 11/01/2022
Svarnummer * 46
Det nuværende forslag er ikke egnet til at fredeliggøre Frederiksberg Bakke og overgangen til Søndermarken.
Følgende principper bør prioriteres:
1) Der skal graves ned, så der er uhindret adgang fra Frederiksberg Bakke (Slottet) til Søndermarken. Det er det eneste rigtige for at sikre, at børnefamilierne kan færdes trygt på tværs af Roskildevej.
2) Anlægsarbejdet med en tunnel må ikke hindre, at børnefamilierne kan komme i Zoo. Endvidere må anlægsarbejdet ikke hindre, at Roskildevej blokeres som hovedfærdselsåre ind og ud af hovedstaden. Det vil ødelægge trafikken på resten af Frederiksberg. Der skal til stadighed være adgang til Slottet og Slotskirken. Forslaget går derfor på, at det ene spor (trukket ind i Søndermarken) færdiggøres først, medens det andet spor i mellemtiden betjener Zoo. Der vil i hele anlægsperioden være ét spor ledigt. Trafikken kan reguleres med et midlertidigt lyssignal, som om morgenen kan indstilles med ekstra lang tid ind mod byen og om eftermiddagen langt lys ud af byen. Efter færdiggørelsen af det ene tunnelrør fortsættes med det andet.
3) Der kan suppleres med en underjordisk Zoo-parkering under Roskildevej, det vil være billigst at anlægge den samtidig med tunnelnedgravningen. Der bliver også plads til en mindre overjordisk parkering og til 'kiss and ride' uden for Zoo's hovedindgang.
Med venlig hilsen
Anders Kaare
Seedorffs Vænge 30,3., tv. 2000 F.
Cut & Cover.jpg
Høring Frederiksberg Bakke.pdf
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 44
Jeg mener ikke det er et godt projekt.
Afgravning af toppen af bakken sænker ikke terrænhøjden ved Slottet. Hvordan bliver dette udlignet.
Trafikken på de omkringliggende veje vil stige markant.
Tænk bare på hvor meget kaos der var da Peter Bangsvej var spærret igennem lang tid.
I stedet burde der laves to fodgænger tunneller under vejen , en fra hver side af slottet, der på Søndermark siden samles i en grube hvorfra stierne stråler ud i flere retninger.
Hvis det er økonomisk muligt kan der laves en elevator på hver side, af hensyn til barnevogne og handikappede.
Jerngitteret ved slottet kan lukkes , så man tvinges til at benytte tunnelen.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 43
En meget billigere og mere sikker måde at få sænket bilernes hastighed på vil være at få etablereret et eller to vejbump af asfalt på strækningen.
Samtidig med indførelse af 40 km hastighedsbegrænsning
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 42
Frederiksberg har mange gode strategier og politikker. Frederiksberg har mange gode planer. Som borger bliver man glad og tryg når man læser om alle de gode intentioner. Det eneste der er i vejen er at de ikke følges. Det gælder stort og småt og det er ikke tilfredsstillende for en kommune, der kalder sig selv ”veldrevet”. Det gælder også i denne sag.
Ifølge den gældende Trafik- og mobilitetsplan er Vesterbrogade-Roskildevej en såkaldt ”overordnet trafikvej”. På en overordnet trafikvej er den tunge trafik, busser og almindelig biltrafik prioriteret med en kørebane på 2 gange 3,25 m og cykelsti på 2,2 m. Gående og parkering er den sekundære prioritet.
På side 18 er vist prioriteringer og andre karakteristika ved en "overordnet trafikvej".
Cykelstien er smallere end i det der beskrives for en ”overordnet trafikvej” – her er ellers plads nok!
Projektet bærer præg af, at det skal være flot og ikke af, at det skal være brugervenligt.
Sammenhængen mellem de to parker ønskes prioriteret. Overgangen for gående og motionister fra den ene park til den anden sker i dag ved lågen ind til Frederiksberg Have og ikke ved slottet, hvor almindelige mennesker ikke har adgang. Der vil derfor fortsat være krydsende trafik af gående eller motionister. Hegnet ved Søndermarken skal ganske vist forlænges for at nudge de gående til at gå en omvej! Det vil da føles som chikane! I stedet vil et længere hegn opfordre til, at man kravler under eller over hegnet!
Belægningen skal være brosten på kørebanen for at sænke farten. Det larmer og ryster imidlertid helt forfærdeligt. Det er en helt uforståelig støjforurening på et sted hvor der angiveligt tænkes i harmoni og ro! Det er på toppen af bakken, så lyden kan forplante sig uhindret. Begræns dog hastigheden på anden vis. Der står, at brostenene allerede ligger der, men er dækket af asfalt. Hvorfor mon de er dækket af asfalt? Formentlig på grund af larmen og rystelserne både i slot og i biler.
På cykelsti og fortov skal der være granitfliser. Granitfliser er imidlertid ikke særligt velegnede, da de er glatte i vådt og sneglat føre. Hvis de er behandlet så de ikke er glatte i vådt føre, går hele formålet med dem væk, så er de bare grå og grimme. Desuden kan fliser forskydes, så der kommer kanter, der også er farlige. Jeg kan læse, at på cykelstien skal granitfliserne overfladebehandles for at styrke trafiksikkerheden for cyklisterne, men ikke på fortovet for de gående! Trafiksikkerhed for gående er åbenbart ikke et tema. Granitfliser på cykelstien er heller ikke godt selv om de er overfladebehandlede, da de kan forskydes – især når vejen skråner som her – og kan betyde ulykker. Endelig er cykelstien for smal hvilket heller ikke øger trafiksikkerheden.
I prospektet står:
Formålet med projektet er at etablere et sammenhængende byrum, der design- og oplevelsesmæssigt kobler Søndermarken, Frederiksberg Have og Frederiksberg Slot sammen, at forbedre trafiksikkerheden, reducere hastigheden og give bedre forhold for fodgængerne.
Sammenhængende byrum? Ja, men ikke brugervenligt og voldsomt støjende.
Forbedre trafiksikkerheden? Næppe, hastigheden kan reduceres på anden vis. En lysreguleret overgang ved porten til Frederiksberg Have ville være langt mere trafiksikkert for de gående og langt billigere. For de gående og cyklisterne øger belægningen ikke trafiksikkerheden, tværtimod. Cykelstien er endvidere for smal.
Bedre forhold for fodgængerne? Nej. Belægningen med granit er uhensigtsmæssig og farlig og den planlagte nudging til at gå en omvej vil opleves som chikane.
Da projektet i sin tid blev besluttet blev det samtidig besluttet at Roskildevej skulle lukkes for trafik i visse perioder om sommeren. Dette må også siges at være i direkte modstrid med kategorien ”overordnet trafikvej”. Hvor skal den tunge trafik og busserne så hen? Det er ganske vist ikke en del af høringen, men var en del af beslutningen i 2021.
Projektet bærer i den grad præg af at være et prestigeprojekt, som skal se godt ud. Det opfylder ikke sit eget formål og er i modstrid med det gældende plangrundlag og må derfor være opstået som en ide med en anden dagsorden.
Hvorfor holder kommunen sig ikke til plangrundlaget i stedet for at producere alle mulige udspil? Udspil som burde være afvist allerede i idefasen eller tilpasset til gældende plangrundlag.
Indsendt af Gunnar Biering
Adresse Mariendalsvej 89
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato fre, 07/01/2022
Svarnummer * 41
Hvorfor ikke kombinere det fremlagte projekt med ønskerne om en tunnel: Man kunne grave en tunnel til den gennemkørende biltrafik i en halvcirkel foran slottet, og beholde den nuværende vej foran slottet til dels trafik ind til slottet, dels til cykler og fodgængere. Vejen foran slottet skulle sluttes til den gennemgående vej ved to vej-T'er med trafiklys, hvor halvcirkeltunnelen begyndte. Herved vile man opnå en langt bedre forbindelse mellem slottet og Søndermarken.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 40
Et formålsløst projekt.
Roskildevej er et must, så længe der er biler til. Lad bilerne forblive på denne vej fremfor at tvinge bilister til at køre på veje med mange flere boliger, hvis der laves for mange forhindringer på Frederiksberg bakke.
Tænk at foreslå et underlag, der er farligt for såvel cyklister som fodgængere? Sker der ikke færdselsuheld nok ..se bare på uheld i krydset Roskildvej / Pileallé. Kunne dette kryds forbedres?
En tunnel er en optimal løsning.
Måske kunne man forestille sig dette gravearbejde, når man alligevel skal lave Metro i området?
Men indtil da, så brug de billige og enkle løsninger:
1)
Lad det grønne lys ved ZOO være grønt lidt længere til glæde for alle aldersgrupper. Det stresser, at man ikke kan nå at komme helt vejen ved grønt lys. Dette er et gratis råd.
2)
Lav en bredere fodgængerovergang ved at forlænge de hvide striber ved lys-overgangen ( det er også Corona venligt )
3)
Lav evt. et ekstra lyskryds ved overgangen fra Søndermarken til den højre indgang til Frederiksberg have. Det er her folk alligevel krydser Frederiksberg bakke.
Har aldrig set Frederiksberg Slot, som andet end en gul bygning, som militæret bruger. Mere slot af navn end af gavn.
Jeg har ikke tænkt på, at det skulle være trylleri at kunne se lidt mere af soklen på den gule bygning.
Dette er for mig ganske uforståeligt og misbrug af skattekroner.
Det beskrevne projekt til mindst 9. millioner kr. - sikkert mere - bør skrinlægges!
Indsendt af Jeanette Benard
Adresse Frederiksberg alle 96 4 th
Postnummer: 1820
By Frederiksberg alle 96 4 th
Land Danmark
Dato søn, 19/12/2021
Svarnummer * 39
Mit forslag til at forbedre sammenhængen imellem de to haver er en bro, som udføres i samme stil som zoo tårnet.
Indsendt af Kirsten Kamper
Adresse Mynstersvej 12
Postnummer: 1827
By Frederiksberg C
Land Danmark
Dato søn, 19/12/2021
Svarnummer * 38
Såfremt formålet er at etablere et smukt byrum på toppen af Frederiksberg Bakke, er der kun én mulighed, nemlig at etablere en biltunnel. Foreligger der overslag over prisen på denne løsning?
En fodgængertunnel vil ikke løse den æstetiske side af sagen.
Hvis der ikke er økonomi til tunnel-løsningen, bør projektet skrinlægges indtil videre.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 37
Roskildevej er en vigtig vej for trafikken og kan på ingen måde ændres til gene for cykler, biler og ikke mindst bus 7A som er indgangsvinklen til Metro.
Den bedste løsning er en tunnel mellem de 2 parker.
Den næstbedste løsning er at lukke af ( buske, hegn, mur o.l. ) på den side af Roskildevejen som vender mod Søndermarken , så gående, løbere m.m. IKKE kan krydse Roskildevejen ved slottet til stor fare for sig selv og andre, men i stedet gøre forgængerovergangen foran ZOO-have dobbelt så bred, så denne bliver den eneste og sikreste mulighed for at krydse vejen.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 36
Tunnel: En rigtig god ide at binde de to haver sammen og fremhæve slottet mere. Men i stedet for at gøre det på den måde, som her er lagt op til, foreslår jeg, at kommunen venter, til der er råd til at grave en tunnel i bakken til bil- og bustrafikken.
Granit: Derudover har cyklister meget dårlige erfaringer med den glatte granit som underlag, særligt når belægningen er våd eller i frostvejr. På samme måde vil granit være glat at få på og til fare for dårligt gående. Jeg fpreslår, at man vælger en ru sten til belægning foran slottet.
Ellers tak for et godt initiativ.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 35
Jeg synes, det er en glimrende ide at binde de to haver sammen. En stort gevinst til en grøn kommune, der samtidig forbedrer sikkerheden for gående og kørende ved reduceret kørselshastighed og (vist nok) mindre co2 udslip. En tunnel er vel kun et alternativ til en fodgængerovergang, og mange vil alligevel krydse vejen, som de gør i dag.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 34
Det fremgår af projektbeskrivelsen, at man agter at lægge store granitfliser på cykelstien - også på den del af tracéet, som stiger/falder mod øst. Dette forslag til belægning synes fra et teknisk synspunkt umanerligt dårligt, og de projekterende arkitekter kan næppe have besigtiget f.eks. den lignende belægning på cykelstien i Vester Voldgade i indre by. Her kan flisernes overflade ofte være rædsom at lave opbremsninger på i våd- og glatføre, og fliserne har efter relativt kort tid forskudt sig, således at der er opstået hævninger i kørselsretningen som forhjul kan komme op og ’ride’ på med nedsat manøvreevne til følge. At dette er sidstnævnte er en generel ulempe fremgår også af det idekatalog for cykeltrafik, som samarbejdsorganisationen Cykelambassaden har udarbejdet. Her anføres: "Der er en tendens til, at fliser med en stor overflade med tiden vipper og dermed bliver ujævne." Samme katalog konkluderer: "Fliser, brosten og lignende bør ikke anvendes på cykelstier og kun i meget begrænset omfang"
For at opsummere: Granitfliser er en suboptimal belægningsløsning for cykelstier på jævnt terræn, og det er en endnu dårligere løsning på faldende/stigende terræn, så hvilket erfaringsgrundlag har man for, at den påtænkte belægning er en trafiksikker løsning, hvor der er stigningsprocenter på Roskildevejs cykelsti, og at man ikke som cyklist glider på underlaget?
Indsendt af jesper ovesen
Adresse maglekildevej 7 st tv
Postnummer: 1853
By frederiksberg
Land Danmark
Dato fre, 17/12/2021
Svarnummer * 33
Projektet er én stor misforståelse.
Forbindelse mellem Frb Have og Søndermarken kan etableres med en tunnel, det kunne Zoologisk Have, så kan kommunen også, og billigere. Derved er fodgængerne sikret. Lav tunnelen indbydende, ikke bare teknisk forvaltnings løsning.
Trafikomlægningen vil skabe en kæmpe prop i en vigtig indfaldsvej. Og der skal ikke være granitfliser på cykelstien, bare ganske almindelig asfalt. Brosten - det være sig granit eller andet - er ALTID dårlig at køre på. Jeg stoler heller ikke på at man kan behandle dem så de ikke bliver glatte i regnvejr.
Skal vi vædde på at projektet kan holdes på ni millioner kroner? Nå! ikke noget væddemål. Ingen vil sætte deres penge på at projektet kunne gennemføres for den pris, vel.
Frb Slot er nu kaserne for uddannelse af officerer. Slottet har ikke - og har aldrig haft - slotskarakter, hvor er tårnene og spirene og en udsmykning der hæver sig over patriciervillaer? Der er derfor ikke grund til at gøre Frb Slot til centrum for en større vejomlægning mm., anlæg af en særlig plads, stiføring osv. Man kan altid nyde at spadsere i Haven eller Søndermarken, men hvem vil stille sig op på pladsen foran Slottet? Hvad skulle man dog dér? Ikke noget at opleve.
__________________
MEN der findes et helt andet projekt samme sted. Et projekt der kan få os til at være stolte over at bo på Frederiksberg. Et projekt der også kan lokke besøgende fra fremmede lande her til.
Den japanske arkitekt Hiroshi Sambuichi har tidligere stået for en enestående udstilling i Cisternerne. Man bevægede rundt på gangbroer hævet over vandet, med lyd, syn, prismer i lysslugter fra oververdenen, akustik, fornemmelsen af at vandre hemmeligt under jorden, svævende over vandet, alt sammen i en genial udnyttelse af et lidt glemt sted.
Sambuichi har fået en ny idé om at konstruere en glasoverbygning over Cisternerne, som han blev inspireret af dengang. Se detaljerne i lokalavisen Frederiksbergliv: https://frederiksbergliv.dk/artikel/søndermarken-under-forandring-se-de…
Brug pengene her, og spild dem ikke på det håbløse projekt med en ligegyldig plads foran det gamle Frederiksberg Slot og en trælsom trafikomlægning.
Brug pengene så vi hver dag kan glæde os over at opleve et internationalt, levende kunstværk lige midt i vores by!
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 32
Alt andet end en nedgravet tunnel vil blive fortrudt.
Den kan være simpel og kun med 2 spor.
Se lille skitse.
Indsendt af Jesper Vibald Kirknæs
Adresse La Coursvej 14
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato ons, 15/12/2021
Svarnummer * 31
Projektet fremlagt af kommunen for afhjælpning af trafikproblemer på toppen af Frederiksberg Bakke er en glimrende løsning. Samtidigt vil byrummet fremhæve den fine indgang til Frederiksberg Slot.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 30
Dette projekt er helt og aldeles overflødigt, og bør skrinlægges.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 29
Må Frederiksberg kommune vælge den helt og Alene rigtige løsning på Frederiksberg Bakke, nemlig:
EN TUNNEL UNDER BAKKEN
Vi er mange som bor og har brug for at komme den vej til job og indkøb og meget andet. Det vil give flere problemer som borger i Frb. Kom.
Indsendt af Peter Frahm
Adresse Carit Etlars Vej 13,4.th
Postnummer: 1814
By Frederiksberg C
Land Danmark
Dato ons, 15/12/2021
Svarnummer * 28
Jeg synes det er en dårlig ide. Vil man knytte haverne sammen skulle man grave en tunnel til trafikken gennem Frederiksberg Bakke
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 27
Synes projektet er rigtig godt og smukt.
Indsendt af Ulla Nielsen
Adresse H. Schneekloths Vej 27, 3.
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato ons, 15/12/2021
Svarnummer * 26
Dette projekt skaber flere problemer end det løser. Det bliver vanskeligere at passere i bil og på cykel og trafikken vil derfor søge andre veje. Der bor ikke mange i dette område, hvorimod de veje trafikken vil søge er tæt beboede. Brosten er nærmest umulige at køre på som cyklist. Er der virkelig behov for at binde de to parker sammen på denne måde? Efter min mening er der ikke. Det er helt enkelt at krydse gaden og komme fra den ene til den anden. Det er spild af kommunale midler med dette projekt.
Indsendt af Birte Kvist og Birger beck , Beck
Adresse Søndre Fasanvej 87E. 2.3.
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato tir, 14/12/2021
Svarnummer * 25
Vi vil ønske at Frederiksberg kommune vælger den helt rigtige løsning på Frederiksberg Bakke, nemlig:
EN TUNNEL UNDER BAKKEN
Så haverne kan blomstre og supplere hinanden uden larmede trafik, og trafikken kan foregå glidende i tunnelen.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 24
Byrummet vil forringe den trafikale sikkerhed og vil forøge trafikken i beboede områder. For det første er det meget farligt at køre på cykel på glatte brosten og for det andet skal biler kunne finde andre veje mens byggeriet står på, hvilket vil medføre øget trafik i beboede områder med børnefamilier. Derudover vil det nye byrum ikke forhindre vanvidsbilister. De vil kunne suse lige igennem. Hvis man virkelig er interesseret i at øge trafiksikkerheden skal man 1) lade det eksisterende fodgængerlys lyse grønt længere, så alle kan nå at komme over vejen og 2) lave bump på vejstrækningen, så bilerne ikke kan køre hurtigt. Jeg synes, det er irrationelt at ødelægge en god vej ud og ind af byen, hvor der ikke bor familier, med nogle brosten, som gør det hele mere farligt og usikkert. Spild af penge.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 23
Projektets formål - at integrere de to områder - opnås ikke ved det foreslåede projekt, da vejen stadig skiller. En tunnel vil løse opgaven. Det er dog tvivlsomt, at udgiften står i rimelig relation til den øgede rekreative værdi og udnyttelse heraf.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 22
Det er en fuldstændig uholdbar løsning for en af Københavns og Frederiksbergs vigtigste trafikårer.
Ideen om en reel sammenhæng forløses heller ikke når trafikken hobes op, som følge af lavere fartgrænse, larmende brosten og trafikos. Anlæg en tunnel eller drop ideen.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 21
Der er meget relevant at forøge sikkerheden omkring krydsning af Roskildevej, herunder at nedsætte hastigheden for trafikken på vejen, OG det kan gøres til en meget, meget lavere pris end dette forslag!
Indsendt af Anja Hoffmann
Adresse Bakkegårds Alle 9, 2. th
Postnummer: 1804
By Frederiksberg c
Land Danmark
Dato fre, 10/12/2021
Svarnummer * 20
Det er positivt at der er afsat penge på budgettet til at gøre forbindelsen mellem de 2 parker, Frederiksberg Have og Søndermarken bedre sammen for brugerne af parkerne.
Med forslaget dannes en plads foran slotsindgangen, der set ovenfra giver god mening, men mindre mening rent praktisk.
Ses der på fodgængere og løbende i de 2 parker, er færdsel mellem parkerne ikke foran indgangen til slottet på Roskildevej, men derimod øst og vest for slottes gårdsplads. Slottets gård er ikke forbundet med parkerne og dermed en “blindgyde” på gåturen.
For mig at se, er det en fejl at investere på en pladsdannelse, der ikke er “gangbar”. Lad hellere pengene til brosten placere sig hvor fodgængerne har brug for dem, nemlig ved stiforbindelserne øst og vest for slottet.
Den bedste løsning ville dog være at Roskildevej blev lagt ned i tunnel på strækningen mellem parkerne, så støjen også forsvandt fra “den grønne tur”.
Venlig hilsen
Anja Hoffmann
Indsendt af Kirsten Grønlund Andersen
Adresse Brøndsteds Allé 6
Postnummer: 1803
By Frederiksberg C
Land Danmark
Dato fre, 10/12/2021
Svarnummer * 19
Jeg har svært ved at se den værdi det vil tilføre området hvis trafikken ikke fjernes - graves ned. Der er allerede en lysreguleret fodgængerovergang ved Zoo, så det er allerede sikkert at krydse vejen. Det virker ikke som om parkering ifht Zoo er tænkt ind, hvilken effekt vil projektet have på de veje der ligger op til. Fra Roskildevej mod byen er der allerede nu kø i myldretiderne. Og hvad med indkørslen til slottet - påvirkning af den? Og som nævnt andetsteds - påvirkning fra byggeriet på slottets bygninger. Måske et projekt, der kan tåle at vente - behovet er ikke akut.
Indsendt af Kim Breyen
Adresse Porcelænshaven 5A 2 tv
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato fre, 10/12/2021
Svarnummer * 18
Jeg bor i Porcelænshaven og er en stor bruger af både Frederiksberg Have og Søndermarken.
Der er absolut ingen problemer med at passere Roskildevej på toppen af bakken enten i fodgænger feltet eller bare krydse over når bilerne er stoppet ved blinklysene.
Alt der reducerer bilernes gennemkørsel vil flytte trafik fra Roskildevej- Vesterbrogade til Peter Banks Vej- Smallegade - Gl Kongevej.
Der bor markant flere Frederiksberg borgere på sidstnævnte rute end på Roskildevej - Vesterbrogade.
Selv om jeg er en borgelig stemme er der ingen tvivl om, at jeg mener at det er forkert at bruge penge på en ændring, der vil genere mange Frederiksberg borgere og glæde få.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 17
Det er et flot projekt, som vil binde de to store parker sammen - for gående.
Jeg savner en undersøgelse af de afledede virkninger på biltrafikken på de øvrige udfaldsveje fra København gennem Frederiksberg.
De store veje Borups Alle, Godthåbsvej og Peter Bangsvej er allerede i dag pressede, især i myldretiden.
De kan næppe klare bilerne fra Roskildevej oveni.
Det vil kræve road pricing eller betalingsring at nedsætte trafikmængden til noget acceptabelt.
En biltunnel under bakken kan være en løsningsmodel.
Endelig er der belægningen for cykler, som virker problematisk, og nærmest farlig i regn og frost.
Disse forhold må afklares grundigt fær der tages stilling til gennemførsel af projektet.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 16
En tunnel til enten biler eller gående vil være den bedste løsning. Brosten har aldrig gjort noget godt for hverken biler, cykler, gående eller øre! Tak for ordet!
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 15
Jeg syntes det er et flot projekt, og det har længe været efterspurgt at få de to haver bundet bedre sammen. Super!
Jeg syntes dog at I skulle overveje at supplere det foreliggende projekt med en tunnel under Roskildevej for gående a-la den der findes i ZOO. Således kan hård og blød trafik skilles helt ad til glæde for alle og forbedring af den generelle trafiksikkerhed i kommunen.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 14
Fantastisk ide - giver et smukt og grønt miljø - ville naturligvis være optimalt, hvis man kunne placere vejen under jorden.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 13
Jeg synes det er en meget smuk ide og giver en helhedsoplevelse i ro og skønhed, natur kultur og en følelse af en slags ø midt i byen. Så jeg stemmer for.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 12
Biltrafikken vil stadig være meget stor og den foreslåede ide vil være irriterende både for bilister og for gående/brugere af pladsen. Det virker helt åbenlyst bedre at grave vejen under pladsen - se det som en investering i den mest ikoniske plads på Frederiksberg, hvor selv en høj pris betales tilbage over tid. En halv løsning, som den foreslåede, vil aldrig blive tilfredsstillende for nogen. Skel evt til Helsingørs Kulturværft som mange syntes var alt for dyrt - det synes ingen i dag.
Indsendt af Claus Westerberg, Scooterracks123 ApS
Adresse Johannes V Jensens Alle 28
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato ons, 08/12/2021
Andre oplysninger Bør også på Frederiksberg
Svarnummer * 11
For at det skal give mening skal vejen graves ned, yes det koster mere men så for man også muligheden at erobre det grønne miljø tilbage...gras, træer og sikkerhed med at man kan går fra FRB have til Søndermarken uden en bil i nærheden. Godt for mennesker, dyr og naturen.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 10
Det fremgår ikke af dokumenterne de afledte effekter af at ændre Roskildevej ved slottet. Hvilken betydning vil det have på de omkringliggende veje. Peter Bangs Vej som løbet parallelt med Roskildevej ind mod byen, er i forvejen hårdtpresset efter der kun er et indadgående spor på Roskildevej.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 9
Grav en tundel til biler så bliver der fler p-pladser på barken til zoo
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 8
Bliver så smukt, men min bekymring gå på P- pladser, til Zoo gæster er nabo og der er så at sige næsten ingen pladser. Så tag lige det problem med i projektet ,
Indsendt af Lars Steffensen
Adresse Grundtvigsvej 3
Postnummer: 1864
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato ons, 08/12/2021
Svarnummer * 7
Hvorfor er det ikke undersøgt hvilke konsekvenser det vil have for resten af byens trafikmønster når Roskildevej gøres til en stillevej?
Er det undersøgt hvor mange uheld der er i området med de nuværende krydsningsmuligheder?
Hvis alle fodgængere skal "nudges" til at krydse Roskildevej foran slottet, hvorfor så ikke bare lave en fodgængerovergang på stedet?
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 6
Pænt, men der skal være et fodgængerfelt også på den østlige side af slottet.
Den østlige krydsning er langt mere brugt end den vestlige krydsning ved zoologisk have.
Endnu bedre, gør hele toppen af bakken til et kæmpe langt fodgængerfelt, så parkerne bedre kan bindes sammen.
Indsendt af Ole Horskær Madsen
Adresse Askeskellet
Postnummer: 2000
By Frederiksberg
Land Danmark
Dato ons, 08/12/2021
Svarnummer * 5
Det borgerlige flertal har efter indstilling fra forvaltningen tidligere besluttet, at projektet ikke skulle i høring.
Er det efter valget, at holdningen er ændret, selvom den nye kommunalbestyrelse ikke er tiltrådt endnu?
I øvrigt mangler der flg. i høringsmaterialet, som ellers er lovet i Frederiksbergstrategien: "Vi forholder os i alle indsatser, planer og politikker til, hvordan vi understøtter FNs Verdensmål og en bæredygtig udvikling – miljømæssigt, økonomisk og socialt. Vi synliggør, hvordan lokalt bidrag kan gøre en forskel. "
Jeg håber, at det nye flertal vil tage strategien alvorligt og sørge for, at der udsendes en vurdering af projektet mht. miljø og bæredygtighed inden høringsfristen løber ud.
Ellers er Frederiksbergstrategien blot varm luft.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 4
Fint forslag, der givetvis vil afhjælpe nogle af de negative aspekter ved den nuværende løsning.
Jeg har dog en bekymring, om slottet bliver påvirket negativt af vibrationer fra tung trafik på brosten.
Baggrunden er desværre af ekstrem anekdotisk karakter: Jeg havde en overfladisk samtale for nogle år siden med en bagerjomfru i Christiansfeld, mens hun serverede de bestilte honningkager: en af hendes pointer var, at alle brostenene genskabt i forbindelse med at komme på Unescos liste over verdenskulturarve også havde nogle negative effekter: Hun fortalte, at vibrationerne fra tunge lastbiler på brostenene gav problemer for bygningerne på hovedgaden.
Det er ikke noget, jeg har undersøgt nærmere, men det er jo oplagt at erfaringsudveksle for en god ordens skyld.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 3
Som cyklist vil jeg være ked af at cykle på flere brosten, det er slet ikke sjovt. Solbjergvej er frygtelig at cykle på, så det vil være ærgerligt at have mere af samme slags. De foreslåede sten kan også blive frygteligt glatte i regn/frost/sne og modsat er de mindre sten på Solbjergvej bare generelt rædselsfulde at cykle på.
Det at ramme en overflade der er problematisk at cykle på bliver kun mere udtalt når man netop har kæmpet sig op ad bakken.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 2
Ideen er super god. Vejen bliver krydset i flæng pt. hvilket ikke er nemt grundet meget trafik. Så længe der stadig tages god hensyn til at cyklister kan passere og at billister fortsat kan komme igennem, blot i en lavere hastighed.
Indsendt af Anonym
Svarnummer * 1
Det kunne være virkelig dejligt med en metro station under Valby bakke. Der er både store udfordringer med p-pladser og buskapacitet for barnevogne i weekenderne når Zoo er godt besøgt.