Gå til hovedindhold

Høringssvar

Læs alle høringssvar til Lokalplanforslag 235 for Ny Søndervang

Indhold

    Indsendt af TEC - Technical Education Copenhagen

    Adresse Stæhr Johansens Vej 7
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato ons, 07/09/2022
    Svarnummer * 13

    Se venligst vedhæftede høringssvar fra TEC

    Høringssvar TEC Frederiksberg Kommune vedr.Ny Søndervang 0709 2022.pdf

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 12

    Det er virkelig uklart i lokalplanforslaget, hvad man ønsker at gøre med Emil Chr. Hansens Vej: Skal biltrafik være tilladt i begge retninger, kun i en retning (og i så fald hvilken?), eller slet ikke?

    Jeg er meget bekymret for, at man forbyder biltrafik på Emil Chr. Hansens Vej, da det vil ende med at blive et skummelt område, hvor folk ikke vil føle sig trygge om natten. Der er allerede problemer med illegal aktivitet i området mellem Dalgas Have og TEC, og hvis man yderligere fjerner biltrafik på Emil Chr. Hansens Vej vil det ende med, at et endnu større område vil blive henlagt mørkt og øde, hvor mange vil føle sig utrygge i de mørke timer. Erfaringer fra forstadskommuner, hvor man har lavet sti-systemer uden biltrafik er ikke gode i den henseende.

    Umiddelbart ser det ikke ud til, at lokalplanforslaget ønsker at lukke indkørslen til Dalgas Have via Stæhr Johansens Vej for biltrafik; men der har tidligere været projektforslag hvor denne indkørsel lukkes. Der er mange beboere i Dalgas Have og ansatte på CBS, som benytter denne indkørsel, så det vil ændre kørselsforholdene betydeligt i området, hvis denne indkørsel lukkes.

    Omvendt: Hvis indkørslen IKKE lukkes men Emil Chr. Hansens Vej lukkes for biltrafik ELLER bliver ensrettet, hvordan vil man så forhindre at parkeringspladsen til Dalgas Have bliver brugt som ny gennemkørselsvej?

    Yderligere er der lagt op til at lægge brosten på dele af området. Brosten øger trafikstøjen gevaldigt, så det er en meget dårlig støjmæssig løsning for de nærmeste huse i Dalgas Have.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 11


    Tryg og sikker skolevej for alle elever på Skolen på la Cours Vej.

    Høringssvar:
    fra Skolebestyrelsen ved skolen på la Cours Vej til lokalplanforslag nr. 235 for Ny Søndervang

    På vegne af skolebestyrelsen ved Skolen på la Cours Vej fremsendes hermed høringssvar til planen.

    Vi finder projektet fint – vi har dog nogle bekymringer ifm. det kommende byggeri af Ny Søndervang.

    Vi har ca. 750 elever på Skolen som møder ind mellem kl. 7 og 8.30 hver dag – de går hjem mellem kl. 13.30 og 17. De har brug for at kunne færdes trygt til og fra skole hver dag.
    I forvejen oplever vi kaotiske trafikale tilstande i rundkørslen ved Nyelandsvej - Stockflethsvej - Emil Chr. Hansen Vej, hver morgen. Der har så sent som i denne uge været en påkørsel af en af skolens elever i rundkørslen.
    Vores bekymring går især på tung trafik på Nyelandsvej, Emil Chr. Hansens Vej og La Cours Vej de år, hvor byggeriet af Ny Søndervang pågår.
    Vi henstiller til, at tung ”byggetrafik” forbydes på ovennævnte veje og i stedet omdirigeres til Stæhr Johansens Vej.
    Vi kunne ønske os, at Emil Chr. Hansen Vej og La Cours Vej omdannes til kombinationsveje, uden biltrafik, i skole- og SFO’ens åbningstid – mandag til fredag mellem kl. 7 og 17.
    Alternativt, at der lukkes for bilkørsel/trafik i tidsrummet kl. 7.30 – 8.30 samt igen fra kl. 15-16.30 på hverdage. Det vil give lidt mere tryghed for skolebørnene på deres skolevej.

    Vi har et ønske om at skolen bliver informeret om de trafikale og sikkerhedsmæssige forhold under byggeriet, samt ved evt. kendte støjgener i god tid, således at det pædagogiske personale kan planlægge deres undervisning derefter.

    På vegne af Skolebestyrelsen ved Skolen på la Cours Vej.

    Marie-Claire Schat
    Formand

    09-22 Høringssvar - Ny Søndervang.pdf

     

    Indsendt af Stefanie Høy Brink , Københavns Museum

    Adresse Stormgade 20
    Postnummer: 1555
    By København V
    Land Danmark
    Dato tir, 06/09/2022
    Svarnummer * 10

    Høringssvar fra Københavns Museum ang. offentlig høring om forslag til kommuneplantillæg 2 for Emil Chr. Hansens Vej og forslag til lokalplan 235 for Ny Søndervang.pdf

     

    Indsendt af Dalgas Have Bestyrelse

    Adresse Dalgas have 18
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato man, 05/09/2022
    Svarnummer * 9

    Dette høringsbrev er fremsendt på vejene af Dalgas Haves 482 lejemål. Vi har her samlet indsigelserne til projektet og ser frem til et godt samarbejde.

    Bedste hilsner Dalgas Haves bestyrelse.

    1. Tung trafik i forbindelse med nedrivningsarbejde af eksisterende bebyggelse og opførsel af det nye Søndervang
    1a. Der blev stillet flere gode spørgsmål om, hvad planen var mht. styringen af den tunge trafik under selve byggearbejdet, og hvorvidt der er stillet krav til entreprenøren om bestemte ruter samt overdækning af last for at undgå for megen støvgener til naboerne. Desværre kunne de fremmødte medarbejdere fra kommunen ikke svare på disse ret relevante spørgsmål - ikke mindst set i lyset af, at der af mange sårbare trafikanter i området til hhv. børneinstitutioner, skoler, læreanstalter, universiteter samt eksisterende plejehjem.
    1b. En medarbejder fra kommunen (har glemt hvem) nævnte desuden, at Emil Chr. Hansens vej vil blive brugt til byggemateriale under selve opførelsen af projektet. Dermed begrænses den almindelige trafik radikalt, hvilket i værste fald kan betyde, at trafikanter bruger vores parkeringsplads som smutvej til Stæhr Johansens Vej og TEC. Jeg finder det vigtigt, at udtrykke denne bekymring og bede om en plan for, hvordan den almindelige trafik skal afvikles i området de næste 3 år, byggeprojektet står på

    2. Trafiksikring efter færdiggørelsen af projektet. I den indledende præsentation af projektet blev det tydeliggjort, at anlæggelse af en miljøvej på Emil Chr. Hansens Vej og delvis på Stæhr Johansens Vej blot er en mulighed. Det er dermed ikke sikkert, at vejene bliver hverken trafik- eller miljøsikret. Set i lyset af borgmesterens seneste udmelding om, at Frederiksberg Kommune har et minus på 150-160 millioner kroner hvert år de kommende år og dermed må spare på bl.a. anlægsarbejde, finder jeg det tvivlsomt, at den grønne del af projektet på de omtalte veje bliver gennemført (til trods for, at borgmesteren til dagens møde personligt lovede det). Desuden er det bekymrende, at der samtidig er risiko for, at der heller ikke sikres en sikker trafikgennemgang i området for de mange bløde trafikanter. Der vil alt andet lige komme mere trafik med de mange nye beboere, besøgende, ansatte og leverandører etc. til det nye plejehjem. Dette blev der heller ikke præsenteret nogen plan for.

    3. Støjgener under byggearbejdet. I følge lovgivningen må der arbejdes på byggepladsen i tidsrummet kl. 7-18 på hverdage. Ifølge planen starter nedrivningsarbejdet i november 2022 og selve byggeprojektet i foråret 2023. Projektet vil efter planen være færdigt i 2025, og dermed vil vi i Dalgas Have være generet af støj de næste 3 år. Det blev oplyst, at man altid var velkommen til at kontakte den byggesagkyndige på byggepladsen eller ringe til kommunen, hvis man oplevede problemer med støj. Det kunne måske være en god ide, hvis beboerrepræsentanterne fik kontaktoplysninger på de relevante personer og dermed have mulighed for at rette henvendelse på Dalgas Haves vegne?

    4. Annullering af oprindelig kommuneplan om at bygge i max 3 etagers højde. I den oprindelige høring udsendt i december 2021, stod der bl.a. nedenstående tekst om, at der ifølge kommuneplanen kun må bygges i max 3 etagers højde på grunden for det planlagte byggeprojekt. Man foreslog derfor at udarbejde et kommunalplanstillæg, som muliggjorde større byggeri. Som jeg forstår nedenstående tekst, så kræver sådanne store ændringer en offentlig høring. I sin tid kommenterede både jeg selv og TEC, at det ville være problematisk med så højt et byggeri i et område, der i forvejen er skæmmet af stort byggeri. Jeg finder det vigtigt endnu engang at påpege, hvorfor man fra kommunens side har kunne annullere den oprindelige kommuneplan, samt hvorfor man ikke har taget højde for de eksisterende bygninger i planlægningen af endnu et stort og massivt byggeri.

    5. Det skal sikres, at bus linje 74 (Frederiksbergbusserne) fortsat kan betjene dette område (omkring Emil Chr. Hansens Vej). Veje og stier m.v. bør ikke udformes, så geometrien eller belægningen er til gene for buskørsel.

    6. Den skitserede kegleformede og brostensbelagte løsning ved Stæhr Johansens Vej/Emil Chr. Hansens Vej hjørnet, ser særlig kritisk ud hvad dette angår, men også sivegaden og den skitserede miljøgade mellem Skolen på La Cours Vej og kommunens eksisterende plejehjem kan let komme til at genere kørsel med store biler, og dermed blive et politisk argument for at fjerne Frederiksbergbusserne fra området.

    7. I dette pensionistområde (også i Dalgas Have er der en voksende del af dårligt gående pensionister) kommer der til at spadsere mange personer med rollator. Hvad angår belægning på veje og stier, så kan færdsel med rollator blive meget generet, hvis alt for opfindsomme belægninger vælges. Brosten er umulige, og belægninger af grus, også slotsgrus, samt for små fliser giver rollatorgående brolæggersyge. Vi har beboer som tilbyder sig som rollatorekspert for kommunen, hvis det ønskes.

    8. Vi er bekymret for at byggeriets højde vil komme til at skygge for punkthusene Dalgas Have 1, 3, 2, 4, 6 og 8, der vender ud mod Emil Chr. Hansens Vej. Er det med i overvejelserne omkring byggeriet når der er valgt 5 etager?

    9. Er der taget højde for eventuelt mere støj i området idet der kommer flere beboer, bruger og besøgende til det Nye Plejehjem.

    10. En bekymring er den øgede trafik der vil/kan komme på p-området
    i Dalgas Have i det øjeblik, at en del af Emil Chr. Hansens vej (mellem
    Stæhr Johansens vej og La Cour vej) vil blive spærret i byggeperioden. Og som følge heraf må man forvente at La Cour Vej bliver mere trafikeret. Dette ønskes undgået.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 8
    Jeg bakker fuldt op om Bodil Birkes bekymring for den kommende tunge trafik i et område med vuggestuebørn, børnehavebørn, skolebørn, studerende på TEC og CBS, plejehjemsbeboere og alle os, som bor i Dalgas Have. Der er tale om mange bløde trafikkanter og til borgermødet stod det klart, at der ingen plan var for, hvordan man håndterer al den tunge trafik, de 3-4 år byggeprojektet kommer til at vare. Min frygt er bl.a., at folk vil tage "en smutvej" gennem Dalgas Haves parkeringsplads fra indgangen ved La Cours Vej og over til Stæhr Johansensvej. Det kunne godt ende galt. Jeg håber derfor, at der bliver udarbejdet en detaljeret plan for, hvordan den tunge trafik skal køre i området. En plan, som ligeledes sikres håndhævet.

    Den største bekymring er dog udmeldingen til borgermødet om, at alle de fine planer om at lave et fremtidig trafiksikkert og miljørigtig vejnet omkring La Cours Vej Skole og det nye Søndervang blot er en MULIGHED. Dermed kan vi slet ikke regne med, at alle de grønne planer bliver til noget - ej heller, at vi på sigt får et mere trafiksikkert vejnet i det pågældende område. Pengene er der åbenbart ikke til det, da Frederiksberg Kommune efter eget udsagn skal sparre 150-160 millioner kroner om året. Penge, der skal indhentes ved blandt andet at sparre på anlægsarbejde. Dermed er der risiko for, at vi ender med endnu en langtrukne byggesag, som der allerede er utallige eksempler på på Frederiksberg: Parkeringskælderen bag ved Rådhuset, Frederiksberg Svømmehal og det meget omtalte hul på Finsensvej bag ved Super Brugsen.

    Med en tom kommunekasse, stigende inflation, materialemangel og løbende konkursebegæringer blandt entreprenører, stiller jeg mig tvivlende overfor, om det virkelig er det rette tidspunkt at påbegynde et stort anlægsprojekt? Et anlægsprojekt, som man allerede inden vedtagelsen har vurderet kun kan virkeliggøres i en beskåret version, da bl.a. klimaboulevarden og de mange fine grønne tiltag er lagt på hylden for ubestemt tid. Er det mon blot starten på kommende andre besparelser, som vil betyde, at vi ender på et helt andet ambitionsniveau og dermed kraftigt forringet resulatet for det kommende Ny Søndervang?

    Jeg håber virkelig, at der tages højde for ovenstående, inden man begynder at rive eksisterende bygninger ned.

    Se artikler af omtalte byggesager nedenfor.

    https://www.tv2lorry.dk/frederiksberg/kommune-bygger-egen-parkeringskaelder-i-millionklassen-for-saa-at-saelge-den 

    https://www.tv2lorry.dk/frederiksberg/nyt-i-sagen-om-skandaleramt-svoemmehalsbyggeri-nu-er-det-slut 

    https://frederiksbergliv.dk/artikel/bygherre-af-omstridt-13-etagers-byggeri-er-stadig-tavs-nu-kr%C3%A6ver-kommunen-at-blive-orienteret-om-en-byggestart 

     

    Indsendt af Bodil Birke

    Adresse Dalgas Have 76
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato fre, 19/08/2022
    Svarnummer * 7

    Dalgas Have, hvor jeg bor, har i alt 482 lejligheder. Helt tæt på den kommende byggeplads.
    Af hensyn til alle i nærområdet opfordrer jeg til at:

    • Arbejdet udføres inden for normal arbejdstid start tidligst kl. 7.00
    og sluttende kl. 17.00. på hverdage. Aldrig i weekender og
    helligdage

    • Lastbil trafikken bliver ensrettet mens den almindelige trafik kan
    kører i begge retninger.

    • La Cours Vej holdes fri for trafik af lastbiler.

    • Af hensyn til forurening med støv og byggematerialer mv. fra
    lastbiler, der kører til og fra byggepladsen i flere år.
    Bør det være lukkede lastbiler eller overdækning på lasten.
    Byggepladsen pakkes ind i alle byggefaser, som det er praksis
    ved private byggerier.

    Hele området har, tæt bebyggelse helt op til til 4 og 5 sal.
    2 daginstitutionerne, en skolehave og en skovbørnehave, bussen holder på La Cours vej. Børn og forældre fylder meget. Der er ikke plads til en lastbil, der kører forbi
    La Cours Vejs Skoleskolen. Skolebørnene skal sikres på skolevejen til og fra skole.
    La Cours Vej er alt for smal til lastbilkørsel. Der er heller ikke cykelsti.
    Jeg vil advarer mod at lade cykler køre på fortovene, for at få lastbiler hurtigt frem. Det er meget ubehageligt og kan være livsfarligt for de gående.
    Jeg er, som beboer i Dalgas Have meget bekymret for de gener, der kan ramme Dalgas Haves. Vi er helt tæt på den kommende byggeplads og der er mange boliger langs med den kommende byggeplads. Alle beboere og institutioner kan forvente flere års byggearbejde.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 6

    Borgerhøring om Ny Søndervang.

    Det må kaldes rettidig omhu, når der nu bygges endnu et ny plejhjem på Frederiksberg, idet ca. 3,6 % af danskere over 65 år rent faktisk bor på plejehjem.

    I og med der bliver flere ældre, der lever længere, vil der været øget behov for plejeboliger. Mindre end en tredjedel bor i øvrigt i plejeboligen i mindre end et år.

    Ny Søndervang bliver omgivet af vild biodiversitet med buske og træer. Plejeboligerne omringer en lukket gård, hvilket giver de demente beboere mulighed for udeliv, uden at de forsvinder.

    Jeg kan ikke se, hvordan det gøres svært at forlade plejehjemmet via hovedindgangen?

    Omgivelserne rundt om Ny Søndervang er skabt til at indbyde alm. borgere til at slå sig ned og nyde de grønne omgivelser. Også som besøgende eller frivillige på Plejecentret.

    Klimaskolen bliver en integreret del af bebyggelsen, som igen skal ses som et bindeled mellem børn, unge og ældre borgere.

    Klimaboulevarden et et fint grønt tiltag, omend det ikke skaber en lukket vej. Spændende at se hvor mange forhindringer der kommer for at nedsætte fart og gøre det mere sikkert for skolebørn.

    Svært at se om kolonnaden ud til Klimaboulevarden, bliver lige så lys og indbydende, som den er skitseret på en enkelt tegning. For mig virker den mørk og ikke så hyggelig. Tiden må vise, hvordan kolonnaden bliver?

    Væsenligt at maden bliver tilberedt på Ny Søndervang. Madlugt er dejlig og måske kan nogle af de ældre hjælpe lidt med?

    Opsamling af tagvand, solceller, gas fra biogasanlæg samt en lille vindmølle peger alt sammen på fremtidig grøn tankegang.

    Ekstrem fint med farvestrategien indendørs, så man ikke bare skal kikke på ens døre, men på forskellige farver og mønstre ved egen indgangsdør.

    Fint med kommende gangbro til Finsensvej. Men vær obs. på hvilken belægning, der skal være fartdæmpende i rundkørslen. Megen kritik af belægning ved Frederiksberg gymnasium, som er vist den slags, man tænker på.

    Ved en tidligere høring illustrerede kommunen med tegninger aldersfordeling i området. Der mangler bygninger til de " yngre ældre."

    På tegning er der et forslag til “ ny bebyggelse ” , formentlig når udviklingen gør, at Forsyningsgrundens bygnings behov ændres.

    Hvad med i fremtiden også at tænke på aldersgruppen +50-75 år?
    Dem bliver der også flere af i fremtiden.

    Birgitte Franck
    medlem af Ældrerådet.

     

    Indsendt af Anonym

    Svarnummer * 5

    Generelt er det et fint forslag til lokalplan 235 og kommuneplantillæg 2. Jeg har dog bemærket, at det er planen at lade fortovet på Emil Christian Hansens vej gå under en - relativ bred og høj - kolonnade. Det er en spændende tanke. MEN hvis ikke denne kolonnade bliver meget åben og lys (herunder ved aften- og nattetide), så er jeg bekymret for, at der vil være såvel yngre som ældre borgere i kvarteret, der ikke vil være trygge ved at benytte fortovet/kolonnaden om aftenen. Jeg ved, at der er flere i kvarteret, som er bekymrende for at gå på fortovet ind mod TEC’s parkeringsarealer mod Stæhr Johansens Vej, når de skal hjem fra Fasanvejen Station sene aftener.

     

    Indsendt af Metroselskabet I/S , Metroselskabet I/S

    Adresse Metrovej 5
    Postnummer: 2300
    By København S
    Land Danmark
    Dato ons, 13/07/2022
    Svarnummer * 4

    Att.: By, Byggeri og Ejendomme

    Hermed fremsendes Metroselskabets bemærkninger til forslag til lokalplan nr. 235 'Ny Søndervang'.

    Metro Ørestadsbanen. Metroselskabets bemærkninger til forslag til lokalplan nr. 235 Ny Søndervang.pdf

     

    Indsendt af Anders Kaare

    Adresse Seedorffs Vænge 30, 3.
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato man, 11/07/2022
    Svarnummer * 3

     

    vedlagt

    Høringssvar.pdf

    Indsendt af Hanne Rønn

    Adresse Bogøvej
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato fre, 01/07/2022
    Svarnummer * 2

    Hej
    Jeg ved ikke om jeg får tilkendegivet mit høringssvar det rette sted? Uanset, så håber jeg at I vil bringe mit indlæg videre til de rette "hænder"

    Jeg har læst at kommunalbestyrelsen har sået et "frø" med opførsel af billige boliger. Tanker og overvejelserne går på at opføre billige boliger inde på området Frederiksberg Hospital. Endvidere kan jeg læse at der er fokus på ungdomsboliger, familieboliger, andelsboliger, hvilket er helt fint, men......I glemmer at der er en hel del ældre borgere der har interesse i "Ældre Bofællesskaber" Vi bliver flere ældre med tiden. Der er mangel på arbejdskraft inden for ældre og sundhedsområdet, hvilket betyder der er færre "hænder" til at tage sig af de ældre borgere på sigt. Derfor vil det være oplagt at skabe Bofællesskaber for ældre, med rammer, der giver mulighed for samvær, fælles aktiviteter / fællesspisning. Ældre Bofællesskaber, imødekommer ensomhed, som ofte har følgevirkning med sygdom, vi kan træde til og hjælpe hinanden i hverdagen, sikre at vi ældre kan hjælpe og passe på hinanden. Jeg er endda sikker på at vi ældre har faglige kompetencer fra tidligere job, som kan være med til at understøtte, minimere eller helt undgå at belaste de offentlige udgifter. Sundhedsområdet er "trængt op i en krog" I er som politikere nød til at tænke anderledes, åbne op, have fokus på det visionære, med en langsigtet strategi, der "breder viften" ud ift. hele segmentet på Frederiksberg.

    Jeg har været i dialog med den tidligere Borgmester Simon Aggesen, der lovede at inddrage kommunalbestyrelsen med forslag og dialog ift. billige Ældre Bofællesskaber på Frederiksberg, hvor Frederiksberg Hospital er velegnet til formålet. Dem der er i dag forudsætter direktørlønninger og er slet ikke til at komme i nærheden af for almindelige mennesker?

    Jeg ser frem til at høre fra dig/Jer

    Bedste hilsner
    Hanne Rønn

     

    Indsendt af CTR , CTR I/S

    Adresse Stæhr Johansens Vej 38
    Postnummer: 2000
    By Frederiksberg
    Land Danmark
    Dato fre, 01/07/2022
    Svarnummer * 1

    CTR har allerede fra starten indgået direkte i planlægningen af projektet pga. CTR's interesser i lokalplanområdet og har i øvrigt tidligere givet generelt høringssvar i nabo/grundejer-høringen 9. oktober 2018, som stadig er gældende, og har derfor ikke yderligere bemærkninger.