Det er gebyrfrit hos kommunen at søge om en ægteskabsattest til udlandet.
Information om at blive gift i udlandet
Hvis I skal giftes i udlandet, skal I kontakte vielsesmyndigheden i det valgte land. De kan hjælpe med at oplyse, hvilke dokumenter de kræver for indgåelse af ægteskab i netop deres land.
I kan få yderligere oplysninger fra Udenrigsministeriets hjemmeside om "Indgåelse af ægteskab i udlandet". Find link nederst på siden.
Ægteskabsattest (tilladelse til at indgå ægteskab i udlandet)
Vielsesteamet kan udstede en ægteskabsattest, som bekræfter, at I opfylder de danske betingelser for at blive gift, og at der intet er til hinder – efter danske regler – for indgåelse af ægteskab. Ægteskabsattesten gælder i 4 måneder.
Begge har MitID
For at få en ægteskabsattest skal I udfylde den digitale ægteskabserklæring via selvbetjeningsløsningen ovenfor. Vielsesteamet sender ægteskabsattesten med posten inden for 14 dage.
Ingen eller én har MitID
Hvis ingen eller kun én af jer har MitID, skal I benytte fremgangsmåden som nævnt nedenfor under ”Hvad gør I, hvis I ikke har MitID".
Registrering af vielse og eventuel navneændring
Hvis I bor i Danmark og indgår ægteskab i udlandet, skal I beholde nuværende navn. Ved hjemkomst til Danmark skal I få jeres vielse registreret i det landsdækkende CPR-register: Selvbetjeningsløsning: Registrer en hændelse i udlandet (vielse eller nævneændring).
Når vielsen er registreret, kan I søge om navneændring. Se link til navneændring nederst på siden her.