Lokalplanforslag for bolig og grønt område Fuglebakkevej 94 - 109
Læs mere om forslag til lokalplan 243 og kommuneplantillæg 8.
)
Baggrund og formål
Kommunalbestyrelsen har den 2. december 2024 besluttet at offentliggøre lokalplanforslaget og forslaget til kommuneplantillæg. I referatet fra mødet (punkt 298) (Kommunalbestyrelsen 2022-25 - Kommunalbestyrelsens mødesal) kan du læse indstillingen og beslutningen fra den politiske behandling i kommunalbestyrelsen samt bilag til den politiske behandling.
Lokalplanen har til formål at muliggøre opførelsen en ny etageboligbyggelse i form af særlige boformer i forlængelse af den eksisterende etagebebyggelse Nordre Fasanvej 207-209. Det er samtidig lokalplanens formål at sikre, at 25 % af boligerne opføres som almene boliger. Derudover er det lokalplanens formål at udlægge offentligt grønt område vest for boligbebyggelsen, og at sikre cykel- og gangsti under bebyggelsen som forbinder Fuglebakkevej med Bispeengen.
Onsdag den 22. januar 2025 kl. 17.30-19.30 inviteres til borgermøde i kulturhuset Garagen, Bispeengen 20F, 2000 Frederiksberg.
Lokalplanforslaget, forslaget til kommuneplantillæg, miljøscreeningen og offentliggørelsesbrevet kan du finde under ”Dokumenter” nederst på siden. Lokalplanforslaget og forslaget til kommuneplantillæg bliver også offentliggjort på Plandata.
Uddybende information
Orientering om planforslag, retsvirkninger og klagevejledning kan du læse mere om i offentliggørelsesbrevet under "Dokumenter" nederst på siden. Brevet er sendt til ejere, lejere og virksomheder i nærheden af lokalplanområdet.
Borgermøde
Tid: Onsdag den 22. januar 2025 kl. 17.30-19.30
Sted: Kulturhuset Garagen, Bispeengen 20F, 2000 Frederiksberg
Sagsnummer - LP 243 og KPT 8
- 11. dec. 2024 - 12. feb. 2025
- 12.00 -23.59
Læs høringssvar (21)
Høringssvar
Høringssvar fra E\/F 15K er vedhæftet som PDF.
Evt. virksomhed/organisation (offentliggøres)
E\/F 15K
Navn (offentliggøres)
Jens Palm Bacher
Adresse (offentliggøres)
Fuglebakkevej 86
Høringssvar
Kære Kommunalbestyrelse.
Borgerne på Fuglebakkevej og omkringliggende veje er kommet med en meget tydelig tilkendegivelse, hvad angår det skitserede byggeri Fuglebakkevej 94-109.
Vi ønsker det grønne Frederiksberg udbygget, tanker som kommunen også fremfører igen og igen.
Vi ønsker ikke flere indbyggere i vores kommune. Infrastrukturen kan ikke bære det. Skolerne kan ikke rumme flere elever. Det gælder også legepladserne. Vejene er overfyldte. Bilister kører rundt for at finde parkering. Luftforurening?
De fleste ved, at nybyggeri er en klimaskurk.
Vi i området mener, at kommunen ikke kan sidde de mange og nærmest enslydende tilkendegivelser overhørig.
Vi ønsker ikke, at der skal bygges på den sidste grund i vores område.
Indkald os til et nyt borgermøde, hvor borgerne helt åbent får lov at komme med alle mulige forslag til et grønt område.
Vi er mange, der har skrevet noget kritisk om byggeplanerne. Vi kan også tænke grønt og kreativt, hvor vi sætter trivsel og sundhed højt og mindre udslip af CO2 .
Vi er nogle, der skæver til Vandkunstens tegninger, der viser, hvor smukt man kan tænke i blå og grønne farver.
Hvis en borgerhøring og skriv på kommunens hjemmeside bliver taget alvorligt, så skal der nu tænkes i helt nye baner. Det er vi mange, der forventer.
Borgere i området
med grønne tanker
Høringssvar
Lakalplan 243
DN Frederiksbeg lægger stor vægt på at fældede træer erstattes med hjemmehørende arter,
og at en det bliver muligt at etablere en grøn korridor mellem den kommende åbning af Ladegårdsåen til Grøndalsåen og parken.
Det synes ikke muligt i det fremlagte lokalplanforslag.
Endvidere undrer det os, at det ikke findes nødvendigt at foretage en miljøvurdering af området.
Evt. virksomhed/organisation (offentliggøres)
DN Frederiksberg
Navn (offentliggøres)
Lisbet Snoager Sloth
Adresse (offentliggøres)
Schlegels Alle 6 st tv
Høringssvar
Hvor mange mennesker mener Kommunen, der skal bo på Frederiksberg? Vi har i forvejen den tvivlsomme “ære” af at være den tættest befolkede kommune i Nordeuropa - I får den lige igen: den tættest befolkede kommune i Nordeuropa! Vi er pt ca 105.000 borgere i kommunen - det er cirka dobbelt så mange mennesker som i hele Grønland (verdens største ø). Det siger lidt om befolkningstætheden på Frederiksberg. Jeg ved godt, man ikke sådan lige kan sammenligne disse to forhold. Men vi må da efterhånden have nået et mæthedspunkt.
Høringssvar
Høringssvar
Fuglebakkevej 94 og 109
Frederiksberg Kommune nedlægger Byhaven Fuglebakken ved tiltænkte nybyggeri på Fuglebakkevej 109, Frederiksberg.
I 2017 åbnede Frederiksberg Kommune Byhaven Fuglebakken. Der blev udfærdiget en "Drift- og brugsretsaftale" og ”Matrikelkort med rids over Arealet”, som er Byhaven Fuglebakken.
Det vil sige at "Drift- og brugsretsaftale" omhandler arealet, hvor vores plantekasser er placeret samt det grønne område, hvor 6 fredede platantræer står.
Byhaven har en "Drift- og brugsretsaftale" over området, hvor der nu planlægges nybyggeri!!!!
Ad Punkt 6: Aftalens ikrafttrædelse, ophør m.v.
"Punkt 6.2: Aftalen kan af begge Parter opsiges med seks måneders varsel til udgangen af en måned."
Når vi tolker "Drift- og brugsretsaftale", som er indgået den 1. august 2017, opsiger Kommunen - med det tiltænkte nybyggeri - indirekte vores aftale og derved nedlægger "Byhaven Fuglebakken"!
Den grønne oase i Byhaven Fuglebakken er et åndehul for mange mennesker, der bor i det tætbebyggede område Fuglebakkevej og Borups Alle. Området benyttes desuden dagligt af mange hundeluftere.
Derudover bruges område flittigt af elever fra Skolen på Duevej, som kommer året rundt og lærer om botanik og naturens gang.
Byhavens arealer er etableret på giftforurenet grund - det er derfor vi har højbede og ikke dyrker direkte i jorden.
Byhaven Fuglebakken
Evt. virksomhed/organisation (offentliggøres)
Byhaven Fuglebakken
Navn (offentliggøres)
Byhaven Fuglebakken
Adresse (offentliggøres)
Fuglebakkevej 109, 2000 Frederiksberg
Høringssvar
Til hvem det måtte vedrøre,
Jeg vil gerne fremføre mine bekymringer angående dette bygningsforslag. Som mange andre allerede har nævnt, er jeg enig i, at det ville være dejligt at bruge dette område til en ny park eller et offentligt grønt område. Selvom jeg ikke er helt imod en ny boligbygning på stedet, har jeg flere forbehold i forhold til jeres specifikke forslag.
1 En betydelig stigning i menneskelig trafik og biltrafik\/parkering i området, som andre allerede har nævnt, samt den undertrykkende og dominerende størrelse på den foreslåede bygning.
2 Små lejligheder og fælles-områder kunne betyde en yngre lejerpopulation, som, lad os være ærlige, generelt godt kan lide at drikke og feste med høj musik (var vi ikke alle sammen lidt sådan? ;) Med fokus på fællesliv og ikke nok private plads til at underholde gæster, vil de fælles altaner og tagterrasser sandsynligvis ofte blive brugt til sådanne aktiviteter, ud over de grønne områder omkring bygningen og vores elskede Byhaven-område. Vi har i øjeblikket et meget fredeligt og respektfuldt fællesskab i området, og jeg tror, vi alle gerne vil beholde det på den måde.
3 Som andre også har nævnt, virker manglen på en miljøvurdering meget problematisk, især i betragtning af den øgede risiko for oversvømmelse i området. Derudover mistænker jeg, at luftkvaliteten i dette område påvirkes af den tunge biltrafik og togene. Dette er baseret på min erfaring med sort, sotagtig støv, der sætter sig i min lejlighed, der vender ud mod togskinnerne, selv når alle vinduerne er lukket. Jeg kan kun forestille mig, at lejere i en bygning, der ligger endnu tættere på trafikken, også vil opleve dette, og sandsynligvis i en værre grad.
Jeg kan godt lide idéen om flere grønne områder og forbindelsen af fodgænger- og cykelstier fra Fuglebakkevej til Nordre Fasanvej, men jeg er også imod den foreslåede fældning af de store, eksisterende træer.
Efter min mening vil et mindre byggeprojekt, med færre men større lejligheder, være et godt kompromis, og ville stadig muliggøre nogle dejlige nye grønne områder og en forbindelse af fodgænger- og cykeltrafik mod Nordre Fasanvej.
Tak for jeres overvejelse.
Høringssvar
jeg sender hermed vores høringssvar og modstand mod bebyggelse af nyt byggeri på fuglebakkevej
høringssvar og underskriftindsamling ligger under vedhæftet filer
Navn (offentliggøres)
Birgitte Brink
Adresse (offentliggøres)
Borups alle 144
Høringssvar
Se Frederiksberg Seniorråds vedlagte høringssvar.
Evt. virksomhed/organisation (offentliggøres)
Frederiksberg Rådhus
Navn (offentliggøres)
Frederiksberg Seniorråd
Adresse (offentliggøres)
Smallegade 1, 2000 Frederiksberg
Høringssvar
Kære Kommune. Vi har rigeligt med tæt bebyggelse og store indfaldsveje i vores del af Frederiksberg og har i den grad brug for grønne oaser og bestemt ikke flere beboere og dermed også trafik. Jeg bor selv i området, som i forvejen er godt presset ift. trafik med biler, der skyder genvej fra Borups Allé til Nordre Fasanvej eller Godthåbsvej og vejene er fyldt helt op med parkerede biler så børn til og fra skole har svært ved at orientere sig, da de parkerede biler skygger for udsyn. Så hvis der kommer yderligere biler, der skal finde parkering, så bliver vores område meget trist og mere usikkert end det desværre er i dag.
Jeg er meget enig i det, der i forvejen er skrevet og håber virkelig, at I vil sætte miljø og grønne områder før mere bebyggelse, trafik og forurening.
Frederiksberg skal være den skønne grønne plet i midten af København, lad os holde fast i det og gøre endnu mere for, at der bliver plads til natur og grønne områder. Det er jo helt unikt i en storby og det kan Frederiksberg.
Høringssvar
Jeg bor i nærområdet til det planlagte byggeri på Fuglebakkevej 94-109. Det er min vurdering, at min ejendom bliver væsentligt påvirket af kommunens planer, hvorfor jeg skriver denne indsigelse.
Jeg kan først og fremmest se, at projektet på trods af sin størrelse ikke er blevet underlagt en miljøvurdering. Det er jeg stærkt uenig i.
Derudover forholder kommunen sig ikke til de mange uheldige konsekvenser for beboerne i lokalområdet. Jeg har oplistet nogle af dem her:
- Mangel på parkeringspladser til så mange nye boliger, som ikke ser ud til at være en del af byggeriet. I forvejen er det svært at finde en plads, og nu skal 143 boliger også have dækket deres behov for parkering.
- Endnu større pres på et i forvejen presset trafikalt område, særligt først og sidst på dagen i hverdagene, med øget forureningspåvirkning til følge for os, der allerede bor med dårlig luftkvalitet pga. særligt tung trafik på Åboulevarden og Borups Allé. Dette forværres af planen om at fælde flere platantræer.
- Manglende institutionspladser og skolepladser i området til så mange nye familier. Vi har forgæves forsøgt at få plads her til marts 2025 i 3 vuggestuer i området uden held og skal nu have privat pasning i flere måneder – og det vil man gøre endnu sværere for kommende forældre i nærområdet.
- Tab af det rekreative byhaveområde, hvor vi må forvente langt større trafik af mennesker - også ind igennem de omkringliggende haver (herunder vores).
På baggrund af ovenstående ønsker jeg, at kommunen får lavet en reel miljøvurdering af projektet, der også tager højde for luftkvaliteten, og også en plan for de trafikale forhold, herunder tilstrækkeligt med p-pladser.
Høringssvar
INDSIGELSE MOD BYGGEPROJEKT PÅ FUGLEBAKKEVEJ
Som beboere i nærområdet vil vi hermed fremsætte vores klare modstand mod det planlagte byggeri på Fuglebakkevej 94-109. Vi finder det dybt problematisk, at projektet på trods af sin omfangsrige skala ikke er blevet underkastet en egentlig miljøvurdering, og at de lokale konsekvenser af de 143 nye boliger undervurderes. Vores bekymringer beror, bl.a. på følgende forhold:
1. UTRYGHED OG TAB AF PRIVATLIV
Det eksisterende rekreative byhaveområde vil efter planen blive omdannet til en offentlig tilgængelig park, hvilket skaber utryghed for os, der bor tæt op ad dette område. De-facto – for os – vil den nye tilgængelige park gå helt ned til vores baghave. Vi frygter:
• Markant øget gennemgangstrafik igennem vores gård- og havemiljø, som, hvilket vil reducere privatlivet for nuværende beboere.
• Øget risiko for uvedkommende aktivitet i de sene timer, hvilket kan føre til støjgener og utryghed.
• Vi oplever allerede i dag, at folk “går igennem” \/ op mod togbanen, og bruger vores private have, gård- og parkeringsplads, som en gennemgang. Med 143 nye lejligheder, vil denne – ikke-acceptable brug af vores grund – naturligvis stige væsentligt i antal, da det må forventes at mange vil bruge arealet, og der alene er lagt op til altaner på meget få lejligheder.
2. TRAFIKBELASTNING OG PRES PÅ INFRASTRUKTUREN
Planen mangler en realistisk vurdering af trafikbelastningen. Med 143 nye boliger vil biltrafikken stige markant i et i forvejen meget presset område:
• Fuglebakkevej er en blind vej, hvilket betyder, at al øget trafik vil skulle ud på Borups Allé og Nordre Fasanvej, der allerede er meget overbelastede. Dette er særligt udbredt om morgenen og om eftermiddagen\/tidlig aften med indfaldsvejen “nordpå” ad Borups Alle.
• Der er kun 5 planlagte parkeringspladser til 143 boliger. Dette er helt urealistisk og vil presse beboernes parkeringsforhold yderligere. Hvor skal bilerne være?
• Den foreslåede gang- og cykelsti vil føre til yderligere trafik gennem hele området uden en tilstrækkelig vurdering af konsekvenserne.
3. PRES PÅ OFFENTLIGE INSTITUTIONER
Frederiksberg Kommune ved, at Skolen på Duevej allerede i dag kører på fuld kapacitet, og der er ikke plads til flere elever. Byggeriet vil uden tvivl betyde et stort antal nye børn i området, hvilket vil presse skolens kapacitet til bristepunktet. Samme kan vel siges ang. De forskellige børnehaver og vuggestuer.
• Hvad er planen for at håndtere en stigning i elevantallet?
• Vil der blive etableret nye skolefaciliteter i takt med byggeriets progression og indflytning af de mange hundrede nye beboere?
• Hvorfor er dette ikke en del af planens vurdering?
4. BEVARING AF GRØNNE OMRÅDER OG MILJØPÅVIRKNING
Projektet vil føre til fældning af seks store platantræer. Disse træer er en essentiel del af områdets biodiversitet, lydafskærmning og luftkvalitet.
• Der argumenteres for nyplantning af træer, men det tager årtier før de yder samme beskyttelse som de eksisterende træer.
• Uden en reel miljøvurdering er konsekvenserne for områdets dyreliv og luftkvalitet ikke belyst tilstrækkeligt.
• Byggeriet vil under opførelsen skabe støj, støv og gener, som ikke er vurderet tilstrækkeligt.
5. MANGLENDE MILJØVURDERING
Det er rystende, at projektet er blevet fritaget for en miljøvurdering på trods af de omfattende konsekvenser for lokalområdet. Miljøscreeningen konkluderer ensidigt, at der ikke vil være nogen "væsentlige" påvirkninger. I vores optic er det en forhastet konklusion, som helt overser:
• Øget trafikbelastning og den tilhørende forurening.
• Støjpåvirkning for nærliggende boliger, både under anlægsfasen og efterfølgende.
• De sociale konsekvenser for beboerne, der mister deres rolige nærområde, og får yderligere pres på institutionerne.
KONKLUSION
Vi opfordrer på det kraftigste Frederiksberg Kommune til at genoverveje dette projekt. Vi accepterer ikke en plan, der tilsidesætter beboernes behov for tryghed, infrastruktur og bevaring af grønne områder. Vi anmoder om:
• En reel miljøvurdering af projektets samlede påvirkning.
• En vurdering af Duevej Skoles kapacitet i forhold til tilflyttere.
• En bedre plan for trafikafvikling og parkering i området.
• Bevarelse af flere træer og sikring af Byhavens funktion.
Vi ser frem til, at vores indsigelse bliver taget alvorligt i den videre proces.
Med venlig hilsen,
Anders Pilgaard Andersen
Navn (offentliggøres)
Anders Pilgaard Andersen
Adresse (offentliggøres)
Borups Alle 150A, ST, 2000 Frederiksberg
Høringssvar
HAR KOMMUNEN ET HELHEDSSYN?
Der ligger nogle fine forslag til et grønt\/ blåt område med lav bebyggelse på den modsatte side af Bispebuen, som blev behandlet for nogle år siden. I det forslag var der tanker, som en grøn kommune har tænkt og på sigt måske også får gennemført?
Der er ingen sammenhæng med Vandkunstens flotte tegninger og det forslag, man har til høring lige nu. Det byggeri der er til høring lige nu, tænker man at bygge for enden af Fuglebakkevej på et støjfyldt sted. Der er især støj fra S-tog og biler på Bispebuen. Svært at vurdere kommende støjniveau i det beskrevne byggeri? Men på kort over støj i kommunen, synes støjniveau at være højt i området. Det oplever vi også.
Som beboere i området ser vi allerede nu stigende parkerings- og trafikproblemer. Vi frygter, at med mere byggeri i dette område, vil det blive endnu vanskeligere at finde parkeringsplads.
Er man ved at overbebygge Frederiksberg kommune, så man nedprioriter de spændende og sundhedsskabende grønne områder?
Skal de mulige fremtidige beboere i det skitserede projekt leve i støj og møg, når og hvis man river halvdelen af Bispebuen ned?
Den beskrevne Cykel\/gangsti ”en rigtig kreativ tanke om at binde 2 kommuner sammen på en let tilgængelig måde. Et projekt der vil glæde mange borgere.
Vi som almindelige borgere kan ikke vurdere, hvad det betyder, at grundvandet står højt i området? Men nogle af os har har set billeder af de underliggende rør på Borgermødet og hørt om oversvømmede kældre.
Hvor er kommunens helhedssyn?
Vi ønsker, at man sammentænker planerne omkring Bispebuens to sider som ét grønt område samtidig med, at det tidsmæssigt kommer til at hænge sammen med nedrivning af noget af Bispebuen, hvis det overhovedet kommer til at ske?
Så - nej tak til det skitserede byggeri, som synes alt for højt, visuelt skræmmende og med meget små boliger.
Vi forstår de gode tanker om boliger til enlige, som der er mange af i vores kommune. Men de politibetjente og pædagoger, nogle af os kender, er ofte en del af en familie. Vi frygter, at de mange meget små boliger kan lægge op til et voldsom flytte mønster, hvor der kommer til at ske mange ind-og udflytninger, som muligvis ikke styrker livet på fællesarealerne?
Men vi ved det jo ikke!
Vi frygter også - måske med urette - støjende aktiviteter og fester på de større, udvendige terrasser.
Vi siger ” ja tak ” til flere blå og grønne områder, også her i vores bydel. Vi er mange borgere, der er bekymret for det foreslåede byggeri.
I håb om en venlig modtagelse.
Høringssvar
Som beboer på Fuglebakkevej ned mod Borups allé har jeg flere bekymringer. Som flere nævner vil den nye bebyggelse formentlig avle mere trafik. Trafik på små veje med mange børn cyklende til og fra skole, fritidsaktiviteter mm. Parkeringsudfordringer - jeg kan ikke umiddelbart se bebyggelsen har parkering under sig? Har man set på hvordan vejene i området i forvejen er spækket med biler? De nye beboere skal jo også have et sted til deres biler.
Jeg er også undrende over hvordan man vil finde plads til de nye beboere på Skolen på Duevej? Der er jo godt proppet i forvejen…
Til gengæld vil I smide noget af Skolens grønne område væk - er åndehul væk fra skolens areal, hvor larmen og de mange børn kommer lidt på afstand. Et sted børnene får et ansvar for at dyrke og passe naturen… Byg da hellere et nyt kulturhus ala Kube (måske mindre skala) og lad os komme tættere med vores naboer. Vi mangler fodboldbaner inde og ude og en gå\/cykelsti mellem Bispebuen og Fuglebakkevej er nærmest det eneste positive jeg ser i dette forslag.
Navn (offentliggøres)
Linda Saxbeck Larsen
Adresse (offentliggøres)
Fuglebakkevej 91
Høringssvar
Det er et skrækkeligt forslag, øger fortætningen og biltrafikken i et skønt og fredeligt område
Høringssvar
Det er afgørende for området og Frederiksberg at grønne områder bliver ved med at blive prioriteret højt og at de alle trafikale problemer på Borups allé ikke bliver værre. Derfor er jeg stærkt imod dette forslag da det går i mod tidligere løfter og principper for området.
Høringssvar
Kære Kommunalbestyrelse og Forvaltning
Som beboere på Fuglebakkevej 88, er vi dels beboere i den nyopførte bebyggelse på Fuglebakkevej, dels naboer med udsigt til både Byhaven og projektarealet.
Vi er begejstrede for udsigten til det markante løft til området og arealet, som projektet i vores optik repræsenterer. Herudover vil bygningen dels skærme yderligere for støjen fra Bispeengbuen og S-toget, dels for udsigten til samme, samt til Novonesis\' industribygninger (vi bor på 4. og 5. sal).
Og det alt sammen kan gennemføres uden at reducere i det brugbare areal af Byhaven.
Det er i vores optik med andre ord svært at finde hullerne i osten!
Vi har dog et par bemærkninger og forslag, som relaterer sig til parkering, støj og æstetik:
1. Støj fra S-banen. Der er et mellemrum i skinnerne (i begge spor) på det stykke af banen som løber lige over Byhaven. Derfor kommer der høje dunkelyde fra alle hjul på S-togene når de passerer. Vi har klaget til Banestyrelsen over dette, og fik svaret, at de havde fået klagen før, men pt ikke planlægger at udbedre mellemrummet.
Lyden er så høj, at vi tydeligt hører den i vores soveværelse. Til trods for, at vi har 3-lags termovinduer af nyeste generation. I sommerhalvåret er vi nødt til at holde vinduerne HELT lukkede, for ikke at blive forstyrret af støjen.
Boligerne i projektets vestlige del ligger markant tættere på banen end vores bolig gør, og vil derfor blive yderligere eksponeret for støjen.
Vi foreslår, at Forvaltningen går ind i sagen, og går i dialog med Banestyrelsen om dette støjproblem.
2. Parkering. Der er planlagt 4 delebilspladsen i projektet. Parkeringssituationen på terræn er i forvejen anstrengt i området, og vi vil foreslå, at der træffes foranstaltninger til at skabe flere parkeringsmuligheder for alle beboere.
Under beboerhøringen den 22\/1 blev nogle muligheder drøftet (bla. Menus parkeringsareal), og vi vil opfordre Forvaltningen til at gå ind i dette også.
3. Grafitti på banedæmningen. Denne grafitti "fylder" meget. Både set fra vores vinduer, og når man færdes på Fuglebakkevej fra Borups Allé i retning mod projektområdet.
Vi opfordrer Forvaltningen til at aftale med Banestyrelsen, at Forvaltningen kan foranstalte at grafittien fjernes.
Vi håber, at projektet bliver gennemført.
Bedste hilsner
Høringssvar
Det er min klare holdning, at området bør afvente en afklaring af, hvad der skal ske med Bispebuen, før der træffes beslutning om nye byggeprojekter. En eventuel delvis eller fuldstændig fjernelse af Bispebuen ville åbne op for muligheden for at skabe et sammenhængende grønt område i denne del af Frederiksberg.
Som beboer i den nordlige del af kommunen har vi hverken adgang til Frederiksberg Have eller Søndermarken. I stedet har vi langt færre grønne områder, og det gør det endnu vigtigere at prioritere grønne, rekreative løsninger i stedet for tæt bebyggelse. Området ved Fuglebakkevej har potentialet til at blive et grønt åndehul, der kan binde forskellige dele af byen sammen og give en tiltrængt grøn oase for beboerne i denne del af kommunen.
Jeg vil derfor på det kraftigste opfordre Frederiksberg Kommune til at udskyde dette projekt, indtil der er klarhed over den fremtidige udvikling af Bispebuen. Det er en unik mulighed for at skabe et grønt område til gavn for hele kommunen og særligt for os, der bor i den nordlige del, hvor adgang til rekreative områder er meget begrænset.
Høringssvar
Kære Frederiksberg Kommune,
Som beboer i Fuglebakkekvarteret ønsker jeg at fremhæve min bekymring vedrørende Forslag til Lokalplan 243 og Kommuneplantillæg 8 for Fuglebakkevej 94-109, særligt i forhold til de trafikale og miljømæssige konsekvenser for området.
1. Trafiksikkerhed i Fuglebakkekvarteret
En væsentlig bekymring er den øgede trafikmængde, som de 143 planlagte boliger vil generere. Fuglebakkekvarteret er i dag præget af smalle veje og mange bløde trafikanter, herunder børn, der cykler og leger i området. Hvis området bliver udsat for en markant stigning i gennemkørende trafik fra de nye boliger, vil det udgøre en alvorlig risiko for trafiksikkerheden.
For at beskytte kvarterets beboere og bevare trafiksikkerheden vil jeg kraftigt opfordre til, at kommunen træffer konkrete tiltag for at forhindre gennemgående trafik. Som minimum bør Fuglebakkekvarteret spærres for gennemkørsel ved Duevej mod Borups Allé. Denne løsning vil ikke alene aflede trafikken til mere hensigtsmæssige veje, men også mindske trafikmængden forbi Duevej Skole. Dette vil bidrage til at skabe et mere sikkert nærmiljø for de mange børn, der dagligt færdes ved skolen.
2. Tæt bebyggelse og grønne områder
Jeg finder det yderst problematisk, at et i forvejen tæt bebygget område som Frederiksberg skal tilføres yderligere 143 boliger. Fuglebakkekvarteret mangler allerede grønne og rekreative områder, og dette projekt risikerer at forværre situationen yderligere. Det foreslåede projekt bør balancere byudvikling med en reel prioritering af grønne områder, som kan gavne både nye og eksisterende beboere.
3. Akut behov for klimatilpasning i den ende af Fuglebakkekvarteret
Jeg vil gerne opfordre kommunen til at overveje en alternativ anvendelse af området, der bedre kan imødekomme både behovet for grønne områder og samfundets stigende krav om klimatilpasning. Området ville være særligt velegnet som et grønt rekreativt område, kombineret med dedikerede faciliteter til skybrudssikring og regnvandshåndtering.
Denne tilgang ville ikke alene forbedre den samlede klimamodstandskraft, men også tilføre tiltrængte grønne og rekreative kvaliteter til et allerede tæt bebygget kvarter. Baseret på tidligere korrespondance med Frederiksberg Kommune i forbindelse med sikring af kloakken til mit hus – som flere gange i 2023-2024 har forårsaget oversvømmelser i min kælder – er jeg blevet gjort opmærksom på, at Fuglebakkekvarteret ligger lavt, særlig netop i dette område omkring Borups alle. Hvorfor jeg og øvrige beboere i den ende af kvarteret i fremtiden kan forvente yderligere problemer ved skybrud. Dette understreger behovet for at anvende området til løsninger, der aktivt kan reducere risikoen for oversvømmelser, eksempelvis regnvandsbassiner og nedsivningsområder, frem for yderligere tæt bebyggelse.
Afslutning
Jeg opfordrer på det kraftigste Frederiksberg Kommune til at tage hensyn til trafiksikkerheden, den eksisterende beboersammensætning og behovet for klimatilpasning i Fuglebakkekvarteret. En løsning, der mindsker gennemgående trafik, særligt forbi Duevej Skole, og prioriterer grønne områder, vil ikke alene styrke områdets bæredygtighed, men også gøre det til en endnu bedre del af byen.
Med venlig hilsen,
Asbjørn Malte Søndergaard
Duevej 111A
Fuglebakkekvarteret
Navn (offentliggøres)
Asbjørn Malte Søndergaard
Adresse (offentliggøres)
Duevej 111A, 2000 Frederiksberg
Høringssvar
Bliver Frederiksberg kønnere?
Et ikke skønt og iøvrigt uset hjørne af kommunen skal nu bebygges. Der er ikke noget bevaringsværdigt på dette sted.
Men det nye byggeri har en volumen, der fylder for meget - specielt i højden. Bør ikke være mere end højst 6 etager - og dette bør kun gælde noget af byggeriet.
Skal nybyggeri i kommunen have enorme dimensioner?
Den lavere bebyggelse til den ene side af byggeriet på 3 etager bør også gøre sig gældende i modsatte side, hvor man er alt for tæt på den nærliggende bygning.
Reglen med ikke at fælde gamle træer gælder åbenbart kun nogle steder i kommunen?
Høringssvar
Jeg bor i Fuglebakkekvarteret og er i forvejen bekymret for fortætning af Frederiksberg så de sidste grønne åndehuller forsvinder, trafikken bliver yderligere belastet og ikke mindst skolen på Duevej skal øge optaget. Der er på skolen i forvejen sparsomt med legeplads og støjniveauet i frikvartererne er ualmindeligt højt. Trafikken mod Borups Allé er i forvejen håbløs og dagligt direkte farlig, da hverken cykelstien eller vejen er dimensioneret til den mængde trafik, der er allerede i dag. Også af miljøhensyn bør boligbyggeri med beton (som det bliver her?) begrænses. Det bekymrer mig også, at man her igen fylder op med almene boliger, hvor der som bekendt ingen prisudvikling sker. Det er sundere økonomisk at lade boligerne følge en prisudvikling, så flere kan klare sig selv på den lange bane med den opsparing, det giver. Så der bør bygges ejerboliger, dog ikke for store, da de stå kan blive utilgængelige for mange. Almene boliger rummer et for stort element af (usund) fastholdelse og så er de alligevel ikke billige, da lejen skal dække både grund og opførelsesomkostningerne samt skatterne under alle omstændigheder. Tager man den manglende prisudvikling med i vurderingen er almene boliger faktisk den dyreste boligform, man kan vælge. Og det hjælper jo ingen. I det hele mener jeg, at området bør afvente en afklaring af, hvad der sker med bispebuen, så der evt. kunne skabes et sammenhængende grønt område i den del af Frederiksberg, hvor vi jo hverken har Frederiksberg Have eller Søndermarken, men derimod har langt mindre adgang til grønne områder
Navn (offentliggøres)
Marina Andersen
Adresse (offentliggøres)
Solsortvej 48, 2000 Frederiksberg
Høringssvar
Flot projekt men for højt og for stort. 8 etager er meget højt i dette område hvor vi bor. Og de gamle plantantræer bør ikke fældes.